App en website data: een nieuw koppeltje

In de BlooSEM Updates vind je nieuws, korte updates en weetjes over alles wat met online marketing te maken heeft. 

De nieuwste relatieroddel komt deze keer niet van Temptation Island, maar van niemand minder dan Google. Website data en app data blijken het nieuwste koppel te zijn!

Dat Google Analytics en Google Analytics for Firebase veel met elkaar gemeen hebben was voor de buitenwereld geen geheim meer, maar nu is de vonk dan ook daadwerkelijk overgesprongen. Wat dit voor toekomstige data analyses en jouw online marketing gaat betekenen gaan we je allemaal vertellen.

Beide analyse tools hebben zichzelf de afgelopen jaren wel bewezen. Google Analytics op het gebied van websites, Firebase voor mobiele apps. Beide tools zijn in staat enorm veel nuttige en interessante data te verzamelen over je doelgroep hun gedrag. Het probleem: als je een website én een app hebt, staat al deze data op twee verschillende plekken en wordt het dus erg lastig analyseren, vergelijken en conclusies trekken. Tot nu dan. Want nu gaan de twee tools hand in hand door het leven en kunnen we alle informatie over bezoekersgedrag op één centrale plek bekijken en analyseren. Hoe het heet? App + Web for Google Analytics. De (bèta) update wordt momenteel uitgerold en kost helemaal niets!

Web + App for Google Analytics

Eenvoudig en consistent cross platform meten

Met de komst van App + Web kunnen online marketeers metrics consistent meten over hun verschillende platformen. Door de gecombineerde rapporten kunnen vragen als ‘’welk marketing kanaal is over onze platformen het meest succesvol’’ en ‘’hoe veel unieke bezoekers heb ik over al mijn platformen gemeten’’ eindelijk worden beantwoord.

Cross platform analyses en rapporten

Het bundelen van data betekent ook dat er meer informatie voor handen is. Om het ons marketeers gemakkelijker te maken heeft Google verschillende uitgebreide analyse opties toegevoegd aan Analytics. Met deze vernieuwde module kun je ook buiten de standaard rapporten de data van je website en app bundelen, inzien en analyseren.

Enhanced measurement web + app

Exploration

De exploration tool stelt je in de gelegenheid enorm snel data te visualiseren. Door variabelen als dimensies, segmenten en metrics te slepen naar het zogenoemde canvas creëer je je eigen rapporten in een handomdraai.

Exploration web + app for Google Analytics

Funnels

Voor de frequente Google Analytics gebruiker zal het geen geheim zijn dat er in Analytics funnel rapporten te vinden zijn. Dankzij de update van Google is het nu ook mogelijk cross-platform funnels in te zien. Welke stappen zetten bezoekers van je website en app, waar komen ze de funnel binnen en waar haken ze af?

Funnel Web + App for Analytics

Path analysis

Met de path analysis kun je inzien wat een bezoeker tussen verschillende stappen van een funnel heeft uitgevoerd op je website of in je app. En ja, dit kan dus ook weer cross-platform. Ontdek op deze manier nog gedetailleerder waarom bezoekers niet converteren.

Path Analysis Web + App for Analytics

Voor wie is App + Web for Google Analytics?

Zoals je wellicht al hebt opgemaakt uit dit artikel is de update alleen relevant wanneer je zowel een website als mobiele app hebt en deze beiden wil analyseren. De verschillende features gaan absoluut nog verbeterd worden de komende maanden, maar wij denken dat de bѐta een erg mooi begin is!

 Daan-promovenster

 Meer weten over online performance marketing of web analytics? Neem dan contact op met Daan!