Tips Affiliate

4 Tips voor Affiliate Marketing in 2015

Ben je al bekend met affiliate marketing? En weet je niet goed wat 2015 gaat brengen voor je affiliate programma? Hier volgen 4 concrete tips om misschien nét even anders naar je affiliate programma te kijken.

Tip 1: wacht, ben ik ook een affiliate!?

Affiliation betekent niet meer of minder dan een partnership sluiten. Op welke manier dan ook. Denk eens wat breder dan het aansluiten van content websites en het plaatsen van een banner.  Verkoop je superfood? Werk samen met een sportschoolketen, ook online! Sluit slimme partnerships en word zelf ook affiliate voor gerelateerde partijen. Zoek daarnaast naar influencers zoals artiesten, schrijvers en ‘local heroes’ die geen moeite hebben met een beetje commercie en ook online jouw ‘brand ambassador’ willen zijn.

affiliate marketing

Tip 2: wees snel en actueel

Het is een nieuwe mode term, maar daardoor niet minder waar: agile. Wees flexibel, wendbaar, pas strategie aan op wat nu in de praktijk gebeurt en andersom. We zien helaas vaak dat affiliate vergeten wordt als een bedrijf actie onderneemt en dat is in onze ogen een gemiste kans.

  • Wees snel: niet geschikt voor de longtail, maar als er iets gebeurt dat jouw bedrijf direct raakt, wees dan snel. Bel je grootste partner en zet vandaag nog een goede gezamenlijke boodschap online. Affiliate marketing is traditioneel een traag instrument, dus samen met je grootste partners sneller zijn dan je concurrent kan veel opleveren.
  • Wees actueel: als er aanslagen zijn in Parijs, is het misschien een goed idee die promotieactie voor een romantisch weekend Parijs even te vervangen door ‘Inspirerend Stockholm’. Dat geldt ook voor positieve actualiteiten natuurlijk. Let wel op dat je niet misplaatst meebeweegt met social hypes, sommige bedrijven die ‘Je suis Charlie’ gebruikten in hun boodschap zijn genadeloos afgestraft door het publiek.
  • Blijf intern aansluiten: als je bedrijf besluit dat orderwaarde de belangrijkste KPI is, waarom blijf je dan focussen op de aantallen van je partners? Beweeg mee met de focus van je bedrijf. Dat brengt ons bij tip 3.

Tip 3: wat wil ik eigenlijk met mijn affiliate programma?

We begrijpen dat je meer sales wilt tegen minder kosten. Maar andere sub-doelstellingen kunnen je soms ook een stuk verder helpen:

  • interactie met je merk; welke partnerships dragen bij aan mijn merk en doelstellingen en zorgen zo voor conversie?
  • het bouwen van een eigen e-maildatabase, heel actueel met de huidige privacy issues
  • het pushen van restvoorraden en moeilijkere categorieën bij partners
  • verhogen van orderwaardes, cross- en upselling bij partners

Dit geeft je gelijk ruimte om wat meer openminded met je affiliate programma bezig te zijn. Denk eens na over micro-conversies en wees creatief. En blijf meten natuurlijk!

Tip 4: technologie voor het oprapen

Gebruik technologie die al lang bestaat, maar in affiliate nog maar mondjesmaat wordt toegepast. Wees dapper en denk eens aan:

  • realtime datafeeding
  • native ads
  • video advertising met performance (retargeting) elementen
  • programmatic display i.p.v. handmatige bannering
  • in app/mobile aangepaste advertising

Moeite met het maken van afspraken op performance basis en krijg je direct CPM tarieven voorgeschoteld? Stel een reële pilot periode voor waarin je test of het voor alle partijen een rendabele situatie is. Iedereen zoekt naar nieuwe partnerships en veel partijen zijn bereid tot het investeren in een testperiode. Betrek eventueel je netwerk erbij, wat bieden zij aan en waar kunnen zij helpen partijen aan te sluiten?

Geïnspireerd door deze tips? BlooSEM helpt je graag met het toepassen van deze tips. Ben je nog helemaal niet bekend met affiliate marketing en wat het voor je kan betekenen? Neem ook dan gerust contact op!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *