Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie, in het Engels search engine optimization, afgekort SEO, is een onderdeel van zoekmachinemarketing. Het kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine op de voor die webpagina relevante trefwoorden.

Waarom zoekmachine optimalisatie?

Nog steeds klikken gebruikers van zoekmachines zoals Google en Bing overwegend op de ‘organische’ zoekresultaten. Let wel, bijna uitsluitend op die van de eerste zoekresultatenpagina. Als een zoeker daar niet direct vindt wat hij zoekt, zoekt hij eerder met een nieuw zoekwoord dan de volgende pagina te bekijken. Goed gevonden worden in de organische zoekresultaten van zoekmachines staat dan ook centraal bij het bereiken van je doelgroep. Logisch dat de hoogste posities het meest opvallen en voor het meeste bezoek naar je website zorgen. Bovenal draagt een hoge positie bij aan een positieve merkbeleving. Aangezien een vermelding in die organische resultaten gratis is, vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachine adverteren.

Waar te beginnen?

Op basis van een analyse van het zoekgedrag van je doelgroep, de techniek en content van je website en de autoriteit (links, vermeldingen, social media) van jullie site en die van concurrenten brengt BlooSEM de specifieke kansen in kaart. Hierbij richten wij ons zowel op kwantitatieve als kwalitatieve aspecten met als doel een duurzame organische vindbaarheid.

Een zoekmachine optimalisatie traject bestaat bij BlooSEM uit 5 fasen:

Fasen SEO

Fase 1: Website techniek

Google en alle andere zoekmachines werken met spiders die dag en nacht het web afspeuren en alle websites proberen te vinden en te begrijpen. Spiders werken volgens een bepaald mechanisme, een algoritme met wel 200 variabelen erin en verschillende wegingsfactoren. Om het de spiders zo makkelijk mogelijk te maken dient de techniek van een website geoptimaliseerd te zijn. BlooSEM neemt jullie website onder de loep, doet een audit en schrijft een adviesrapport met alle (technische) verbeterpunten. Uiteraard begeleiden wij jullie webbouwer om de adviezen op de juiste manier te implementeren in de website.


Extra aandacht voor pagina laadsnelheid, Mobiel SEO en rich snippets

De pagina laadsnelheid is een wat wij noemen ‘echte’ rankingfactor. Het is een zeer belangrijke variabele en vereist een maximale optimalisatie van de techniek.

BlooSEM stopt niet bij de desktop versie van een website. Wij kijken ook of de techniek van de website geschikt is voor het mobiele gebruik. Hoe wordt uw website op een mobiel apparaat als een smartphone of tablet getoond? Hier spreken we van Mobiele SEO.

Omdat er zoveel data online is, hebben de 3 grote zoekmachines Google, Bing en Yahoo www.schema.org opgesteld. Hiermee wordt het makkelijk gemaakt om gestructureerd data aan zoekmachines te leveren. Uitkomsten hiervan zijn ‘rich snippets’, zoekresultaten verrijkt met extra (visuele) informatie. Deze vallen meer op en versterken de doorklikratio.

SEE–THINK–DO–CARE model

BlooSEM werkt volgens het See-Think-Do-Care marketing model van Google. Dit betekent dat je met SEO je product/dienst op elke fase van de customer journey waarin de doelgroep zich bevindt, kan tonen. Dit verhoogt de effectiviteit van je SEO inspanningen.

See-Think-Do-Care

Wat kost zoekmachine optimalisatie bij BlooSEM?

BlooSEM gelooft in de hierboven op hoofdlijnen beschreven 5-fasen aanpak. Dan pas krijg je een duurzaam resultaat. Daarbij zijn de omvang van de website, het marktpotentieel, het concurrentieveld en de ambities van de klant leidend. Blijf verbeteren. Naast een uitgebreide technische SEO audit van je website bij aanvang, vergt een duurzaam SEO traject per maand minstens een investering van 5 uur. Vanaf €575 per maand zorgt BlooSEM dat jouw website in zoekmachines organisch goed gevonden wordt!

Eva-promovenster

    Ook op zoek naar een partner op het gebied van Zoekmachine Optimalisatie? Neem contact op met Eva!