Co-creatie, AI en niche influencers bij Awin Day

In de BlooSEM Updates vind je nieuws, korte updates en weetjes over alles wat met online marketing te maken heeft. 

Een kort verslag van Awin Day

Aan de vooravond van de Amsterdam eWeek vond vrijdag in Hotel W te Amsterdam de Awin Day 2018 plaats. Diverse sprekers vertelden over de kracht van co-creatie binnen hun bedrijf. Dit waren de key take-aways volgens BlooSEM:

Awin: de kracht van technologie partners

Jesse le Grand, commercieel directeur van Awin, liet het publiek een aantal voorbeelden zien van succesvolle partnerships, waarbij de focus lag op ‘onvoorziene’ samenwerkingen, zoals bijvoorbeeld tussen Adidas en Ikea. Maar zijn belangrijkste boodschap was dat waardevolle samenwerkingen anno nu vooral liggen in technologie partners. Daarbij introduceerde hij de samenwerking met een nieuwe technologiepartner: Syte, die een visual search solution op basis van AI leveren. In praktijk is het mogelijk een foto van iets of iemand te maken, en je krijgt shoppable suggesties over desbetreffende product of outfit. Vergelijkbaar met product finders van o.a. Amazon, Google Lens en Snapchat. 

Syte - Visual Search Solutions for eCommerce and Retail

Axel Springer: Brand Studio gebouwd op duurzame samenwerkingen

Daarna was het podium voor moederholding Axel Springer om te vertellen over Brand Studio; de native advertising solution voor de digital publishing tak van Axel Springer, eigenaar van o.a. Bild en Welt. Hun boodschap lag niet zozeer in de technologie alswel de duur van de relatie en de échte samenwerking die essentieel is voor succesvolle co-creatie. Zij liet dit zien aan de hand van een succesvolle case van Media Markt in Duitsland.

MADE.com over de niche influencers

Design webshop MADE.com vervolgde met een mooi verhaal over de waarde van samenwerkingen met hun honderden designers, maar ook met niche influencers en échte mensen die het merk MADE.com laten zien. Een Key take-away was eentje die we tegenwoordig vaker horen; soms zitten succesvolle samenwerkingen echt in de kleine onbekende niche, vooral waar het influencers betreft. Enthousiasme en gedeelde passie is belangrijker dan grote budgetten.

Knab Bank; opnieuw beginnen 

De laatste spreker deze middag was betrokken bij de oprichting van Knab. Haar verhaal ging vooral over de klant écht centraal zetten binnen een onderneming; en hoe je daar vaak een heel nieuw bedrijf ‘from scratch’ voor nodig hebt. Ook in het geval Knab. Basisvragen als: waarom ben ik hier? Wat heeft een klant écht aan mijn dienst of product en hoe zouden ze het echt willen gebruiken? zijn daarbij essentieel. Haar belangrijkste take-aways; je hebt een management nodig dat over vernieuwing wil nadenken en een team wat willing is om écht naar mensen te luisteren. Dat was ook de take-away mocht je niet direct een heel nieuw bedrijf willen starten; blijf vooral ook met je klanten praten.

 Eva-promovenster

  Meer weten over online performance marketing? Neem dan contact op met Eva!