Ben je wel op de hoogte van de nieuwste Adwords wijzigingen?

Google blijft haar platform door ontwikkelen en ook nu zijn er weer een paar interessante nieuwe features. In deze blogpost brengen we je helemaal op de hoogte over Dynamic Remarketing, Ad Customizers en Form Extensies.

Dynamic Remarketing voor alle verticals
Was Dynamic Remarketing al beschikbaar voor retailers, nu heeft Google aangekondigd dat het binnen een aantal weken ook beschikbaar zal zijn voor alle andere branches! Met dynamische remarketing ga je een stap verder dan de ‘gewone remarketing’ en toon je een advertentie met het specifieke product dat ze op je website hebben bekeken.

Dynamic Remarketing voor Retailers werkt met het Google Merchant Center, voor de andere branches is het Merchant Center niet nodig.

Dynamic Remarketing nu mogelijk voor alle branches

Voor deze andere verticals volstaat een Excel lijst (CSV, TSV, XLS, XLSX) die als feed in Adwords wordt geüpload. Hoe je de feed voor je dynamische display-advertenties maakt, lees je hier. Hier zijn ook de feedsjablonen voor de verschillende verticals te vinden.

Ad Customizers – Advertenties aanpassen met realtime updates
Vanaf deze maand (oktober) wordt de nieuwe feature “Ad Customizers” in Adwords uitgerold. Hierbij kan je een deel van de advertentietekst vervangen door variabelen, waarbij de tekst automatisch aangepast wordt aan een zoekopdracht of de internetpagina die iemand weergeeft . Denk aan prijzen i.c.m. producten, of aftellen tot een einddatum van een actie.

De voordelen op een rijtje:

  • Gepersonaliseerde berichten: advertenties worden zeer specifiek aangepast aan de zoek- of internetpagina die wordt weergegeven.
  • Tijdgevoelige oproepen tot actie: de COUNTDOWN-functie geeft aan dat de resterende tijd om van een promotie te profiteren beperkt is.
  • Schaalbaarheid: Ad Customizers kunnen honderden variaties op een enkele tekstadvertentie genereren en elke potentiële klant de meest relevante variatie tonen.
  • Rapportage: door de automatische updates die worden uitgevoerd wanneer een advertentie wordt geactiveerd, worden de prestatiegegevens van de advertentie niet teruggezet.

Hoe werkt het dan?
Ad Customizers werken volgens hetzelfde principe als Keyword Insertion (waarbij de parameter {keyword:standaardtekst} ervoor zorgt dat de zoekopdracht in je advertentietekst wordt ingevoegd).

Ad Customizers kunnen elk type tekst invoegen op elke tekstadvertentie op het Zoek- of Display Netwerk, maar niet in URL-velden. De Ad Customizers vullen de tekstadvertentie voor je in op basis van Ad Customizers die je uploadt.

Google Adwords Ad Customizers

Goed om te weten: Form extensies verdwijnen
Google stopt per 22 oktober met Form-extensions: een ‘zoekbalkje’ bij de betaalde resultaten in Google.  Ideaal wanneer je veel producten via je webwinkel verkoopt, door het zoekbalkje kan men dieper in de site op het juiste product landen. Of wanneer je vakantiehuisjes verhuurt waarbij men meteen op aankomstdatum naar beschikbaarheid kan zoeken.

Form Extensie

Tot nu toe was het een beta feature die alleen door whitelisting ingezet kon worden. Doordat de feature te weinig is gebruikt, stopt Google ermee. Jammer, BlooSEM heeft het succesvol ingezet voor haar klanten.

Heb je naar aanleiding van het bovenstaande vragen over adverteren in Google Adwords? Neem dan contact met ons op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *