5 Belangrijke SEA trends van 2024

5 Belangrijke SEA trends van 2024

Home » 5 Belangrijke SEA trends van 2024

5 Belangrijke SEA trends van 2024

Dit jaar gaat het digitale landschap van adverteren een grote transformatie doormaken. De veranderingen zullen voor veel marketeers van invloed zijn op campagnes. Daarom hebben we 5 belangrijke SEA trends van 2024 op een rijtje gezet, zodat jij je kunt voorbereiden. 

1. Verdwijnen van third party cookies

In het veranderlijke landschap van digitaal adverteren, komt er in 2024 een grote verschuiving aan. De manier waarop targeten, de doelgroep bereiken, effectiviteit meten en hun gebruikersgedrag volgen, zal verdwijnen. Dit komt doordat de zogeheten third party cookies die dit mogelijk maakten, gaan verdwijnen binnen Google Chrome. Third party cookies zullen niet meer mogen plaatsvinden vanaf 2024 aangezien het een individuele persoon target en volgt over verschillende websites. Maar wat zijn nou concreet de gevolgen? 

  • Een direct gevolg is dat de kosten van adverteren zal stijgen. Adverteerders zullen hun strategieën heroverwegen, omdat gepersonaliseerde targeten moeilijker wordt. Denk hierbij aan alternatieven zoals bijvoorbeeld contextual advertising, een manier die focust op doelgericht adverteren waarbij je content wordt aangepast aan de pagina waar je adverteert. 
  • Door de verhoogde privacy awareness van gebruikers, zal het belangrijker worden voor bedrijven om hier bewust mee aan de slag te gaan en transparant te zijn over gegevens die je verzameld.
  • Door het verdwijnen van de third party cookies zal first party data voor alles gebruikt moeten worden voor een goede targeting. Ofwel first party data is the new way to go. 
third party cookies

2. AI Chatbots veranderen het zoekgedrag

Door de komst van AI chatbots zoals ChatGPT en Google Bard is er nu een opmerkelijke verschuiving te zien in het zoekgedrag van gebruikers. Deze Chatbots zijn geavanceerde programma’s die data verzamelen vanaf het internet. De bots maken het mogelijk om op natuurlijke wijze menselijke interacties te voeren en antwoord te geven op vragen. Dit voelt voor veel mensen fijn aan en daardoor geven zij hier de voorkeur aan. Hierdoor worden de vragen die voorheen in Google gesteld werden nu steeds vaker in Chatbots gesteld.

Het gevolg hiervan is, dat het zoekgedrag meer verplaatst naar deze gespreksplatformen, zonder gebruik te maken van zoekmachines. Door de groeiende rol van AI-chatbots wordt het dus voor marketeers nodig om te anticiperen op de verschuiving en ook hier vindbaar te zijn. Want je wilt wel dat je altijd zichtbaar bent.

3. Zoekresultaten in Google veranderen door generative AI

Google heeft in zijn zoektocht naar verbeterde gebruikerservaringen, veranderingen doorgevoerd in de zoekresultaten. Dit komt doordat Google generative AI heeft geïntegreerd, geavanceerde technologie vergelijkbaar met GPT modellen. Maar wat is er nu veranderd als ik ga zoeken? Door de komst van deze AI worden nu niet alleen zoektermen geanalyseerd maar ook de context en de intentie van de zoekopdrachten, het is dus wat menselijker geworden. In Google zag je vaak eerst advertenties en daarna organische zoekresultaten. Nu zie je als eerste een antwoordt op de vraag en de meest relevante pagina’s voor jou. Als marketeer kun je hierop inspelen door meer content te maken en die optimaliseren. Dit is content die de breder context van een zoekvraag aanpakt en relevant is voor je doelgroep. 

video-marketing met icoontjes social media en tekst nu belangrijker dan ooit

4. De kracht van korte video’s worden belangrijker

In 2024 zal volgens de verwachtingen nog meer worden gekeken naar video’s, en dan met name korte video’s. Dit komt omdat de schermtijd van de gemiddelde Nederlander stijgt, nog meer scrollen op je telefoon dus. Gebruikers geven de voorkeur aan snelle en visuele content waardoor korte video’s nog meer een rol gaan spelen in jouw SEA campagnes.

Als marketeer is het dus cruciaal om hierop in te spelen door het creëren van beknopte en impactvolle videocontent. Korte video’s vergroten de betrokkenheid en merkherkenning en zorgen er ook voor dat je de aandacht van je doelgroep kunt vasthouden. 

5. Google’s Demand Gen-campagnes

Demand Gen, de evolutie van Discovery Ads is een echte belangrijke SEA trend van 2024. Demand Gen is AI gestuurd en introduceert krachtige video- en targetingmethoden. Waar je door visueel verbluffende content de doelgroep kunt bereiken. Het is een antwoord voor social advertising om binnen YouTube een uitgebreider bereik te krijgen. Handig met de introductie van YouTube shorts en instream video’s. Als marketeer kun je hierop inspelen door het creëren van hoogwaardige en visuele content. Zoals video’s en carrousel advertenties. 

Hulp nodig?

Met deze vijf SEA trends ben je voorbereid op dit jaar, en kom je een eind om jouw doelgroep effectief te bereiken. Belangrijk is om te onthouden dat elke doelgroep uniek is en dus ook een speciale aanpak nodig heeft. Je wilt wel dat je content, je advertenties en strategie aansluiten bij je doelgroep. Wij bij BlooSEM denken graag met je mee!

Benieuwd naar de mogelijkheden om jouw doelgroep effectief te bereiken? We plannen graag een kennismaking in!

Lisa schuin groene achtergrond

Wil jij ook jouw doelgroep effectief bereiken met SEA-Marketing en ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan snel contact op met Lisa!