Spookachtig voorbeeld content marketing en lokaal zoeken

In de BlooSEM Updates vind je nieuws, korte updates en weetjes over alles wat met online marketing te maken heeft. 

De kansen van content marketing; zichtbaar met Halloween

Het kan je niet ontgaan zijn dat het Halloween is vandaag. Hoewel het nog niet echt de nieuwe Sinterklaas is, wint het ieder jaar weer aan bekendheid in Nederland. Gisteren werd ik door Google echter volledig ontspoord; het Google logo was gisteren ook al in Halloween outfit. Dat bracht wel een schrikwekkend voorbeeld naar voren van de invloed van local search en content marketing dat we graag met jullie delen.

Lokale zoekresultaten

Omdat Google gisteren impliceerde dat het al Halloween was (?) checkte ik vandaag toch maar even wanneer het echt is. Je ziet mijn zoekresultaten van Google hiernaast boven. Daaronder zie je de resultaten van DuckDuckGo; de zoekmachine die ‘onafhankelijke’ resultaten geeft, los van factoren als zoekgedrag en plaats. En wat zie ik daar in Google? Geen advertenties en na wat wikipedia en nu.nl is het vijfde zoekresultaat voor VVV gooienvechtstreek.nl. En het achtste ook! Daartussenin; Halloween op de Gijsbrecht, de winkelstraat bij ons om de hoek. Bij DuckDuckGo; geen van die partijen in de buurt op pagina 1.

Contentmarketing

Google blijft het belang van lokale relevantie onderstrepen, en ze menen het dus echt. Maar er zit nog een belangrijker les in deze zoekresultaten, zowel die van Google als DuckDuckGo. Dit soort zoekresultaten zien we namelijk steeds vaker. Het betekent dus samengevat dat;

  • Op generieke actuele zoektermen lang niet altijd meer advertenties te zien zijn,
  • Lokaal relevante partijen in SEO ‘winnen’ van generieke (e-commerce) partijen op dit soort zoekwoorden.

Maar de belangrijkste learning is eigenlijk;

  • Je had in dit geval als commerciële organisatie iemand het beste kunnen bereiken via een structured snippet, een nieuwsbericht en/of video, zo lokaal relevant mogelijk. Content marketing dus.

Als ik zoek op Halloween kostuum zie ik namelijk legio partijen die mij een Halloween kostuum willen verkopen. GEEN van deze partijen heeft mij bereikt op de zoekterm Halloween; waar ik wel degelijk geïnspireerd had kunnen worden voor mijn outfit.

Dat laat maar weer zien hoe ontzettend spookachtig veel kansen er liggen in goede content marketing, maar ook dat het schrikwekkend moeilijk kan zijn. Fijne Halloween!

Scary Pumpkin Halloween
Contentmarketing en lokaal zoeken in Google Search - Halloween voorbeeld
Contentmarketing en lokaal zoeken in Google Search - Halloween voorbeeld

 Eva-promovenster

  Meer weten over online performance marketing? Neem dan contact op met Eva!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *