BlooSEM bij Emerce Next en Digital Marketing Live

In de BlooSEM Updates vind je nieuws, korte updates en weetjes over alles wat met online marketing te maken heeft. 

Traditioneel in de laatste week van juni vonden Emerce Next en Emerce Digital Live plaats. Het ene event profileert zich als ‘’The future of digital & tech” en de ander als ‘’Dé update in online marketing, advertising en media’’. BlooSEM was erbij!

Emerce Next

Dinsdag 25 juni stond Emerce Next op het programma. Net als Emerce Digital Live werd het event gehouden in de Beurs van Berlage in hartje Amsterdam. Een schitterende locatie, maar het ging natuurlijk om de sprekers, business cases en best practices.

Online strategie Voetbal International

Voetbal International trapte de dag af met een strategisch verhaal over hoe zij als voetbalnieuws platform slim gebruik maken van personalisatie op hun website. Zo werken zij met verschillende segmenten waarmee zij doelgroepen onderscheiden en zo content op maat kunnen genereren op het juiste moment voor de juiste persoon. Wie denkt dat Voetbal International alleen een papieren weekblad is heeft het mis. Digitaal zijn ze erg goed en doelgericht bezig. Met dit soort ‘liquid content’ slimmigheidjes scoren zij veel punten bij bestaande en nieuwe ‘fans’ !

Emerce Next

Videocampagnes en YouTube

Snel door naar Netflix. Of eigenlijk Mediamonks. Zij hebben voor het derde seizoen van de serie Narcos (een serie die zeker het kijken waard is) een indrukwekkende videocampagne opgezet.

Door topics, oftewel onderwerpen, te verbinden aan de serie probeerden zij zo effectief mogelijk de juiste doelgroep te benaderen. Deze topics? Sport en business. Rondom deze thema’s hebben zij verschillende termen en beelden bedacht en gemaakt. Iedereen die geïnteresseerd is in sport en business werd benaderd met een op maat gemaakte advertentie (trailer). De tool die dit mogelijk maakt heet Google Director Mix. Wie geïnteresseerd is in personalisatie dient deze tool zeker eens te bekijken.

Verder naar een meer praktische spreker, Divimove. Wat moet je doen om op YouTube succesvol te zijn? Onder andere uploadfrequentie en relevante content zijn enorm belangrijk. Maar een te lange intro of urgente titels hebben juist weer een negatief effect. Wist je dat zelfs het gebruik van kleuren in video een grote invloed heeft op het succes van een video? Divimove heeft hun kennis en werkwijze natuurlijk ook zelf ingezet en bewezen. En wel voor Sony Playstation.

Uiteraard waren er nog vele andere sprekers die diep in gingen op Artificial Intelligence, machine learning, automatische warenhuizen en virtual reality. Geïnteresseerd in één van deze onderwerpen? Dan raden we je zeker aan je in te schrijven voor de volgende Emerce Next!

Digital Marketing Live

Digital Marketing Live is een jaarlijks event met lezingen over digital strategy, advertising, social, AI en nog veel meer. Hieronder een greep uit de bijgewoonde sessies en de key takeways!

Relevantie is key

Er zijn diverse redenen waarom iemand op jouw advertentie klikt. De belangrijkste is dat de advertentie voor de potentiële klant relevant is. Om zo relevant mogelijk te zijn is het al een tijdje mogelijk om dynamische advertenties in te zetten in Google. Aan de hand van zoektermen, die overeenkomen met teksten vanuit jouw webpagina, worden de meest relevante koppen van de advertenties automatisch samengesteld. Om de advertenties nog effectiever te maken kun je met behulp van tooling zorgen dat de advertentie content overeenkomt met de beschikbare voorraad en de actuele consumentenprijs. Het gebruik van tooling kan resulteren in een hogere CTR, lagere CPC en uiteindelijk een hogere ROAS.

Voice en AI

“Hé Siri, wat is het weer voor morgen?” De laatste jaren zien we een toename in voice search. Inmiddels kun je thuis jouw eetkamerlamp aanzetten door dit simpelweg te vragen aan je Google Home. Wij waren bij sessies van KLM en Centraal Beheer, beide bedrijven zijn hier al actief mee bezig. Hoewel KLM aangeeft nog niet heel veel zoekopdrachten via voice search te krijgen (ongeveer 1.000 per maand), blijven ze innoveren. Dit doen ze door te vragen hoe ze de klant kunnen helpen in plaats van het aandragen van een aantal opties. Zo ontvangen ze gelijk wat de klant zoekt en zo heeft de klant ook sneller het juiste antwoord.

Digital Marketing live - key learnings

Ook Centraal Beheer is een voorloper met AI. Ze hebben op hun site al een chatbot, maar deze kan alleen de simpelere vragen beantwoorden. Binnenkort zal CeeBee live gaan, een chatbot die werkt op basis van AI en overweg kan met natuurlijke taal. Deze nieuwe chatbot zal korte en bondige antwoorden geven die goed te volgen zijn voor de klant.

Al met al hebben we veel indrukken opgedaan en weer nieuwe inspiratie gekregen om onze klanten verder vooruit te helpen!

 Daan-promovenster

 Meer weten over online marketing strategie of voice search? Neem dan contact op met Daan!