Bloosem staat voor de 7e keer op een rij in de Emerce100!

3 Vernuftige Google Ads scripts om meer uit SEA te halen

Hoewel Google Ads-scripts niet door iedereen worden gebruikt, kunnen ze een meerwaarde bieden voor adverteerders die hun campagnes willen optimaliseren. Maar wat zijn Google Ads-scripts precies en waarom zou je ze gebruiken? In deze blog laten we zien hoe je met Google Ads-scripts jouw campagnes kunt optimaliseren en automatiseren.
Patricia Netten,
5 jul, 2023,

Wat zijn Google Ads scripts?

Google Ads-scripts zijn opgebouwd uit JavaScript-codes die je kan toevoegen aan je Google Ads account om zo automatische acties uit te voeren. Als je de kennis hebt dan kan je zelf scripts schrijven, maar als dat niet het geval is, dan kan je online genoeg gratis te gebruiken scripts vinden.  

Waarom Google Ads-scripts gebruiken?

Het grootste voordeel van het gebruik van scripts is dat het je veel tijd kan besparen. Scripts kunnen je helpen om meer controle te krijgen over je campagnes en zorgen ervoor dat je minder tijd kwijt bent aan campagnemanagement. Hierdoor houd je meer tijd over voor bijvoorbeeld het analyseren van je data en het optimaliseren van je strategie en zelfs daar kunnen scripts je verder mee helpen. 

Er zijn heel veel verschillende scripts te vinden dus de kans is groot dat er wel een is die bij jouw behoefte past. Zo zijn er scripts die je campagnes automatisch pauzeren wanneer een bepaald budget is bereikt, of scripts die advertenties pauzeren die een te lage CTR hebben of die zoekwoorden pauzeren die geen conversies opleveren. En zo is er nog veel meer keus. 

Drie handige scripts om te hebben

Mocht je nog geen gebruik maken van scripts dan kan je kijken naar de 3 onderstaande scripts die een toegevoegde waarde kunnen zijn voor je account.

Automatisch pauzeren van advertenties met een lage CTR

Vaak staan er meerdere advertenties in een campagne en laten we Google bepalen welke het beste werkt, maar regelmatig wordt er vergeten om de slechtst presterende te pauzeren. Gelukkig is er een script voor je die dit voor je oppakt en de advertenties met de laagste CTR pauzeert. Het script staat hier

Gebroken links

Een script dat voor zich spreekt is die voor gebroken links. Het kan voorkomen dat er een gebroken link op de website staat die nog gebruikt wordt in je Google Ads account, dit script helpt je om snel en makkelijk een overzicht te krijgen van de gebroken links die in je account staan. Standaard worden de 404 en 500 errors meegenomen, maar je hier nog meer error codes aan toevoegen. Het script staat hier

Account update (Ad spend report)

Een handig script die je door middel van e-mails snel een overzicht geeft van je account. Het script geeft een update over de volgende punten: kosten, conversies, CPA, dagelijkse kosten en aangeraden dagelijkse budget.

Je kan zelf instellen welke tijdsperiode je wilt gebruiken, je kan dagelijkse updates instellen, maar een langere periode tussen update is ook mogelijk. Het ligt er maar net aan hoe groot je account is en hoeveel tijd er nodig is om voldoende data te verzamelen zodat je ook echt iets hebt aan het overzicht en de resultaten. Het script staat hier.


Zoals gezegd zijn dit drie belangrijke scripts, maar er zijn nog veel meer waardevolle scripts die je kan gebruiken. Heb je een specifieke behoefte of wil je nog meer handige scripts? We helpen je graag verder.

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer bereik, meer klanten, meer sales. De belofte van e-commerce klinkt simpel, maar in de praktijk lopen veel webshops tegen dezelfde uitdagingen aan, zoals stijgende advertentiekosten, dalende marges en een doelgroep die steeds minder gevoelig is voor “koop nu!”-boodschappen. De vraag is dan ook niet óf je inzet op digital performance marketing – maar hoe jullie het slim en duurzaam aanpakken.

Lees meer
Afbeeldingen optimaliseren voor betere resultaten op jullie website: zo doe je dat.

Afbeeldingen optimaliseren voor betere resultaten op jullie website: zo doe je dat.

Voor jullie website wil je natuurlijk relevante, aantrekkelijke afbeeldingen. De selectie aan afbeeldingen en de opmaak zijn immers van groot belang voor de uitstraling en visuele representatie van jullie als bedrijf. Het is echter wel belangrijk om jullie afbeeldingen een beetje aandacht te geven vóór het uploaden. Onbewerkte afbeeldingen kunnen namelijk de laadtijd vertragen en, ja, zelfs de SEO-prestaties negatief beïnvloeden. Door afbeeldingen te optimaliseren, verbeter je niet alleen de gebruikerservaring, maar ook jullie zichtbaarheid in zoekmachines.

Lees meer