5 Tips voor succes met advertentie-extensies

Adverteerders spenderen vaak uren aan het testen van verschillende teksten in Google Adwords. Terecht, want hier kan een groot verschil gemaakt worden in zowel de click through rate (CTR) als in conversieratio’s. Maar wist je dat er ook met extensies veel te winnen valt?  Zo kunnen extensies een positieve impact tot wel 30% hebben op de CTR. Door een hogere CTR stijgt vervolgens de kwaliteitsscore. Dubbel succes!

BlooSEM heeft 5 praktische tips om ook zelf meer uit extensies te halen.

1. Meten = weten

 Waarom gissen wat zoekers aanspreekt als je het ook kan meten? In Adwords is het mogelijk om te zien bij welke extensie de CTR het hoogst ligt. Dit gaat standaard vanuit het ‘extensie’ tabblad. Maar wist je dat het ook mogelijk is om te zien waar iemand op klikt en wat dit oplevert?

  • Ga naar het tabblad ‘Advertentie-extensies’
  • Selecteer ’Sitelink-extensies’
  • Segmenteer op ‘Kliktype’

advertentie-extensies

Tip: experimenteer met andere pagina’s dan je normaal in advertenties gebruikt.

Zo kwamen wij er achter dat bij een bepaalde klant bezoekers die direct op een formulier landen, het hoogste aantal conversies oplevert. Bij een advertentie is dit niet altijd verstandig; bezoekers willen eerst meer informatie voor ze een formulier invullen. Maar bij een sitelink getiteld ‘Direct een afspraak maken’ kan dit zeker goed werken.

2. Bedrijfslocatie op orde

Google onderstreept het al jaren: mobiel is booming en lokaal adverteren is belangrijker dan ooit. Extensies die hiermee samenhangen zijn locatie-extensies. Advertenties met locatie-extensies hebben gemiddeld een 10% hogere CTR.  Google geeft in een poging relevanter te zijn voorrang aan advertenties die een lokale insteek hebben.

Het toevoegen van een bedrijfslocatie binnen Google gaat via Google Mijn Bedrijf. Voor wie nu denkt: ‘Ik ben alleen online actief, dus dit is niet relevant voor mij’, bedenk je dan dat het toevoegen van een fysieke locatie in Nederland vertrouwen wekt bij zoekers. Ook Coolblue, om maar een partij te noemen, benadrukt in advertenties maar al te graag dat er ook ‘5 échte winkels’ zijn. Tot slot is de automatische sociale extensie (het bruisende Google+) hieraan gekoppeld.

Tip: ga aan de slag met het onhandige Google Mijn Bedrijf – ook als je alleen op online gericht bent.

3. Hoe meer hoe beter

Google zoekt per zoekopdracht welke extensie het beste aansluit op die zoekopdracht. Door meer en gevarieerde extensies in te zetten, is de kans groter dat er een extensie wordt getoond die Google relevant acht! Dit komt ook de kwaliteitsscore ten goede. Daarnaast zorgt het inzetten van meerdere extensies er voor dat er daadwerkelijk andere cijfers per extensie naar voren komen: als altijd 4 dezelfde call-out extensies getoond worden dan zal de CTR hier per call-out extensie exact gelijk zijn.

Tip: Zet minstens 10 sitelinks en 6 call-outs in met voldoende variatie.  Zorg er wel voor dat het relevant blijft voor het conversiedoel.

4. Google ‘structured snippets’

De nieuwste extensies in Adwords zijn ‘structured snippets’. Kort gezegd zijn dit call-out extensies, maar dan minder handig en met minder mogelijkheden. Desondanks is Google super trots op deze revolutie op advertentiegebied en zullen we er mee aan de slag moeten…

Deze extensie is alleen nog beschikbaar in het Engels, maar zal binnenkort ook in het Nederlands beschikbaar zijn.  Bij enkele van onze accounts is dit al het geval. In het Nederlands ziet dat er zo uit:

structured-snippets-2

Zo kan bijvoorbeeld een reisorganisatie bij Bestemmingen aangeven wat de belangrijkste bestemmingen zijn. Google heeft aangekondigd dat een advertentie zelfs twee regels structured snippets kan weergeven indien er meerdere categorieën zijn ingevuld.

Tip: Ook al zijn call-outs stukken handiger, structured snippets bieden een extra manier om je te onderscheiden van de concurrent én maken je advertenties relevanter. Zet structured snippets dus zeker in!

5. Vergeet Bing niet

Alhoewel Google al jaren heer en meester is op zoekmachinegebied in Nederland zit Microsoft ook niet stil met hun zoekmachine Bing. Uit onze ervaring blijkt dat het toevoegen van Bing Ads het totale aantal SEA conversies met 10% kan doen toenemen – voor een fractie van de kosten van Adwords.

Bing heeft eind 2015 een nieuw type extensie gelanceerd: ‘image extensions’. Dit zijn sitelinks met een kleine afbeelding erbij. Image extensions maken het mogelijk om afbeeldingen toe te voegen aan een advertentie om zoekers nog meer aan te spreken. Zo ziet dit er bij Bing uit:

image-extensions-bing-2

In de praktijk lijken de image extensions nog niet helemaal correct uit de verf te komen. Bij Studentaanhuis.nl, klant bij BlooSEM, hebben we succesvol image extensions ingezet:

image-extensions-sah-2

Het lukt bij Bing nog niet om meerdere afbeeldingen te tonen en de tekstregel, zoals hier in de kop, wordt gedupliceerd. Het is mogelijk om bestaande afbeeldingen te gebruiken, maar door het formaat en de plaats tussen de overige zoekresultaten raden we je aan om afbeeldingen aan te passen aan Bing.

Ook ‘bingen’ naar andere grote merken en bedrijven toont aan dat Bing image extensions nog amper worden ingezet in Nederland. Hier kun je je dus relatief makkelijk onderscheiden van je concurrenten!

Tip: Zet Bing image extensions in, maar houd er rekening mee dat het nog niet helemaal soepel werkt.

Meer weten over het inzetten van diverse soorten extensies om meer succes uit Adwords en Bing te halen? Neem vrijblijvend contact op en wij gaan graag met je in gesprek!

 

Misschien vind je deze blogs ook interessant?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *