Audiences in Firebase – verbeteringen voor app marketing

In de BlooSEM Updates vind je nieuws, korte updates en weetjes over alles wat met online marketing te maken heeft. 

Google update Audiences in Firebase Analytics

Google kondigde deze week een wijziging aan in audiences voor Firebase Analytics. Firebase is de gratis tool- en analysekit voor apps.
Vanaf nu zijn de audiences dynamischer en minstens zo belangrijk; we kunnen nu ook criteria uitsluiten. Daarnaast is er nu ook een tijdsduur beschikbaar zodat we – hoera! – ook een audience kunnen maken als ‘gebruikers die afgelopen 30 dagen een een aankoop deden’. Zoals dat voor andere Google producten al sinds de oertijd zo ongeveer beschikbaar was.

Google lijkt met deze uitbreiding van Firebase meer de concurrentie aan te gaan met third-party analytics providers voor apps als Adjust en Kochava. De beperkte audience mogelijkheden waren één van de zwakkere punten van Firebase.

De Firebase Analytics Audience updates op een rijtje

Graag gaan we nog even iets uitgebreider in op de updates die Google doorvoert.

  • Lidmaatschapstijd – Je kunt nu een tijdsduur aangeven voor het lidmaatschap zoals we dat kennen in andere Google producten als Ads en Analytics. Met het beperken van de tijdslimiet van lidmaatschap maak je je Firebase Audiences een stuk actueler. Zo kun je ervoor kiezen ‘converteerders van de laatste 30 dagen’ met remote config. een homepagescreen te laten zien met een review verzoek.

Een Audience in Firebase Analytics waarbij mensen die via Google Play hebben geïnstalleerd, de afgelopen 30 dagen een aankoop hebben gedaan van meer dan 50 euro.

Firebase Audiences in Analytics changed
  • Uitsluitingen – Je kunt nu ook gebruikers uitsluiten. Uitsluiten zorgt voor een verhoogde relevantie in je audience. Het meest simpele voorbeeld is natuurlijk een lijst met mensen die in de winkelwagen zaten waarbij je converteerders uitsluit. Die mensen kun je een push bericht sturen dat er nog iets in hun winkelwagen zit. Ook kun je ze in Google Ads gebruiken voor relevante RLSA advertenties.
  • Dynamische Audiences – Laatste maar niet het minste, Firebase ruimt nu ook voor je op in je Audiences. Dus gebruikers worden toegevoegd zodra ze aan de criteria voldoen, en uitgesloten zodra dat niet meer het geval is. Deze ‘set en forget’ optie zoals Google het mooi noemt; zorgt er dus voor dat je naar je audiences geen omkijken meer hebt zodra je ze hebt ingesteld.

 Daan-promovenster

 Meer weten over app marketing? Neem dan contact op met Daan!