Creatief met kolommen in Adwords

Views, clicks, conversies, die kennen we allemaal wel. Maar wist je dat je ook je eigen ‘kolommen’ kunt maken? En dat je nu ook interacties kan meten om bijvoorbeeld effecten op je merk te analyseren? Met de integratie van Gmail ads en YouTube gaf Google ons ook een paar nieuwe kolommen. Lees verder over de wondere wereld van kolommen in Adwords, vooral ook leuk voor beginners.

Interacties

Google heeft nieuwe ‘interaction’ kolommen geïntroduceerd: interacties, interactiepercentage en gemiddelde kosten. Deze kolommen meten naast klikken alle soorten interacties. Omdat sinds kort YouTube ads is geïntegreerd in Adwords geven deze nieuwe kolommen betere inzichten als je verschillende kanalen met elkaar vergelijkt. De kolom gemiddelde kosten geeft bijvoorbeeld bij een search campagne de aantallen aan ‘per klik’ en bij een video campagne ‘per weergave’. Deze kolommen zijn erg handig om periodes te vergelijken en wijzigingen te beoordelen die effect hebben over meerdere kanalen, zoals een nieuwe slogan, prijswijziging of USP die overal in terug komt.

Gmail ads (GSP)

Sinds september 2015 is Google Sponsored Promotions geïntegreerd in Adwords. Dat was nog een reden om interactiekolommen toe te passen. De naam zegt het al, maar voor wie het nog niet wist, GSP’s bevinden zich alleen in Gmail en zien er bijvoorbeeld als volgt uit:

Gmail_-_Reclame

Er zijn drie kolommen speciaal voor Gmail:

  • Gmail saves; hoeveel personen jouw advertentie als bericht opslaan in Gmail
  • Gmail forwards; hoe vaak iemand je advertentie doorstuurt
  • Gmail clicks to website

Gebruik deze kolommen bij je analyse en om je conclusies te onderbouwen. Een bijkomend voordeel is dat er nu direct in Adwords advertenties kunnen worden gemaakt, die je dus kunt analyseren met de nieuwe kolommen.

Aangepaste kolommen

Het toepassen van aangepaste kolommen is niet nieuw, maar voor veel Adwords gebruikers onbekend terrein. Een nuttige manier om gebruik te maken van ‘custom columns’ is om conversies op te splitsen per conversie. Vooral wanneer er veel verschillende conversies zijn, die niet even zwaar wegen, is het interessant om te zien welke campagne, ad group of keyword, voor welke conversies verantwoordelijk is. Het meest overzichtelijk is het inzetten van verschillende kolommen per conversie. Hier kan je bijvoorbeeld uit opmaken dat een branding campagne voor veel aankopen in een webwinkel zorgt, en een generieke product campagne voor minder belangrijke nieuwsbrief inschrijvingen. De te nemen stappen zie je in onderstaand figuur.

 

custom column

Interessante kolommen

Nog niet uitgekeken op kolommen? Dit zijn nog een paar leuke kolommen:

Search impression share – Deze kolom laat zien hoe vaak je advertenties worden vertoond ten opzichte van het aantal keren dat ze vertoond zouden kunnen worden. Indien je altijd op je merknaam getoond wil worden, dan geeft deze kolom inzicht of dat gebeurt. Hiernaast geeft deze kolom een simpel inzicht waar er meer te halen valt.

Estimated cross device conversions – Deze kolom geeft aan hoe vaak er conversies vallen die gedaan worden op een ander device dan waar er op de advertentie is geklikt. Handig om te achterhalen wat de (attributie) rol is van verschillende devices. Zo kunnen bezoekers eerst op mobiel op een advertentie klikken en later op desktop rechtstreeks naar de desbetreffende website navigeren om te converteren. Door deze ‘attributie ontwikkeling’, die al jaren gaande is, verandert de manier waarop we naar onze conversiepercentages en uiteindelijke CPO moeten kijken.

Meer weten over het interpreteren van data in kolommen en het optimaliseren van je Adwords campagne? Neem vrijblijvend contact op en wij gaan graag met je in gesprek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *