De basis van scripts: 3 essentiële Adwords scripts

Iedereen die met Adwords werkt of heeft gewerkt herkent het vast wel, campagnes die op onverklaarbare wijze opeens stil zijn komen te staan, verwijzende URL’s die ineens naar een 404-pagina blijken te leiden en het adverteren op zoekwoorden die je tegelijkertijd in je uitsluitingslijst hebt opgenomen.

Heel frustrerend, voornamelijk om dit vervolgens weer aan je klant/leidinggevende uit te moeten leggen. Gelukkig is hiervoor een oplossing. Voor elk van deze veelvoorkomende scenario’s is er namelijk een script beschikbaar die je een melding per email stuurt zodra er iets misgaat.

In dit eerste deel van de Adwords scripts reeks gaan we het hebben over:KEEP-CALM-USE-ADWORDS-SCRIPTS

  • de Account Anomaly Detector;
  • de Link Checker;
  • de Negative Keyword Conflict Checker.

Account Anomaly Detector

Wat is het?

Het Account Anomaly Detector script klinkt heel chic, maar doet feitelijk niets anders dan het checken van je data van vandaag met de data van een door jou gekozen historische periode. Indien hier discrepanties in voorkomen, word je hierover ingelicht door middel van een mailtje.

Discrepanties zijn er in vier verschillende smaken: te weinig impressies, te weinig klikken, te weinig conversies of te hoge kosten. Je bepaalt zelf hoe gevoelig het script opereert; wil je al een mailtje ontvangen zodra het aantal impressies van vandaag lager ligt dan 80% van je historische gemiddelde, of pas wanneer deze lager is dan 50% of zelfs 25%?

De periode die het script aanhoudt om het historische gemiddelde te bepalen kies je ook zelf. Hierbij heb je de keuze tussen een maand, drie maanden, een half jaar of een jaar. Hierbij is de stelregel hoe langer hoe beter (de invloed van uitschietende waarden wordt hierdoor beperkt). Echter, het kan voorkomen dat je in het afgelopen jaar erg veel fluctuaties hebt gehad in je uitgegeven budget en binnengehaalde vertoningen en klikken. In dat geval kan je beter een kortere periode kiezen die meer representatief is voor de huidige situatie.

Genoeg uitleg, hoe stel je het script in?

Als eerste is het van belang dat je je spreadsheet instelt naar jouw wensen. Dit doe je als volgt:

  1. Open het ‘template’ (sjabloon) bestand via deze URL.
  2. Maak van dit bestand een lokale kopie. Je doet dit via Bestand -> Een kopie maken.

account-anomaly-detector

  1. Geef dit bestand een naam naar keuze en sla het op.
  2. Vervolgens geef je in cel D3 het aantal weken aan waaraan je data getoetst wordt. In de cellen D4 t/m D7 wijzig je de gevoeligheid van het script en in cel D8 vul je het emailadres in waarop je meldingen wilt ontvangen indien het script een discrepantie ontdekt.

account-anomaly-script-results

Nu je je spreadsheet hebt ingesteld is het tijd om het script aan te maken in Adwords. Dit doe je zo:

  1. Ga naar Adwords, login en selecteer het gewenste account.
  2. Klik op ‘Bulkbewerkingen’ in de navigatiebalk aan de linkerzijde en vervolgens op ‘Scripts’.

adwords-scripts-instellen

  1. Klik nu op de rode knop genaamd ‘+ Script’.
  2. In het scherm wat je nu te zien krijgt staan 3 regels aan script. Vervang deze regels met het script dat te vinden is via deze URL. Tip: gebruik CTRL+A om het gehele script in één keer te selecteren en vervolgens CTRL+C en CTRL+V om het te kopiëren en te plakken.

account-anomaly-script-instellen

  1. Vervang nu de tekst ‘YOUR_SPREADSHEET_URL op regel 42 van het script met de URL van jouw kopie van de spreadsheet.
  2. Geef het script vervolgens een naam en autoriseer het script via de knop ‘Nu machtigen’ in de gele informatiebalk boven het script. Klik in het pop-up venster vervolgens op ‘Toestaan’.
  3. Klik nu op de rode knop ‘Voorbeeld’. Je zult zien dat het script gaat lopen. Het duurt ongeveer 10 seconden om het voorbeeld te voltooien.
  4. Als het goed is zal de tekst ‘Voorbeeld voltooid’ in het groen vertoond worden. Indien dit niet zo is kan je in het logbestand de oorzaak van de fout opsporen.
  5. Indien het voorbeeld succesvol is voltooid, kan je nu het script opslaan door middel van de knop ‘Opslaan’, linksboven het script.
  6. Keer nu terug naar de overzichtspagina van de scripts en stel in dat dit script dagelijks wordt uitgevoerd. Dit doe je d.m.v. de knop ‘+ Planning maken’ aan de rechterkant.
  7. Selecteer als frequentie ‘Dagelijks’ en stel hiervoor een tijd in. Hou hierbij rekening met het feit dat Adwords data tot 3 uur vertraagd kunnen zijn. Ons advies hierin is om het script rond het middaguur in te roosteren, zodat je bij een eventuele melding van het script er op tijd bij bent en diezelfde dag het probleem nog kunt oplossen. Daarnaast gun je zodoende het script voldoende tijd om genoeg data te verzamelen voor de vergelijking met de voorgaande periode.

Et voilà, het script staat ingesteld! Zodra het script opmerkt dat je impressies, klikken, conversies of kosten te ver afwijken van je historische gegevens word je hiervan op de hoogte gesteld middels een mailtje. Hier kun je vervolgens direct mee aan de slag. Voorbij zijn de dagen dat je pas na een week (of nog langer…) er pas achter komt dat je Adwords campagnes een tijdlang onbedoeld stil hebben gestaan. Hoera! Snel door naar het volgende script.

Link Checker

Wat is het?

Indien jij niet degene bent die verantwoordelijk is voor je website, maar wel alle Adwords campagnes managet, wil het nog wel eens voorkomen dat pagina’s offline worden gehaald en URL’s worden gewijzigd zonder dat jij hiervan op de hoogte wordt gesteld. Gelukkig is er (buiten een betere lijn van communicatie met de beheerder van je website) een oplossing in de vorm van een Adwords script.

Het Link Checker script doet precies wat je zou verwachten; het checkt al je (actieve) verwijzende URL’s op fouten. Naast het checken van de verwijzende URL’s in je advertenties, loopt het script de URL’s in je zoekwoorden en advertentie-extensies na. Daarnaast heb je de optie om ook je gepauzeerde advertenties, zoekwoorden en extensies te checken op eventuele ongeldige verwijzingen.

Een andere instelling die je kunt aanpassen zijn de responscodes van de website die als geldig worden bestempeld. Standaard wordt enkel een ‘200’ code als geldig gezien, deze code staat voor ‘OK’ en betekent dat het ophalen van de pagina is geslaagd. Als je echter op de hoogte bent van bepaalde omleidingen (‘3xx’ code) of pagina’s die bewust een foutmelding (‘4xx’ code) afgeven, kan je deze codes ook opnemen in de lijst met geldige responscodes.

Afsluitend kun je nog aangeven hoe vaak je emails wilt ontvangen en hoe frequent er een nieuwe analyse gemaakt moet worden, maar wij adviseren om deze instellingen te laten voor wat ze zijn.

link-checker-script-options

Hoe stel je het in?

Het instellen van het script is bijna identiek aan de wijze waarop je het Account Anomaly Detector script configureert. Afgezien van verschillen in het Adwords script en tussen de spreadsheets is de plaats waar je je emailadres invoert het grootste verschil. Dit gebeurt bij het Account Anomaly Detector script in de spreadsheet en bij het Link Checker script in het Adwords script.

De spreadsheet voor het Link Checker script is te vinden via deze URL. Het daadwerkelijke script dat je in Adwords instelt delen we verderop in het artikel met je!

Negative Keyword Conflict Checker

Klinkt goed, wat is het?

Met negatieve zoekwoorden zorg je ervoor dat je advertenties niet op irrelevante zoektermen worden getoond. Nu kan het voorkomen dat je een nieuwe campagne opzet of een bestaande campagne wijzigt met nieuwe zoekwoorden waarbij de zoekwoorden die je in een eerder stadium hebt opgenomen in je lijst met negatieve zoekwoorden inmiddels wel relevant zijn om verkeer mee aan te trekken. Als je dan vergeet om deze ‘uitsluitingszoekwoorden’ weer te verwijderen zal je merken dat je nieuwe zoekwoorden geen verkeer opleveren.

Gelukkig is ook voor dit euvel een remedie voorhanden in de vorm van het Negative Keyword Conflict Checker script. Dit vernuftige script loopt je hele account door en gaat op zoek naar negatieve zoekwoorden die conflicteren met je ‘normale’ zoekwoorden. Indien een dergelijke situatie voorkomt word je hierover ingelicht via de email zodat je het direct kunt oplossen.

Voor enorme accounts met meer dan 250.000 zoekwoorden en 50.000 negatieve zoekwoorden is het aan te raden je campagnes te labelen en meerdere versies van het script aan te maken. Elk script is dan specifiek voor de campagnes die onder een bepaald label vallen. In regel 64 van het script vul je het betreffende label in.

Hoe stel je het in?

Ook het instellen van dit script is nagenoeg identiek aan de methode van het Account Anomaly Detector script. De spreadsheet vind je hier.

Wacht dus niet langer en zorg ervoor dat je bovenstaande essentiële scripts zo snel mogelijk voor jouw Adwords account(s) inzet. Slapeloze nachten verzonken in gedachten over de gezondheid van je dierbare Adwords campagnes zullen tot het verleden gaan behoren (okay, misschien gaat dat wat ver). In mijn volgende blog ga ik overigens wat dieper in op de materie en deel ik nog enkele geavanceerde scripts.

Mocht je overtuigd zijn van het nut van bovenstaande scripts, maar lukt het je niet om deze zelf te implementeren? Neem dan vandaag nog contact met ons op! Wij helpen je graag verder.

Het daadwerkelijke Negative Keyword Conflict Checker Adwords script, evenals het Link Checker script, zijn via onderstaand formulier aan te vragen. Zodra je aanvraag bij ons binnen is ontvang je beide scripts in je inbox!


 

Misschien vind je deze blogs ook interessant?

1 Comment

  1. Barbera Hoogland schreef:

    Data checken en discrepanties opsporen. Fouten opzoeken in je ( actieve) verwijzende URL’s en negatieve zoekwoorden weer relevant maken.
    In opleiding voor Sherlock Holmes??

    Mooi geschreven stuk hoor. Snap wel zo ongeveer wat je bedoelt en dat voor een digibeet. 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *