Gigant Amazon challenger voor Google en Facebook

In de BlooSEM Updates vind je nieuws, korte updates en weetjes over alles wat met online marketing te maken heeft. 

Retail media blijft groeien

De groei van media spend bij retailers blijft de komende jaren voorspelt eMarketer. Naar verwachting gaat Amazon dit jaar de derde plaats innemen achter Google en Facebook qua online advertising spend. Daarmee laat het o.a. Microsoft achter zich. De advertising omzet van Amazon wordt ingeschat op een slordige 4,6 miljard. De prognose is bijgesteld o.a. door onverwacht harde groei. Toch is de advertising omzet van Amazon maar 4,1% van de totale ad spend in de V.S., nog genoeg ruimte voor de komende jaren dus.

Retail Media in Nederland

Ook in Nederland kennen we Retail Media, natuurlijk bij Amazon.de, waar Nederlandse bedrijven ook hun producten via advertising aan de man kunnen brengen. Retailer bol.com profileert zich daarnaast steeds professioneler met de Retail Media Groep en ook nextail biedt geautomatiseerde mogelijkheden voor advertising aan haar leveranciers. Het retail media landschap wordt zo ook in Nederland naar verwachting steeds uitgebreider, als retailers de mogelijkheden voor advertising uitbouwen en automatiseren.

Geen externe adverteerders

bol.com stopte overigens eind 2017 wel met het toelaten van externe adverteerders op de webwinkel. Als je wilt adverteren op bol.com moet je daadwerkelijk handel in de schappen hebben liggen van de retailer. Wegsturen van verkeer naar externe websites doen ze namelijk niet meer. Zo houden ze de shopper binnen de winkelomgeving, wat essentieel bleek voor succes van zowel de advertising als daadwerkelijke conversie in de winkel.

Amazon 3e plaats adspend

 Eva-promovenster

  Meer weten over online performance marketing? Neem dan contact op met Eva!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *