Waarom afbeeldingen optimaliseren?
Het optimaliseren van afbeeldingen is een essentieel onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Maar waar moet je op letten om de prestaties van jullie website te verbeteren? In het kort is het belangrijk om kritisch te kijken naar bestandstypes, namen en alt-teksten en de afbeeldingsgrootte. Deze aspecten – en nog een aantal die we verderop in het artikel zullen noemen – dragen bij aan een snellere laadtijd en gebruikerservaring. Dat is niet alleen belangrijk voor jullie bezoekers, maar ook voor jullie SEO: Google beloont namelijk websites die snel laden met betere rankings. Sterker nog, niet-geoptimaliseerde afbeeldingen kunnen de prestaties van jullie website verlagen en ook jullie positie in zoekmachines negatief beïnvloeden.
Afbeeldingen worden steeds belangrijker voor SEO
Net als gebruikers geeft Google steeds meer aandacht aan visuele zoekresultaten. Daarbij zijn video’s belangrijk, maar ook jullie afbeeldingen hebben impact op jullie vindbaarheid. Denk bijvoorbeeld aan de functionaliteiten van Google Circle to Search en Google Lens: gebruikers zoeken én vinden op visuele manieren. Hierin zorgen de juiste optimalisaties voor een betere vindbaarheid van afbeeldingen – wat jullie conversies weer kan verhogen.
Zoekmachineoptimalisatie door afbeeldingen te optimaliseren: 4 tips
Afbeeldingen optimaliseren voor SEO zou onderdeel moeten zijn van jullie bredere SEO-strategie. Door afbeeldingen structureel te optimaliseren, maak je jullie pagina’s relevanter en waardevoller voor bezoekers. Zoekmachines vinden dit ook fijn, waardoor het zich kan vertalen naar hogere posities in de zoekresultaten! Daarbij is het trouwens belangrijk om unieke afbeeldingen te gebruiken, binnen de juiste context: er moet een logische link zijn tussen de afbeelding en de inhoud van de pagina. Willekeurige afbeeldingen op een pagina zetten levert daarbij niets op.
Hieronder vind je vier aspecten van je afbeeldingen die je kunt optimaliseren om jullie positie in de zoekresultaten te verbeteren.
1. Kies het juiste bestandsformaat voor de afbeeldingen
Hoe groter een bestand is, hoe langer het duurt om deze te laden. Een langzame website, is niet goed voor jullie SEO. Het verlagen van je bestandsgroottes kan de laadtijd van jullie website versnellen – waardoor deze beter geïndexeerd kan worden. Het bestandstype dat je kiest voor jullie afbeeldingen speelt hier een grote rol in. Eén afbeelding aanpassen is natuurlijk niet genoeg, het is daarom belangrijk om dit consistent toe te passen op jullie website! Over het algemeen is het aan te raden om:
- JPEG te gebruiken voor foto’s.
- PNG te gebruiken voor transparante afbeeldingen of afbeeldingen met weinig kleuren.
- WebP is ontworpen voor een hogere compressie van het bestand zonder kwaliteitsverlies en wordt ook gewoon door de meeste browsers ondersteund.
2. Optimaliseer bestandsnamen en vergeet de alt-tekst niet
Gebruik beschrijvende bestandsnamen die relevant zijn voor de inhoud van de afbeelding. Vermijd generieke namen of de namen die het fototoestel aan het bestand heeft gegeven, maar geef het bestand een naam die al context geeft over de afbeeldingen. Je kunt daarnaast ook nog de alt-tekst van een afbeelding aanpassen. Deze alt-teksten helpen zoekmachines de inhoud van de afbeelding te begrijpen. Met de juiste alt-tekst help je zoekmachines dus alvast een handje met het begrijpen van de afbeelding.
Daarnaast helpen alt-teksten ook gebruikers met schermlezers en verhoogt het dus ook de toegankelijkheid van jullie website. Voor de juiste context is het daarom belangrijk om altijd kort maar duidelijk aan te geven wat er op de afbeelding te zien is.
3. Pas de afbeeldingsgrootte aan
Natuurlijk wil je een webpagina die er aantrekkelijk uitziet, maar grote afbeeldingen kunnen de laadtijd van de website vertragen. Te grote afbeeldingen uploaden kan dus nadelige gevolgen hebben. Voor de beste prestaties van jullie website, kun je het beste de afbeeldingen éérst aanpassen naar de afmetingen die je nodig hebt.
4. Lazy loading, wat is dat?
Lazy loading betekent dat je het laden van de afbeelding uitstelt tot wanneer ze nodig zijn. Dit geldt voor bijvoorbeeld afbeeldingen die lager op de pagina staan. Hierdoor kunnen elementen die nodig zijn voor het renderen van de pagina sneller laden en is de pagina eerder bruikbaar. Zo verkort je aan de ene kant de laadtijd van de pagina en aan de andere kant verbeter je de prestaties. Win-win!
SEO uitbesteden bij Bloosem
Benieuwd waar jullie winst te behalen valt? Natuurlijk kun je de bovenstaande tips implementeren, maar neem vooral ook gerust contact met ons op. We denken namelijk graag met jullie mee over een krachtige SEO-aanpak, natuurlijk inclusief het optimaliseren van afbeeldingen voor SEO.