21 belangrijke checks bij de lancering van je nieuwe website

Het ontwerp van je website is klaar, het CMS werkt, je hebt de site gevuld met content – klaar om live te gaan. Of toch niet?
Bij het lanceren van een nieuwe website kunnen er in het enthousiasme om live te gaan veel dingen vergeten worden. Vandaar deze checklist. Zorg dat je website voldoet aan deze punten, en je kunt de website met een gerust hart live laten gaan!

Compatibiliteit
Werkt de nieuwe website op verschillende apparaten, zoals smartphones en tablets? Zowel liggend als staand? Controleer ook of de website goed werkt in de meest voorkomende browsers (Google Chrome, Internet Explorer, Firefox en Safari) en in verschillende versies van deze browsers.

Web analytics
Zijn de juiste meetcodes geplaatst van bijvoorbeeld Google Analytics? En is het bijbehorende profiel ingericht op een manier dat het jou de juiste informatie verschaft over de prestaties van je nieuwe site?

Links
Controleer alle links op de nieuwe site, zowel interne als externe. Verwijzen ze naar de juiste locatie? Zorg dat er geen dode links bestaan. Controleer ook of een externe link in een nieuw venster opent.

21 belangrijke checks bij de lancering van je nieuwe website

Content
Weet je zeker dat er geen dummy content meer op je site staat? Gebruik de interne zoekfunctionaliteit en zoek op termen als “lorum ipsum” of “test”.
Controleer de gehele site ook op spelling, typefouten en grammatica.

Cookies
Maak je gebruik van cookies? Laat dit dan weten aan je bezoekers. Vergeet dit niet – het is een wettelijke verplichting!

KVK-nummer
Het is voor organisaties verplicht een KVK nummer op een website te vermelden.

Privacy statement
Niet het meest swingende onderdeel van je nieuwe site, maar wel verplicht. Informeer je bezoekers welke privacygevoelige informatie je verzamelt en wat je er mee gaat doen.

www
Is je website te bereiken mét en zonder www? Zorg bijvoorbeeld dat bloosem.nl wordt doorverwezen naar www.bloosem.nl.

404 foutmelding
Zorg voor een attractieve 404 pagina. Extra service zoals contactformulier, zoekbalk of meest gebruikte URLs zijn een mooie toevoeging. Zo houd je de bezoeker toch op je site, ondanks de 404.

Logo
Linkt je logo wel door naar de home?

Webmastertools
De Google en Bing Webmaster tools bieden informatie en hulpprogramma’s over de vindbaarheid van de nieuwe website binnen Google en Bing. Want, u vindt uzelf goed. Maar wordt u ook goed gevonden?

Formulieren en nieuwsbrieven
Zijn de formulieren niet te lang? Zijn er niet teveel velden verplicht? En indien verplicht, werkt e.e.a. dan ook naar behoren? Ook niet onbelangrijk, komt elk ingevuld formulier bij de juiste persoon terecht? Controleer daarnaast of de nieuwsbrief inschrijvingen correct verwerkt worden.

Verwijzing oude URL’s
Zorg dat er geen SEO waarde verloren gaat – verwijs oude pagina’s naar de meest relevante nieuwe pagina’s door via een 301 redirect.

Snelheid
Controleer de grootte van de pagina’s en hun laadtijd.

Afbeeldingen
Zijn de afbeeldingen op de site voorzien van de juiste alt-tags? Deze titel van de afbeelding geeft een samenvatting van wat er te zien is op de afbeelding. Voor zoekmachines van groot belang, omdat deze afbeeldingen niet kunnen lezen.

Robots.txt
Zorg dat je site gevonden wordt door Google – vergeet niet te controleren of de robots.txt juist ingevuld is bij livegang.

SEA campagnes
Adverteer je binnen zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google of Bing? Vergeet dan niet de bestemmingspagina’s van je advertenties aan te passen aan de nieuwe URL’s. En zorg dat de bijbehorende conversiescripts toegevoegd zijn aan je nieuwe website.

Titel tags en meta descriptions
Zorg dat elke pagina een unieke title tag heeft en een meta description. Dit is erg belangrijk voor de vindbaarheid in zoekmachines.

XML en HTML sitemaps
Ook een accurate site map is van belang, zowel in XML als in HTML formaat. Dit wordt door zowel gebruikers als zoekmachines gezien als een waardevol element.

Favicon
Dit wordt snel vergeten, het pictogram die je in je browsertabblad ziet. Maak gebruik van deze kleine branding mogelijkheid die betrouwbaarheid uitstraalt.

Social Media
Linken de social media iconen op de nieuwe website naar de juiste pagina’s?
En hoe ziet je content eruit wanneer het gedeeld wordt via bijvoorbeeld Facebook, Twitter of Google+? Maak gebruik van structured data, zoals Open Graph Protocol, Twittercards of Schema.org. Zodoende beïnvloed je de wijze waarop gedeelde content eruitziet op de verschillende social media.

Alle punten kunnen afstrepen? Dan is de kans groot dat je zonder problemen je nieuwe website live kunt zetten.
Hulp nodig om aan deze punten te voldoen? BlooSEM denkt graag op maat met je mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *