Adverteren op YouTube? Zó maak je de perfecte start!

YouTube, daar kunnen we niet meer omheen; het is het grootste videokanaal ter wereld en de grootste zoekmachine na Google. YouTube heeft meer dan een miljard gebruikers en dagelijks worden er honderden miljoenen uren video’s bekeken. En wist je dat meer dan de helft YouTube bekijkt op een mobiel apparaat? Het aantal mensen dat dagelijks naar video’s op YouTube kijkt is met 40% gestegen ten opzichte van het jaar ervoor (bron: YouTube). Grote kans dat ook jouw doelgroep YouTube gebruikt; hier liggen interessante advertentie mogelijkheden!

Wat heb je nodig om te adverteren?

Sinds adverteren op YouTube geïntegreerd is in de user interface van Adwords, is adverteren nóg makkelijker geworden. Het enige wat je hoeft te doen is je YouTube-kanaal koppelen aan je Adwords-account. Je kunt meerdere kanalen koppelen aan één Adwords-account, maar niet andersom. Je video is geschikt voor adverteren als deze op YouTube staat, niet als privé ingesteld staat en ‘embedding’ toestaat. Er is geen maximale lengte, maar maximaal 3 minuten wordt aanbevolen. Langer durende video’s worden slechter bekeken.

Youtube-koppeling-adwords

Welke advertentiemogelijkheden zijn er?

Google heeft de advertentiemogelijkheden van YouTube versimpeld tot drie opties:

  • In-Display
  • In-Search
  • Gereserveerde Media

De eerste twee opties zijn zogenaamde ‘TrueView’-advertenties. Dat houdt in dat je alleen betaalt wanneer je advertentie daadwerkelijk wordt bekeken of aangeklikt, bij een bepaald niveau van engagement dus. Dit maakt adverteren op YouTube relevanter en dus interessanter. Je stelt een maximum bedrag in dat je bereid bent te betalen voor elke afgespeelde video. Zo kun je de kosten goed managen. De mogelijkheden bondig beschreven:

  • In-Display

De advertentie wordt weergegeven in de zoekresultaten op YouTube, in gerelateerde video’s op YouTube (aan de rechterkant) en op websites van partners (Google Display Network). Je advertentie is klein in beeld en zodra een kijker klikt op de advertentie telt dat als conversie.

  • In-Stream

Bij deze manier wordt de advertentie vóór, tijdens of na een andere YouTube-video direct afgespeeld. Dit zijn zogenaamde ‘skippable ads’; na vijf seconden krijgt de kijker de mogelijkheid om de advertentie over te slaan. Je betaalt als de video 30 seconden is bekeken of de gehele video als deze korter dan 30 seconden is.

in-display     in-stream

                          In-Display                                                       In-Stream

  • Gereserveerde Media

Heb je flink meer budget beschikbaar, dan kun je ook media plaatsingen reserveren. Dit houdt in dat je posities op YouTube koopt in plaats van mee te concurreren in de veiling. Je betaalt per 1.000 vertoningen (CPM) of per dag (CPD). Je kunt verschillende posities kopen: In-Stream, In-Display, een mid-pagina sectie, of een masthead (een paginabrede advertentie).

 Youtube-Masthead

Voorbeeld van een gereserveerde mediaplaatsing: een masthead

Tips voor het adverteren in YouTube 

  • Doe géén copy paste van een tv reclame

Wellicht de grootste fout die zelfs de grootste adverteerders maken is om simpelweg een televisiereclame direct over te zetten op YouTube en te verwachten dat hiermee dezelfde doelgroep, en hetzelfde effect wordt bereikt. Dit is absoluut niet het geval, vooral omdat een video na 5 seconden geskipt kan worden. Bekijk de eerste 5 seconden van je videoadvertentie, pauzeer deze dan en stel jezelf dan de vraag: is je boodschap al overgekomen?

  • Stel de gebruiker centraal en begrijp de ‘momenten’

Doordat YouTube steeds meer een performance kanaal wordt is het qua kosten goed om YouTube te betrekken in de online customer journey. Denk altijd in ‘momenten’ waarop een klant online met jouw merk in aanraking komt. Voor miljoenen mensen is YouTube kijken zo’n ‘moment’ op de dag waarop ze jouw boodschap te zien kunnen krijgen. Door de sterke integratie met Google Adwords en Analytics is YouTube een waardevol en goed meetbaar contactmoment geworden om toe te passen in een online performance strategie. Bovendien past YouTube uitstekend in een ‘all device-strategie’, aangezien veel mensen YouTube bekijken op tablet, smartphone en desktop.

  • Gebruik de add-ons van YouTube

Companion banner
Bij een In-Stream advertentie kun je ook een companion banner plaatsen; een banner rechtsboven in het scherm. Deze banner is gratis en de klikken die gegenereerd worden ook. Je kunt kijkers doorverwijzen naar je eigen YouTube-kanaal of naar je website. Ze worden niet altijd vertoond, maar als jouw banner niet wordt vertoond zal er ook geen andere companion banner staan. Altijd inzetten dus!

begeleidende-banner

    Companion banner

CTA Overlay
Bij TrueView-advertenties kun je een CTA Overlay instellen: een image die over de video wordt weergegeven en na 15 seconden verkleind wordt naar een thumbnail. De overlay wordt weergegeven als de video afspeelt en heeft een boodschap van maximaal 25 tekens; een Call To Action. Als kijkers op de overlay klikken worden ze doorgelinkt naar je website of je YouTube-kanaal, afhankelijk van wat je hebt ingesteld. CTA’s blijven staan in de video, ook als je er niet meer mee adverteert en een bezoeker de video organisch vindt in zoekmachineresultaten. Ook de CTA overlay raden wij aan altijd in te zetten. Let op, gebruik je ‘interactivity cards’ – kaarten die je toevoegt aan je video om deze interactiever te maken – dan moet je kiezen tussen een overlay en de interactivity card. Ze kunnen niet tegelijkertijd ingezet worden.

YouTube-CTA-Overlay

CTA Overlay

  • Gebruik targeting & remarketing

Er zijn geen targeting groepen meer in YouTube, maar advertentiegroepen. Per ad group moet je kiezen tussen In-Display of In-Stream. Je kunt targeten op:

  • Demografie
  • Onderwerpen
  • Plaatsingen
  • Remarketing lijsten
  • Zoekwoorden
  • Interesses: affiniteits- of in-marketgroepen

Remarketing met YouTube is ook mogelijk, en dat zonder pixel implementatie op je website! Dit komt door de koppeling met Adwords. In YouTube kun je remarketing lijsten maken op basis van de video-acties die belangrijk voor je zijn. Handig: deze lijsten kun je ook in je Search-advertenties gebruiken.

  • Gebruik YouTube Analytics

Je kunt de resultaten van je YouTube campagne gewoon analyseren in Adwords en natuurlijk in Analytics. Daar kun je de resultaten zien van je video, de demografische gegevens van je kijkers en YouTube vergelijken met andere kanalen. Daarnaast zijn er ook nog een aantal speciale metrics te halen uit de Analytics-functie binnen YouTube, bijvoorbeeld:

  • Gerelateerde acties: als een kijker zich abonneert op je kanaal, je video ‘liked’, deelt of de video aan zijn of haar playlist toevoegt.
  • Bereik per frequentie: bijvoorbeeld hoeveel mensen je advertentie meer dan drie keer hebben gezien.
  • Kijkersloyaliteit rapportage: rapportage over de gemiddelde weergaveduur van alle video’s op je kanaal, top-video’s op basis van tijdsweergave en hoe vaak je video tot het einde bekeken is. Ook kun je de relatieve kijkersloyaliteit inzien; hoe jouw video scoort ten opzichte van het YouTube-gemiddelde voor vergelijkbare video’s.

Met deze data kun je je advertenties optimaliseren. Gebruik het dan ook!

Tot slot

  • Zet je frequency cap niet te hoog; als iemand je video al twee of drie keer heeft gezien, dan zal hij ‘m niet nog een keer willen bekijken.
  • Begin breed met je targeting en kijk dan welk type het beste voor je werkt. Begin niet direct met te veel verschillende soorten targeting, dan houd je nog maar een hele kleine doelgroep over – vaak een té kleine doelgroep voor Nederland.
  • Ligt je focus op branding? Kies dan voor In-Stream. Ligt je focus op betrokkenheid? Kies dan voor In-Display.

YouTube heeft een enorm bereik, je kunt gericht adverteren en je betaalt pas als je video bekeken is, of er op geklikt is. Daarmee is YouTube echt interessant geworden voor merken die op zoek zijn naar meer contactmomenten in hun customer journey, meer performance in hun branding, of die met wat kleinere budgetten werken.

Twijfel je of YouTube advertising iets voor jou is of hoe je het precies in moet zetten? Neem dan contact op met BlooSEM!

 

Misschien vind je deze blogs ook interessant?

1 Comment

  1. Frans Westra schreef:

    I am impressed. You are a real content queen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *