9 Google Chrome-extensies die je écht moet hebben als Online Marketeer!

9 Google Chrome-extensies die je écht moet hebben als Online Marketeer!

Home » 9 Google Chrome-extensies die je écht moet hebben als Online Marketeer!

9 Google Chrome-extensies die je écht moet hebben als Online Marketeer!

Internet Explorer

Internet Explorer… tegenwoordig ook wel Microsoft Edge genoemd. Dé browser om een van de browser der browsers te downloaden. Namelijk: Google Chrome 😊!

Als Online Marketeer, Webmaster of ‘iemand die iets met internet doet’ wil je natuurlijk zo efficiënt en snel mogelijk werken. Google Chrome geeft ons de mogelijkheid om de al perfect werkende browser nog beter te maken door middel van extensies! In dit blog laten we je 9 Google Chrome Extensies zien die je écht moet hebben als Online Marketeer.

1. GHOSTERY

Ghostery

Ghostery is officieel een ‘Privacy Ad Blocker’. Een gratis extensie die je inzichten geeft in welke tools er gebruikt worden op de website die je bezoekt. Bijvoorbeeld Google Analytics, Hotjar en Google Ads Remarketing scripts. Via Ghostery kun je deze dan eventueel blokkeren zodat de pixels en scripts niet meer worden ingeladen en jou dus een advertentie- en trackingcookiesvrije omgeving biedt.

Voor ons ‘online mensen’ is deze extensie uiterst handig om snel en gemakkelijk te kijken welke tools er op een bepaalde website worden afgevuurd. Wil je bijvoorbeeld kijken of iemand Hotjar op de website heeft staan? No problem, Ghostery laat het je weten!

Zie je een naam van een tool in het lijstje van Ghostery staan en herken je deze niet bij naam? Ghostery geeft je een korte uitleg wanneer je op de naam van de tracker klikt. Check bijvoorbeeld hoe Ghostery LinkedIn omschrijft.

Download Ghostery hier.

2. GOOGLE TAG ASSISTANT

Werk je veel met Google Analytics, Google Tag Manager of Google Ads? Dan is deze extensie een echte must-have!

Google tag assistant

Deze extensie checkt of de scripts / pixels vanuit bovengenoemde programma’s daadwerkelijk op de juiste manier worden afgevuurd op je website. Heb je bijvoorbeeld veel meer klikken in Google Ads dan dat je in Google Analytics ziet? Dan is het in één oogopslag te controleren of de Google Analytics pixels wel correct worden afgevuurd op de website.

Daarnaast geeft deze extensie ook aan of er iets niet goed is geïmplementeerd en hoe je dit kunt oplossen. Superhandig dus!

Download Google Tag Assistant hier.

3. PAGE ANALYTICS

Heb je geen zin om telkens Google Analytics op te moeten starten om de prestaties van bepaalde campagnepagina’s op je website te kunnen zien? Dan is de Page Analytics extensie iets voor jou!

Met deze extensie van Google krijg je snel en gemakkelijk inzage in Google Analytics data van de pagina waar je je op dat moment bevindt.

Je kan o.a. pageviews, unieke pageviews, gemiddelde tijd op de pagina, bouncepercentage en het verlatingspercentage inzien. Daarnaast krijg je realtime inzicht in het aantal bezoekers op de pagina.

Maar wat misschien nog wel de gaafste feature van deze extensie is de ‘in-page click analysis’. Deze optie geeft je inzicht in welke linkjes of klikbare elementen je bezoekers op de pagina hebben geklikt:

Page Analytics

4. MOZ TOOLBAR

Deze extensie heeft bijna geen uitleg nodig voor personen die werkzaam zijn in de online branche. MOZ is een van de bekendste SEO tools ter wereld. Volgens de laatste cijfers zijn er 535.000 actieve installaties. MOZ heeft een Chrome extensie in de vorm van een toolbar die je inzicht geeft in de PA (Page Authority), DA (Domain Authority) en je spamscore.

Daarnaast heb je een knopje ‘Page Analysis’ die nog veel meer diepte-informatie geeft over de desbetreffende pagina of website. Zo kun je de meta descriptions, meta keywords, H1 en H2-tags en de alt teksten inzien.

Een ideale (gratis) extensie dus die je veel (technische) inzichten geeft in de SEO status van je eigen website of die van een klant! Download de MOZ toolbar hier.

moz

5. LIGHTHOUSE

Weer zo’n epische extensie van Google! Met slechts één druk op de knop genereert deze extensie een rapport met de prestaties van jouw website.

In slechts één oogopslag kun je de prestaties zien van onder andere de snelheid van je website, of je HTML / CSS goed in elkaar zit en waar er fouten zitten. Daarnaast zie je ook de SEO prestaties en krijg je een duidelijk overzicht vanuit Google Lighthouse met kansen om je website te verbeteren.

Download Lighthouse hier. Hieronder staat een voorbeeld van een rapport:

lighthouse

6. DA VINCI TOOLS

Eén van de beste extensies om het gebruik van alle Google tools (Analytics, Tag Manager, Datastudio en Optimize) gebruiksvriendelijker en nog beter te maken! Deze extensie voegt veel ontbrekende functionaliteiten toe die Google nog niet heeft of helemaal niet gaat toevoegen aan haar tools.

Zo krijg je bijvoorbeeld in Google Analytics een heatmap optie en high/low points in de standaard lijngrafiek (zie onderstaand screenshot). Handig om in rapportages te gebruiken of om snel en visueel inzicht te krijgen in de statistieken van Google Analytics.

Da vinci tool

In Google Tag Manager krijg je een aantal handige snufjes die het werken met GTM flink makkelijker maken. Zo zit er een ‘Remember the last container you were on’ functie in Da Vinci Tools. Ken je dat? Je bent bezig met het implementeren van Tag Manager, je gaat naar een bedankpagina, maar je moet weten wat er op de vorige pagina gebeurde. Helaas, dat kan niet. Met de standaard Google Tag Manager moet je met work-arounds werken om de container inzichten te zien van de vorige pagina.

Met de Da Vinci Tools kan je gemakkelijk terugkijken naar de vorige pagina. Superhandig dus! Download de Da Vinci Tools hier.

7. SIMILARWEB

Similarweb

Weten wat je eigen website en, misschien wel belangrijker, de websites van je concurrenten doen qua traffic en website prestaties? Het makkelijkste is om dat via Google Analytics te doen, maar die inzichten krijg je natuurlijk niet van je concurrent.

Similarweb biedt deze inzichten wel openbaar en zo krijg je onder andere een mooi overzicht van het geschatte aantal bezoekers per maand, time on site, bezochte pagina’s per sessie en het bouncepercentage van de website die je bezoekt! Zo kun je je eigen website benchmarken met die van je concurrentie.

Daarnaast krijg je inzichten in de top referring en top destination sites. Handig om erachter te komen waar nou al dat verkeer vandaag komt op die site.

Let wel, het zijn niet de daadwerkelijke cijfers maar het geeft je wel een prima inzicht! Download Similarweb hier.

8. FULLPAGE SCREENCAPTURE

Dit is nou typisch zo’n extensie die het leven van een online marketeer vele malen makkelijker maakt. Je kent het waarschijnlijk wel: je bent druk bezig met het opmaken van een landingspagina en je leidinggevende wil nog even snel het laatste design zien voor livegang. Hmm, als ik nu een screenshot maak heb ik maar de helft van de pagina, maar als ik uitzoom dan kan m’n leidinggevende de teksten niet meer lezen.

Gelukkig is daar dus Fullpage Screencapture! Deze extensie maakt met één druk op de knop een screenshot van de gehele pagina die je op dat moment bezoekt. Zonder uit te zoomen of wat dan ook. Vervolgens plak je de screenshot in Paint of Photoshop en sla je de hele pagina op. Download Fullpage Screencapture hier.

9. NCAGE

Een parel onder alle Google Chrome extensies. Collega’s die hun computer niet ‘locken’ tijdens de lunch of een meeting? Laat het ze weten met deze extensie! nCage vervangt met slechts één druk op de knop alle afbeeldingen met een Nicolas Cage afbeelding. Prachtig toch? Zo denkt die collega de volgende keer wel na voordat die ‘niet-gelocked’ naar een meeting gaat! 😉 Download nCage hier.

  • Let wel, nCage vuurt een Google Analytics pixel af via de extensie. Hierdoor kan de data in bijvoorbeeld Tag Assistant minder betrouwbaar worden! Wij adviseren deze extensie alleen te installeren om iemand te ‘trollen’ en vervolgens de extensie weer te verwijderen. 
nCage
blank

Ook je digital performance verbeteren?
Maak kennis met BlooSEM, contact Daan!

2 comments
  • nCage beter niet gebruiken als je correcte data wil in de Google Tag Assistent extensie! nCage zorgt daar voor fouten (extra GA code die niet effectief op de site staat).

    • Hoi TuurInDeVerte,

      Klopt helemaal! nCage vuurt inderdaad een GA pixel af via de extensie.

      Natuurlijk is de nCage-extensie een grapje binnen dit blog en wij verwachten dat deze extensie niet permanent actief staat bij de meeste gebruikers :-). We hebben n.a.v. je reactie wel een ‘let op’ toegevoegd aan het blog!

      Groet,

      Randy Verschuren