10 tips om je mobiele conversie te verbeteren in 2017

Het gebruik van de mobiele telefoon heeft het online gedrag en de verwachtingen van consumenten en bedrijven over websites fundamenteel veranderd. We gaan niet meer online, we zijn inmiddels online! Deze verandering in gedrag heeft niet alleen invloed op mobiele marketingstrategieën, maar ook op hoe organisaties denken over hun overall marketingstrategie.

Uit recent onderzoek van de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat 20% van de online kopers shopt met een smartphone, in 2015 was dit nog 14%. Om dit mobiel gedrag in kaart te brengen en hierop in te spelen gebruikt Google de term ‘micro moments’. Dit laat zich uitdrukken in I-want-to-go, I-want-to-do en I-want-to-buy momenten. Uit onderzoek van Google blijkt dat veel organisaties nog niet ingespeeld zijn op deze momenten. Mobiele bezoekers haken nog steeds massaal af bij allerlei obstakels zoals trage en niet responsive websites en ongebruiksvriendelijke webformulieren.

BlooSEM ervaart dit ook in de praktijk en geeft met regelmaat advies over het verbeteren van de ‘Mobile Performance’ van haar klanten. In september nog, is BlooSEM met een tiental relaties bij Google in Dublin geweest voor een zogenaamde ‘mLab-workshop’. Een leuke en leerzame exercitie die voor elke klant mobile performance advies op maat opleverde.

We zetten 10 tips voor je op een rij om jouw mobiele conversie in 2017 te verbeteren!

#1 – Responsive website
mobiel-goed-slecht

Omdat mobile-proof websites resulteren in een betere gebruikerservaring stimuleert Google het gebruik van deze websites. Om dit kracht bij te zetten hanteert Google sinds 21 april 2015 mobile-friendliness als een ranking factor. Deze aanpassing heeft voor een grote impact gezorgd binnen de zoekresultaten. Er zijn geruchten dat Google opnieuw grote updates gaat doorvoeren om mobile proof websites voorrang te geven. Is jouw website nog niet mobile proof? Ga dan vandaag nog om de tafel met je webbouwer en voorkom dat je nog meer (potentiële) klanten verliest!

#2 – 25 Principes voor verbeterd mobiel webdesign

Er wordt veel onderzoek gedaan naar het mobiele website gebruik onder consumenten. Hierdoor wordt er steeds meer bekend welke factoren van belang zijn voor een gebruiksvriendelijke website. Op basis van dit onderzoek heeft Google 25 regels opgesteld voor verbeterd webdesign, deze zijn verdeeld in de categorieën:

  • Homepage & site navigatie
  • Sitesearch
  • E-commerce & conversies
  • Formulieren
  • Gebruiksvriendelijkheid & formulier factor

Wil je meer informatie over deze 25 principes? Download deze dan hier!

#3 – Speed & usability testing

De laadtijd van een site is erg belangrijk. 40% van de mobiele surfers haakt af als een site er meer dan 3 seconden over doet om te laden. Sterker nog, 47% verwacht dat een site in 2 seconden geladen is en voor 52% van de mobile searchers is een snelle laadtijd belangrijk voor brand loyalty. Google heeft hiervoor enkele tools beschikbaar gesteld om een eerste indruk te krijgen van de snelheid en usability van jouw website.

#4 – Accelerated Mobile Pages (AMP)

AMP is een van de laatste mobiele ontwikkelingen van Google om website-eigenaren te helpen hun websites sneller te maken. Door het toepassen van AMP technieken wordt de aanwezige content instantly geladen en kan daardoor sneller (tot wel 3x) worden bekeken. De CTR en CR worden hierdoor aanzienlijk verhoogd.

#5 – Creëren van softe conversie mogelijkheden

Omdat mobiele bezoekers een website anders gebruiken dan op desktop is het ontzettend belangrijk om na te denken over het creëren van softe conversies. Dit komt onder andere omdat het gebruik van een website op een mobile device vaak in de oriëntatiefase van de customer journey plaatsvindt. Voorbeelden van het creëren van softe conversies zijn bijvoorbeeld het toevoegen van een ‘reis opslaan functie’ met het doel dat klanten later gemakkelijk hun boeking op hun desktop kunnen afronden wanneer ze hun paspoort en creditcard bij de hand hebben. Een andere mogelijkheid is de klant de mogelijkheid geven om de bestelling later af te maken door de klant de keuze te geven om via een opgegeven emailadres een automatische email te sturen met link naar het winkelmandje inclusief bestelling.

#6 – Meten van (softe) conversies

Om te kunnen aantonen dat mobiele bezoekers wel degelijk voor conversie zorgen is het van belang om zoveel mogelijk (softe) conversies te meten en inzichtelijk te maken wat het resultaat is. Het meten van deze conversies kan uiteraard goed worden ingericht met de Google Tag Manager en het gebruik van Google Analytics. Voorbeelden van slimme conversies voor mobiele gebruikers zijn ‘click-to-call’ en ‘click-to-email’.

 #7 – Attributie, the real benefits from Mobile

Google signaleert dat er een grote groei is in mobiel verkeer, terwijl desktop verkeer stagneert. Men gebruikt mobiel veelal als platform om zich te oriënteren, terwijl desktop nog veel gebruikt wordt om uiteindelijk een transactie te voltooien. Hierdoor is het van belang om naar de werkelijke waarde van mobiel te kijken en niet alleen naar ‘last-click’. Attributie-modellen verschaffen hier meer inzicht. Ook al converteren mensen dus vaak op desktop, je kunt mobiel niet los zien van de customer journey! Het default model is last-click, maar de time-decay en linear modellen passen wellicht beter bij jouw situatie.

#8 – Think local

think-local

Mobiele gebruikers bevinden zich vaak onderweg en daarom is het een uitgelezen kans om deze groep anders te benaderen dan op desktop. Zo is het bijvoorbeeld slim om je bedrijfslocatie te claimen via Google Mijn Bedrijf en de bijbehorende informatie over openingstijden en services in te stellen. Mobiele gebruikers krijgen deze informatie direct te zien als ze op Google jouw bedrijfsnaam intikken. Vervolgens kan je dit dan ook in de advertentieteksten van je Adwords campagnes laten terugkomen als locatie extensie.

#9 – Adaptive design

De volgende stap na of tijdens het ontwikkelen van een responsive website is het nadenken over adaptive design. Dit betekent dat er tijdens de ontwikkeling wordt nagedacht over de verschillen die er zijn in het gebruik van de website voor mobiele en desktop gebruikers. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je voor mobiele gebruikers gemakkelijk de contactgegevens bovenaan je website toont. Daarnaast kan je er ook voor kiezen om bepaalde content weg te laten of compacter te maken, zodat het meer uitnodigt om te lezen voor een mobiele bezoeker. De toekomst ligt volgens Google ook steeds meer in handen van ‘progressive web apps‘ die een combinatie zijn van een mobiele site en een app.

#10 – Mobile First

Het is inmiddels niet meer de vraag of je iets met mobiel moet doen, maar met name wanneer je er mee aan de slag gaat om ervoor te zorgen dat je geen conversies misloopt. Het is daarom van belang om in alle website ontwikkelingen eerst stil te staan bij hoe het voor mobiele gebruikers gaat werken.

Meer weten over het optimaliseren van je mobiele conversie? Neem contact op met BlooSEM en vraag naar een Mobile Quick Scan!

Interesse in de 25 Mobile Site Design Principes? Download deze dan direct:


 

Misschien vind je deze blogs ook interessant?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *