5 Tips voor een fantastische landingspagina

Op de foto stond een mooi hotel aan een wit strand met wuivende palmen. Aangekomen op je bestemming blijkt het een jaren 70 hotel aan een grauw kiezelstrand. Gauw je biezen pakken dus!

Dit scenario zien we helaas ook nog vaak in de online customer journey. Een goede campagne is één, maar waar je de bezoeker heen stuurt is minstens zo belangrijk; een goede landingspagina is cruciaal voor de conversie. Het doel van een landingspagina is informeren, overtuigen en uiteindelijk converteren. Maar hoe zorg je ervoor dat je de hoogst mogelijke conversie behaalt? In dit blog staan 5 praktische tips om de conversie van landingspagina’s te verhogen.

Relevantie

Relevantie is cruciaal voor een goed converterende landingspagina. In de ideale situatie is er één landingspagina per doelgroep en kanaal, dus één per campagne. Hierdoor sluit de boodschap die je vanuit een campagne communiceert het beste aan op een bepaalde doelgroep. In de praktijk worden dezelfde landingspagina’s vaak voor meerdere kanalen en doelgroepen ingezet vanwege tijdsgebrek en technische beperkingen. Een gemiste kans, want het is doodzonde om je duur betaalde bezoeker direct kwijt te raken, terwijl de aanpassingen vaak eenvoudig zijn.

Google QS

In bijgaand voorbeeld van Google wordt de relevantie tussen een Adtekst en landingspagina weergegeven. Omdat de relevantie van de Adtekst en de beleving op de landingspagina zo ontzettend belangrijk is maakte Google relevantie een belangrijk onderdeel van de quality score. Hoewel die wegingsfactoren uniek zijn voor Google, zal ook een Facebook of affiliate campagne veel baat hebben bij een relevante landing! Tips om een hoge relevantie te behalen voor een landingspagina staan beschreven bij het volgende punt: duidelijke boodschap.

Duidelijke boodschap

Het klinkt erg voor de hand liggend om de juiste boodschap op de landingspagina te communiceren, echter gaat dit in de praktijk nog vaak fout. Een veelgemaakte fout is dat er te veel informatie op een landingspagina wordt geplaatst. Daardoor is het onduidelijk voor de bezoeker waar hij zich op moet focussen. Hierdoor leid je je bezoeker af, waardoor de kans op irritatie en afhaken snel toeneemt. Om ervoor te zorgen dat de boodschap zo goed mogelijk aansluit op de (be)zoeker en deze uiteindelijk tot actie overgaat volgt hier een aantal tips.

  • Zorg voor herkenning en bevestiging; laat de boodschap uit de campagne letterlijk en helder terugkomen op de landingspagina
  • Pas je boodschap aan aan het type bezoeker, bijvoorbeeld methodisch vs emotioneel, en beoordeel of je een extra landingspagina moet inrichten
  • Focus op de kernboodschap en call to action, laat alle randzaken weg
  • Beperk keuzes, voorkom keuzestress
  • Geef wel alternatieven, maar niet te veel
  • Maak gebruik van bullets, vermijdt grote lappen tekst
  • Zorg voor reviews en andere sociale bewijskracht om bezoekers te overtuigen
  • Zorg voor de juiste voorselectie als de bezoeker op een landingspagina komt met meerdere opties. Een prefill parameter is doorgaans geen lastige technische ingreep.

 

Call to action

Het hoofddoel van een landingspagina is bezoekers de gewenste vervolgactie te laten nemen. In veel gevallen is dit de doorklik naar de productpagina of direct naar de bestelstraat. Het is daarom belangrijk dat de call to action button direct de aandacht vraagt en opvalt op de landingspagina. Hierdoor laat je de bezoeker zien welke stap hij vervolgens moet nemen. Wij weten uit ervaring dat het helpt als de tekst in de button daadwerkelijk ingaat op de stap die de gebruiker vervolgens gaat nemen. In een door BlooSEM recent uitgevoerde A/B test zagen we dit ook bij Simyo. Het aanpassen van de tekst op de button behaalde een significant resultaat op doorklik naar de volgende pagina.

Origineel:

 

 

Winnende variant:

 

Mobiel vriendelijk

Het komt nog veel te vaak voor dat landingspagina’s niet mobiel vriendelijk zijn. Op 9 oktober 2015 kondigde Google aan dat het aantal zoekopdrachten op mobiel hoger ligt dan de zoekopdrachten op desktop. Deze recente ontwikkeling geeft nogmaals aan dat consumenten zich massaal op hun mobiele telefoon op het internet begeven. Dat is ook de reden dat Google op 21 april 2015 aankondigde mobiel vriendelijke websites in de organische zoekresultaten voorrang te geven op websites die dit nog niet zijn. Recent onderzoek toonde aan dat 67% (!) van de mobiele bezoekers een website direct verlaat als deze niet mobiel vriendelijk is.

Deze ontwikkelingen laten zien dat een landingspagina mobile proof moet zijn om succesvol te zijn. Hierdoor wordt er steeds meer gebruik gemaakt van de responsive techniek, waarbij de website of landingspagina zich aanpast qua grootte aan het device. Controleer daarbij wel goed of mooie plaatjes niet veranderen in beeldvullende creaties zonder één enkele call to action of link. Anders haken je bezoekers alsnog af!

 

Testen, testen, testen

VWOOPT

Wat jij een logische aanpassing op de pagina vindt is soms dé reden voor je bezoekers om af te haken. Als je voldoende traffic op de landingspagina hebt is het dus een must om A/B testen op te zetten. Met de juiste hypothese en test leer je welke factoren wel en niet zorgen voor een verbeterde conversie. De testideeën kunnen voortkomen uit kwantitatieve en kwalitatieve data analyses uit analytics en feedbacktools. Als je niet voldoende traffic hebt dan is het aan te raden om in ieder geval gebruik te maken van kwalitatieve analyses om aanpassingen door te voeren. Dus, denk niet zelf voor je bezoeker, maar test, test, test!

Geen idee waar te beginnen? BlooSEM helpt je graag met het vinden van de juiste tools, hypothese en test. Neem contact op!

 

Misschien vind je deze blogs ook interessant?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *