Kom je bij ons werken? Klik hier voor alle vacatures

Employer branding via Linkedin: bereik jullie doelgroep met deze best practices

LinkedIn: hét zakelijke sociale netwerk waar ook jij zelf vast een profiel hebt. Maar hoe zet je LinkedIn in als bedrijf? Hoe kun je jullie bedrijfspagina inzetten om nieuwe werknemers te werven? Dat lees je in dit blog!
Bloosem,
16 dec, 2024,

In het kort zijn er 3 redenen om een bedrijfsprofiel te hebben en bij te houden:

  1. Om je goed te profileren als werkgever, ook wel ‘Employer Branding’ genoemd;
  2. Om nieuwe mensen te werven. Dit kan op verschillende manieren; met (betaalde) vacatures en een zogenaamd ‘recruiter’ account;
  3. Om je jullie merk in de markt te zetten. Dit kan organisch of door middel van betaald adverteren. Dankzij de hele gerichte targeting mogelijkheden kun je daarbij gemakkelijk de juiste doelgroep bereiken.

In dit blog richten we ons op Employer Branding en werving via organische Linkedin marketing. In ons volgende blog vertellen we over de mogelijkheden om je producten of diensten in de markt te zetten op LinkedIn.

Employer branding via Linkedin

De grootste uitdaging voor werknemers die de intentie hebben om van baan te wisselen is dat ze niet goed weten hoe het is om bij een bedrijf te werken. Oftewel: wat de bedrijfscultuur is. Daarom is het voor bedrijven belangrijk om continu aan je ‘Employer Brand’ te werken. Je als bedrijf goed profileren op Linkedin kan hierbij helpen. Jullie doelgroep bestaat natuurlijk uit mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan. Maar óók de mensen die wel op hun plek zitten zijn interessant, want wie weet zijn die in de toekomst wel in de markt voor een nieuwe baan bij jullie. Door aan jullie employer branding te werken kun je jullie ‘talent pool’ groeien met de mensen die misschien over een tijdje bij jullie willen werken. Die mensen moeten jullie nú al leren kennen en gaan volgen.

Employer branding begint bij een sterke bedrijfspagina

Hoe pak je nou zoiets aan, aan je ‘Employer Branding’ werken? Ons advies is om bij het begin te beginnen en ervoor te zorgen dat jullie Linkedinpagina er strak uit ziet. Dit is eigenlijk belangrijke voor elke vorm van Linkedin marketing. Zorg voor een goede bedrijfsomschrijving en vul ook jullie specialiteiten in. Hier kun je ook op gevonden worden door werkzoekenden.

Let op: van de omschrijving worden de eerste 600 tekens op desktop getoond en op mobiel slechts 285 tekens, de rest is pas te lezen als de bezoeker op ‘Meer lezen’ klikt. Gezien de verschuiving van desktop naar mobiel (lees ook: Mobiel verslaat desktop) van de afgelopen jaren is het dus belangrijk om de meest relevante en interessante informatie over je bedrijf in de eerste 285 tekens van je omschrijving te plaatsen.

Naast een profielfoto van 300 x 300 heb je een omslagfoto nodig van 1536 x 768 pixels. Ook kun je in Canva gemakkelijk zelf LinkedIn omslagfoto’s maken met behulp van bestaande templates.

Medewerkers die aangeven dat ze bij jullie werken, verschijnen automatisch op de Bedrijfspagina. Zij zijn dus óók het visitekaartje van de business. Mensen die misschien bij je bedrijf willen werken kunnen profielen van huidige werknemers bekijken om een indruk te krijgen van hun toekomstige collega’s. Vraag je je werknemers daarom ook om een branded omslagfoto te gebruiken. Ook kun je richtlijnen geven voor de bedrijfs- en functieomschrijving, inclusief linkje naar de bedrijfswebsite natuurlijk.

Linkedin strategie voor employer branding

Jullie bedrijfsprofiel ziet er nu goed uit. Maar hoe zorg je ervoor dat de juiste mensen jullie kennen, zodat je ze kunt bereiken als jullie een vacature hebt? De juiste strategie voor employer branding hierbij.

LinkedIn hanteert een aangepaste versie van het AIDA model als strategie. Deze bestaat uit drie stappen: Build – Engage – Recruit.

Stap 1: bouw een krachtig merk

De ideale kandidaat gaat jullie brand of bedrijf leren kennen, krijgt updates en weet daardoor welke openstaande vacatures er zijn. Daarom is het belangrijk om jullie aantal volgers te groeien. Want meer volgers betekent een grotere potentiële talentpool en meer relevante mensen die op de hoogte zijn van de ontwikkelingen en vacatures binnen jullie bedrijf. Hou mensen op de hoogte van vacatures en ontwikkelingen, maar deel ook foto’s , bijvoorbeeld van teamuitjes. Zo krijgen bezoekers een goed idee van hoe het is om bij jullie te werken.

Stap 2: wees betrokken bij jullie doelgroep

Vervolgens is het zaak de kandidaat te verbinden met je bedrijf. Dit doe je door interessante content te delen of bijvoorbeeld gebruik te maken van een zogenaamde ‘Career Page’. Je zult merken dat volgers interessante content van jullie regelmatig kunnen gaan delen met hun eigen netwerk.

Stap 3: werf de juiste talenten

Met een sterkere employer branding en betrokkenheid bij jullie doelgroep, zal het een stuk eenvoudiger zijn om geschikte kandidaten te werven. Dit doe je uiteindelijk via LinkedIn’s job postings en door vacatures te delen.

Hieronder volgt de uitwerking van stap 1 en 2. Dit is iets waar je continu aan zou moeten werken, ongeacht of je wervingsbehoefte hebt of niet. En als je dan concrete vacatures hebt, kun je direct aan de slag met stap 3.

Linkedin volgers groeien doe je zo

Maar hoe vergroot je het aantal volgers van jouw bedrijf nou eigenlijk? Begin met de makkelijkste opties; noem je LinkedIn bedrijfsprofiel in je handtekening, op jullie website, of doe gebruik jullie andere social media kanalen of nieuwsbrief om jullie Linkedin te delen. En vergeet natuurlijk niet te vragen of je medewerkers je volgen en de pagina willen delen.

Binnen je Bedrijfspagina heb je een eigen ‘Analytics’-sectie waar je verschillende dingen kunt monitoren: Bezoekers, Updates en Volgers. Je kunt daar precies zien hoeveel bezoek het Bedrijfsprofiel heeft gehad, van welk type apparaat, wat voor ‘engagement’ er geweest is op jullie updates en tot slot: hoe het er met jullie aantal volgers voor staat. Hoeveel heb je er bij gekregen, wat voor type functie hebben ze, waar ze vandaan komen, etc. Zit er een stijgende lijn in het aantal volgers? Dan heb je je werk goed gedaan!

Updates posten op Linkedin

Nu je weet hoe je het aantal volgers van jouw bedrijf kunt laten groeien is het zaak om interessante content te posten op LinkedIn. Enkele tips:

  • Gebruik altijd een afbeelding! Posts met afbeeldingen krijgen 98% meer reacties dan posts zonder afbeeldingen. Hoe meer likes en comments, hoe vaker het algoritme van LinkedIn jullie posts gaat vertonen. Met de gratis tool Canva kun je op maat gemaakte afbeeldingen maken. Heb je video content? Post deze dan ook zeker!
  • Gaat een post over een medewerker, tag diegene dan voor meer bereik. Vraag je collega’s om de posts te liken en delen. Ook zo vergroot je jullie bereik op Linkedin, plus positieve werknemers zijn natuurlijk ook harstikke belangrijk voor jullie employer branding.
  • Zorg voor een bericht zonder zichtbare link, dat ziet er netter uit. Plak eerst de link in je bericht, je zult zien dat LinkedIn dan automatisch de url en een afbeelding laadt. Bewerk de titel of de afbeelding en schrijf je bericht. Vervolgens kun je de url uit het bericht halen. De bezoekers komen nog steeds naar je gewenste pagina als ze op de afbeelding bij het bericht klikken.
  • Probeer een goede mix te vinden tussen nieuws uit de branche (40%), berichten over hoe het is om te werken bij jouw bedrijf (25%), bedrijfsnieuws (20%), event promoties (10%) en af en toe een ludiek bericht (5%).
  • Maak gebruik van gerichte doelgroepen (Targeted Audience) – dit staat onder berichtinstellingen. Hier kun je precies aangeven welke doelgroep jullie willen bereiken met een bericht; taal, locatie, functie, industrie of zelfs mensen van een bepaalde universiteit. Hierdoor weet je zeker dat je de juiste mensen bereikt.

Nu je jullie Linkedinstrategie helder in kaart hebt gebracht en ben je in contact met je volgers. Zodra je een vacature hebt, kun je deze uitzetten. Met de diverse tools van LinkedIn kun je deze zo via Linkedin marketing onder de aandacht brengen en nieuwe werknemers werven.

Linkedin advertising via Bloosem

Met het plaatsen van organische berichten bereik je (een groot deel van) je volgers, maar desondanks zal niet iedereen uit je doelgroep je Bedrijfspagina al volgen. Om een groter bereik te creëren, kun je gebruik maken van LinkedIn advertising. Via deze vorm van social advertising heb je verschillende mogelijkheden, waaronder ‘Sponsored Updates’. Daarmee kun je jullie updates ook laten zien aan mensen die aan jullie ideale profiel voldoen, maar jullie momenteel nog niet volgen. Lees ook ons aansluitende blog over advertentiemogelijkheden op LinkedIn!

Hulp nodig met jullie employer branding, Linkedin marketing of social advertising? Neem vooral contact met ons op via het formulier rechts.

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

De top 5 SEA-trends van 2025

De top 5 SEA-trends van 2025

Online blijven de ontwikkelingen in een hoog tempo doorgaan. Platformen als Meta, Google en LinkedIn krijgen regelmatig updates, trends veranderen en ook het gedrag van online gebruikers staat niet stil. Het begin van het nieuwe jaar is daarom een perfect moment om even uit te zoomen en naar het grotere plaatje aan veranderingen te kijken. In dit blog geven we je een duidelijk overzicht van verschillende SEA-trends van 2025 die het meer dan waard zijn om in te investeren, dus lees vooral verder!

lees meer