5 Belangrijke Google Ads & PPC-trends in 2022

5 Belangrijke Google Ads & PPC-trends in 2022

Home » 5 Belangrijke Google Ads & PPC-trends in 2022

5 Belangrijke Google Ads & PPC-trends in 2022

Geloof het of niet, 2022 staat voor de deur. Ook in het nieuwe jaar wil jij natuurlijk het maximale uit je PPC-campagnes halen, toch? Google Ads maakt dat mede mogelijk, maar dan moet je wel de nieuwste trends toepassen. Lees de volgende 5 PPC-trends van 2022!

1. Automatisering

Automatisering wint aan kracht binnen de marketingwereld en wordt een van de grote PPC-trends. Als je meer succes wilt met jouw PPC-inspanningen, moet je vertrouwd raken met hoe automatisering werkt.

PPC-automatisering is niet bepaald iets nieuws, maar zal in 2022 een belangrijkere rol spelen. Dit zie je vooral in de toepassing ervan bij het testen van advertenties, het identificeren en verwijderen van verloren advertenties, het vaststellen van de beste advertenties door het gebruik van statistieken, en het bepalen van de beste Call To Action. Of het nu gaat om geautomatiseerde e-mails of advertenties, dit is een trend die niet zal verdwijnen.

PPC trends Google Ads trends 2022

2. Artificial Intelligence

Artificial Intelligence (AI) verandert de wereld in het algemeen en de economische impact ervan zal naar verwachting in 2030 $ 15,7 biljoen bedragen (World Economic Forum, 2021). Als het op PPC aankomt, stelt AI marketeers in staat om effectievere advertentiecampagnes te creëren en is het vooral nuttig om:

  • De CTR van toekomstige advertenties te voorspellen
  • De impact van advertenties op kwaliteitsscores te berekenen
  • De waarschijnlijkheid van conversie van een bepaalde klant te identificeren
  • De biedingen die waarschijnlijk maximaal verkeer zullen genereren te analyseren
  • Zoekwoorden, advertenties of campagnes te optimaliseren wanneer een bepaalde gebeurtenis plaatsvindt (bijvoorbeeld wanneer je CPC tot een bepaald bedrag daalt)

3. Het belang van first-party data

Het verzamelen van first-party data is altijd een primaire doelstelling geweest voor bedrijven. Door informatie rechtstreeks van klanten te verzamelen, krijgen bedrijven een duidelijker, waarheidsgetrouwer beeld van de consument. Hierdoor kun je als bedrijf beter de denkwijze, wensen en behoeften van de consument begrijpen.

Sinds het begin van digitale marketing zijn we afhankelijk van pixels, tags en cookies voor marketingattributie. Nu is het zo dat bedrijven als Apple en Google het gebruik van deze trackingmiddelen beginnen te beperken om de privacy van de consument te waarborgen. Denk hierbij aan de updates in het bijhouden van cookies in iOS14 en de afschaffing van cookies van derden in Chrome. Dit betekent dat adverteerders plannen moeten maken voor een toekomst zonder cookies. Als gevolg hiervan zal de waarde van first-party data, en in het bijzonder de middelen om deze te integreren met advertentienetwerken, de sleutel zijn tot het behouden en verbeteren van digitale marketinginspanningen.

4. Conversiemodellering via de toestemmingsmodus

blank

De publicatie van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heeft online bedrijven gedwongen om een robuuster privacy beleid aan te nemen, en Google is daarbij geen uitzondering.

In september 2020 introduceerde Google de Consent Mode, een methode die het gedrag van Google-tags aanpast op basis van de toestemmingsstatus van de bezoekers van een website. Hoewel het belangrijkste doel van de Consent Mode is om websites AVG-compliant te houden, veroorzaakte dit een nieuw probleem voor marketeers.

Als een gebruiker namelijk geen toestemming gaf voor advertentie- of analyse cookies, werden de cookies automatisch niet toegeschreven waardoor er gaten in metingen ontstonden. In april 2021 heeft Google stappen ondernomen om dit probleem op te lossen door conversiemodellering beschikbaar te maken voor de toestemmingsmodus. Met de nieuwe conversiemodellering in de toestemmingsmodus kan het attributie pad tussen advertentieklikgebeurtenissen en conversies worden hersteld. Google stelt dat deze nieuwe functie gemiddeld meer dan 70% van de advertentie-klik-naar-conversie-trajecten herstelt. Google consent modus is een aanwinst voor adverteerders die actief adverteren in Europa of het Verenigd Koninkrijk die de toestemmingsmodus moeten implementeren.

5. Responsive Search Ads

In 2022 behoren de Expanded Text Ads (ETA’s) van Google tot het verleden, aangezien Google alle adverteerders pusht naar Responsive Search Ads (RSA’s). Dit betekent dat adverteerders alleen de mogelijkheid hebben om responsieve tekstadvertenties voor hun campagnes te maken.

Google automatiseert vervolgens alle koppen en beschrijvingen die het beste passen bij de zoekopdracht. Om deze reden helpt inzicht in automatisering en AI om campagnes efficiënt te schalen en ROI op pay-per-click advertentie-uitgaven te maximaliseren.

Blijf op de hoogte

PPC-trends evolueren regelmatig, dus op de hoogte blijven is een must. Als je op de hoogte bent welke trends en ontwikkelingen zich afspelen, kun je nieuwe manieren bedenken om jouw doelgroep in 2022 te bereiken, te interesseren en te converteren.

Patricia paarse achtergrond

Ben je overweldigd door al deze veranderingen?
Hulp nodig van een echte PPC-expert?
Neem contact op!