BlooSEM goes Dublin!

Dublin-groepsfoto

22 September was het zo ver: BlooSEM goes Dublin! Samen met een tiental klanten twee dagen naar de Ierse hoofdstad ter ere van ons 12,5 jarig jubileum. Direct vanaf het verzamelen bij het meeting point op Schiphol heerst er een ontspannen sfeer. De BlooSEM’ers trekken allemaal de aandacht met hun unieke BlooSEM-trolley, de klanten met een leuke en nuttige goodiebag met o.a. het Marketingfacts!-jaarboek. Onderweg naar het vliegtuig was er tijd voor een ‘speed-networking lunch’. Een hele mond vol, maar een leuke, effectieve manier om in een kort tijdsbestek kennis te maken met alle reisgenoten.

Dublin-speednetworking

De BlooQuizzz

In het vliegtuig is iedereen ijverig de speciaal ontwikkelde BlooQuizzz te maken. Immers, de trip staat ook in het teken van kennisdelen. 30 Vragen over trends in online marketing en over 12,5 jaar BlooSEM. Had iedereen bedacht het Marketingfacts-jaarboek te gebruiken als naslagwerk? Na een korte vlucht landden wij in het verrassend zonnige Dublin.

Wie heeft er de meeste vragen goed? Er blijken drie klanten met gelijke score geëindigd te zijn, voor hen volgde een extra opdracht. Waar komt de naam BlooSEM vandaan? Het juiste of meest creatieve antwoord verdient een BlooSEM prijzenpakket. Maar eerst was het tijd voor een welkomstborrel in de hotelbar. De foto spreekt voor zich.

Dublin-welkomstborrel

Op uitnodiging van Google verplaatste de groep zich voor het diner naar het populaire Market Bar Restaurant in hartje Dublin. De meesten hadden de smaak goed te pakken en zetten deze culturele proef voort in de beroemde (of beruchte?) Temple Bar! Gelukkig was er op vrijdag een wake-up call geregeld en stond (bijna) iedereen om 08:15 ‘fris en fruitig’ klaar voor dag 2 van deze trip.

Bezoek bij Google

Onze contactpersonen ontvingen ons in het indrukwekkende hoofdkantoor van Google Europa; 3 kantoortorens met 5.000 werknemers van meer dan 200 nationaliteiten. We werden getrakteerd op een lekker ontbijt en de drie BlooQuizzz finalisten deden hun verhaal. Met een prachtige bloemlezing ging Eveline van Libéma er vandoor met het BlooSEM-prijzenpakket! We kregen een rondleiding en waren onder de indruk van de vele ‘relaxruimtes’; een mini-golfcourt, een restaurant, een heuse baristo, een gym, weer een restaurant, een pooltafel, een zwembad… Even later stonden we  op het dak van dit hoogste gebouw van Dublin:

Dublin-groepsfoto

BlooSEM mLab

Maar we waren in Dublin om iets te leren! Google had een zogenaamd ‘mLab’ voorbereid; een kennissessie over mobile marketing. De verschillende aspecten van een mobile strategy werden besproken. “If your plans don’t include mobile, your plans are not finished…”. Sinds mei 2015 zijn er namelijk meer zoekopdrachten op mobiel dan op desktop. Het ‘mobile moment’ is voor bijna iedereen al geweest, maar is ieders marketing daar al op ingesteld?

Dublin-mlab1

Van onze klanten werd uitvoerig bekeken hoe hun sites en campagnes scoren op mobiel. Er was een uitgebreide audit gedaan door de Google accountmanagers voor alle klanten en er is zelfs een speciaal Analytics dashboard voor ze ingericht om mobile verkeer te analyseren. Allemaal blonken ze uit in één bepaald onderdeel en daarvoor kregen zij de volgende Google Awards:

  • On Trend: Equipo Voetbalreizen
  • Hit their ‘Mobile Moment’: Re-Age Health Supplements (bo-medical)
  • Success with UX: Beekse Bergen van Libéma
  • Best Micromoment: Mihatra
  • The Attributionist: Studentaanhuis
  • Cross Device Champion: Hairplus medical care
  • Speed Devil: Simyo

De laadtijd van een site is erg belangrijk. 40% van de mobiele surfers haakt af als een site er meer dan 3 seconden over doet om te laden. Sterker nog, 47% verwacht dat een site in 2 seconden geladen is en voor 52% van de mobile searchers is een snelle laadtijd belangrijk voor brand loyalty. Door middel van een aantal oefeningen werden verbeterpunten bedacht. Zo dienden de klanten hun eigen mobiele sites te bekijken en hun sites te controleren aan de hand van de ‘25 principles of mobile site design’.

Dublin-mLab-2 Dublin-mLab-3

Mobile trends
Google signaleert de volgende trend: er is een grote groei in mobiel verkeer, terwijl desktop verkeer stagneert. Men gebruikt mobiel veelal als platform om zich te oriënteren, terwijl desktop nog veel gebruikt wordt om uiteindelijk een transactie te voltooien. Hierdoor komen we op de attributiemodellen. Ook al converteren mensen dus vaak op desktop, je kunt mobiel niet los zien van de customer journey! Het default model is ‘last-click’ maar de time-decay en linear modellen passen wellicht beter bij jouw situatie.

Dublin-mLab-4 Dublin-mLab-5

Tot slot werd er nog gekeken naar device bid adjustments, cross device conversion tracking en Accelerated Mobile Pages. “The only thing that’s constant is change”- erg belangrijk dus om bij te blijven!

Na zoveel informatie was het hoog tijd voor een lekkere lunch, gevolgd door een excursie in het Irish Whiskey Museum. Hier leerden wij over de rijke geschiedenis van de whiskey en uiteraard mochten we diverse whiskey’s proeven. Ook deze Ierse cultuurproef hebben we met glans doorstaan!

Dublin-whiskey-1 Dublin-whiskey-2

Helaas zat onze tijd in Dublin er op. Na deze gezellige en leerzame dagen vlogen we voldaan en gewapend met nieuwe insights over Google, over mobile marketing en over Ierland weer huiswaarts…

jubileumbij

Weten wat mobile marketing betekent in jouw situatie? Contact BlooSEM!

Ook werken bij BlooSEM? Lees er hier meer over!

 

Misschien vind je deze blogs ook interessant?

1 Comment

  1. Sabine schreef:

    Een mooi verhaal
    Wat een goed team bijelkaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *