BlooSEM kennisevent: overleven in de digitale wereld

Waar ons vorige BlooSEM kennisevent zonovergoten was, komt dit keer de regen met bakken uit de hemel. Maar dit mag de pret niet drukken; onze bezoekers hebben rekening gehouden met de files en iedereen is ruim op tijd binnen. En dit terwijl we zelfs gasten vanuit het oosten en zuiden van het land mogen ontvangen. Het BlooSEM kantoor is helemaal ingericht voor alle bezoekers en iedereen heeft een mooi plekje kunnen vinden. We hebben er zin in!

Otto, Managing Director, opent het kennisevent en vertelt over hoe hij het bedrijf in 2004 begon. BlooSEM wil de betrouwbare partner zijn die organisaties goed gevonden laat worden en hun online ambities helpt waarmaken.

Voordat we beginnen met de presentaties van de specialisten, starten we met een korte quiz om de online marketing kennis te testen.

Het gaat nek aan nek en uiteindelijk hebben we een winnaar! Hij ontvangt een mooie BlooSEM paraplu, heel toepasselijk gezien de regenachtige dag.

Digital Survival in 7 stappen; hoe zoekgedrag verandert

Eva neemt ons aan de hand van 7 stappen mee in haar verhaal. Hoe kun je overleven in deze digitale wereld? Het zoekgedrag van consumenten verandert enorm. We zoeken steeds op een andere en nieuwe manieren. Zo verschuift een deel van het zoekgedrag van Google naar retailers als bol.com of Amazon.

We zoeken ook steeds meer lokaal en er wordt vaak al verwacht dat een zoekresultaat ‘near me’ is.  Ook zoeken mensen al lang niet meer op een bepaald merk maar naar oplossingen.

Als bedrijf kun je daar op anticiperen en zorgen dat jij die oplossingen kan bieden. Oftewel; beantwoord de vraag van de zoeker!

Omdat er steeds meer kanalen zijn waar informatie van jou of over jou staat, is het een uitdaging deze allemaal te beheren. Zo was de KFC in Engeland dit jaar een tijdje gesloten vanwege een tekort aan kip, maar de openingstijden waren niet aangepast op Google Mijn Bedrijf. Met als gevolg dat er wel mensen voor de deur stonden, hetgeen zorgde voor slechte publiciteit. Wees daarom consistent op alle kanalen!

BlooSEM event - Eva presenteert

See, Think, Do, Care model

Dit model gebruiken wij als houvast voor het opzetten van een strategie. Spreek doelgroepen aan met de juiste boodschap, die past bij de fase van de customer journey waar zij op dat moment inzitten. Dit model kwam in alle presentaties terug. Meer weten over het STDC model?

LinkedIn (Advertising) tips & tricks

Isabelle vertelt enthousiast over haar favoriete kanaal LinkedIn. Ze zet dit inmiddels voor meerdere klanten succesvol in en natuurlijk ook voor BlooSEM. Je kunt LinkedIn inzetten voor B2B, B2C én B2T oftewel: Business to Talent. De candidate journey is namelijk vergelijkbaar met de customer journey.

BlooSEM kennisevent Isabelle

De basis voor een bedrijf op LinkedIn is het hebben van een goed ingerichte bedrijfspagina oftewel Company Page. Maak deze op in de huisstijl van je merk en vraag medewerkers de content die je plaatst te liken en te delen. Zo wordt je bereik vergroot en zien meer mensen je posts (en daarmee je bedrijf) op hun tijdlijn voorbij komen. Ga voor een balans van waardevolle en ‘snackable’ content op je pagina, zo krijg je de meeste engagement. Maak gebruik van video, dit zorgt voor 4 tot 5 keer hogere engagement. Check onze LinkedIn pagina voor een voorbeeld!

LinkedIn Advertising

Het organische bereik bij LinkedIn is ongeveer 20%. Je kan het bereik vergroten door het gebruik van advertising. Zo kun je een nieuwe doelgroep bereiken. Er zijn verschillende advertentie- en targeting opties, die Isabelle allemaal behandelt. Meer weten over LinkedIn advertising?

Na de presentatie van Isabelle is het tijd voor een korte break. Er staat een hapje en een drankje klaar zodat onze bezoekers even na kunnen praten over de presentaties.

Innovaties in Google Ads

De afgelopen periode zijn er enorm veel ontwikkelingen en innovaties geweest binnen Google Ads (voorheen Adwords). We beginnen met een korte uitstapje naar Google Shopping. Bart laat zien hoe wij Shopping campagnes inzetten voor onze klanten. Daarna gaat ‘scriptkoning’ Bart verder over scripts die allerlei zaken in Google Ads automatiseren.

Bart verdeelt de scripts onder in 3 soorten: essentiële scripts, scripts die voor nieuwe inzichten zorgen en scripts die je simpelweg tijd besparen. Lees hier Bart’s blog over essentiële scripts en hier Bart’s blogs over scripts die voor nieuwe inzichten zorgen.

DSA

Ook geeft Bart een uitleg over een relatief nieuwe manier van campagne voeren: Dynamic Search Ads met behulp van pagefeeds. In dit blog legt hij precies uit hoe dat werkt. Het publiek was onder de indruk van de mogelijkheden van deze nieuwe vorm van DSA campagnes. Search wordt op deze manier meer content gedreven en dat is een mooi bruggetje naar Daan’s verhaal over content marketing.

Kan jij hulp gebruiken bij jouw SEA campagnes?

Content Marketing anno 2019

De wereld van het zoeken en de customer journey is aan het veranderen, zoveel is wel duidelijk. We gebruiken Google op een hele andere manier en content is daarin erg belangrijk.

Google blijft innoveren met nieuwe features. Je kunt zelfs woorden scannen met je camera uit een vreemde taal en deze direct vertalen. Daan was ooit nogal onder de indruk van zijn eigen Frans maar kwam bedrogen uit toen er een stuk orgaanvlees op z’n bord lag i.p.v. het stukje vlees wat hij ‘dacht’ te bestellen. Een dergelijke functie is voor een Franse menukaart dus wel handig!

Vervolgens toont Daan ons de Google Assistant – en wel de net uitgekomen Nederlandse variant. Hij test deze met de volgende vraag:

Daan: Hi Google; welk online marketing bureau zit er in de buurt?

Google Assistant: BlooSEM online marketing bureau zit hier 100 meter vandaan.

Het publiek is onder de indruk; de Google Assistant doet het en heeft BlooSEM goed gevonden. Dit is natuurlijk geen toeval, je moet ervoor zorgen dat je website en je content duidelijk is voor zoekmachines (structured data). Als de content op jouw website goed is ingericht helpt dit je ook om hoger in de zoekresultaten van Google te komen. Geef daarom in de content van je site antwoord op vragen van zoekers.

Naast content is ook de snelheid van je website erg belangrijk. Wist je dat de helft van de mensen verwacht dat een website binnen 2 seconden geladen is? Doe daarom vandaag nog een sitespeed onderzoek en ga ermee aan de slag. Kun je wel wat hulp gebruiken? Vraag een SEO QuickScan aan.

Alle presentaties zijn gegeven en het is tijd voor de borrel. Het was een geslaagd event met een fijn en enthousiast publiek! Na afloop krijgt iedereen nog een goed gevulde BlooSEM Goodiebag mee en natuurlijk een flinke dosis kennis.

BlooCademy

Kennis is macht, maar kennis delen is kracht. Daarom lanceren wij in 2019 de BlooCademy.

Concrete, praktijkgerichte trainingen die jou en je marketingafdeling up to date houden op het gebied van online marketing. Want de ontwikkelingen in online marketing zijn divers en volgen elkaar in hoog tempo op. Meer weten over de BlooCademy? Lees er hier alles over.

Wil je op de hoogte blijven van nieuws romdom online marketing en BlooCademy? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Aanmelden nieuwsbrief



BlooCademy BIJ

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *