Inzicht in de customer journey met het User Explorer rapport

Leestijd: 10-15 min. – Expertise-niveau: alle niveaus.

Wat doet het User Explorer rapport?

Één van de meest voorkomende vragen op het gebied van Web Analytics is: “Ik wil zien wat mijn gebruikers gedaan hebben op de site en welke paden ze doorlopen hebben. Hoe doe ik dat?”
De gemiddelde Analytics gebruiker heeft moeite die informatie (correct) naar boven te halen. Die tijd is voorbij…. Google introduceert namelijk de ‘gebruikersverkenner’.

Gebruikersverkenner is in Google Analytics terug te vinden in de standaardrapportages onder: Doelgroep > Gebruiksverkenner. Of Acquisition > User Explorer mocht je je taalinstellingen op Engels hebben staan.

Achtergrond

Een van de grote limitaties van Google Analytics is dat deze data aggregeert. Oftewel, de customer journey van individuele gebruikers is niet standaard beschikbaar. Dit rapport vult die beperking grotendeels op door gebruikers een uniek ID te geven en deze vervolgens beschikbaar te stellen om gebruikers (anoniem!) te onderscheiden.

Concreet wordt de Client ID uit de Google Analytics cookie beschikbaar gesteld in het rapport. Je krijgt dan een lijst met unieke Analytics cookies waarvan je kan zien; hoe vaak ze op de site zijn geweest, hoe lang hun gemiddelde bezoek duurde, de opbrengst van de gebruiker, het aantal transacties en de overall doelconversieratio.

Google Analytics - User explorer overzicht

De echte kracht van de rapportage is goed te zien wanneer je doorklikt op een Klant-ID.

Google Analytics - User explorer - klant-detail

Hier kun je voor je bezoeker zien wanneer zij voor het eerst gesignaleerd zijn, het apparaat dat ze gebruiken, en vooral: wat heeft deze gebruiker gedaan op de site en wanneer! In dit overzicht hebben we alleen de pageviews getoond, maar je kunt kiezen wat je opneemt in een overzicht. Enkele voorbeelden:

  • Paginaweergaven / Page views
  • Tracking van gebeurtenissen / Event tracking
  • E-commerce
  • Doelconversies / Goal conversions

Kortom, je hebt het hele proces dat een gebruiker op je site doorloopt van A tot Z inzichtelijk. Smart toch?!

Limitaties

Ondanks het feit dat het een sterk en bruikbaar rapport is zijn er beperkingen. Houd daar rekening mee.

  • Het Client ID is uitsluitend beschikbaar in dit rapport. Je kunt dus geen aangepaste rapporten maken met dit ID.
  • Een Client ID geldt alleen voor één browser-device-combinatie. In tegenstelling tot User ID is het Client ID gebonden aan een Google Analytics-cookie. Het is dus standaard niet mogelijk om cross-device data vast te leggen.
  • De rapporten kennen een hele hoge ‘kardinaliteit’. Kardinaliteit is een mooi woord voor een dimensie met een groot aantal unieke waarnemingen. Wanneer je bijvoorbeeld nieuw vs. terugkerende bezoekers vergelijkt op gebied van 3 statistieken dan is de omvang van je tabel 2 x 3 cellen. Wanneer je je data per user gaat bekijken betekent dat dat elke user een unieke case is in je tabel en de omvang dus [aantal users] x [aantal statistieken] wordt. Het resultaat: een grotere kans op sampling bij domeinen met veel traffic of bij het analyseren van langere periodes.
  • De doelconversieratio in het gebruikersoverzicht is op basis van alle doelen. Mocht je veel (secundaire) doelen hebben lopen op de site, dan is het moeilijk te zien welke doelen een user nu specifiek voltooid heeft tenzij je doorklikt.
  • Het detailrapport gebruikt ‘page title’ als benaming voor de pagina i.p.v. de url te tonen. Dit komt overeen met de <title>-tag op je pagina. Wanneer deze niet uniek is voor elke pagina kun je dus niet (goed) zien welke pagina bezocht is.

Oplossing

Meer geavanceerde Analytics gebruikers beschikken al geruime tijd over de bovenstaande data (en meer) door een simpele fix door te voeren in Google Analytics en Google Tag Manager. Dit door het Client ID dat Google Analytics nu beschikbaar stelt in de Gebruikersverkenner zelf op te halen en mee te geven.

Deze fix neemt het merendeel van de bovenstaande nadelen voor zijn rekening;

  • Je kunt je Client ID gebruiken in andere rapportages.
  • Je bent niet gebonden aan de dimensies en statistieken die Google Analytics voor je selecteert (je kunt dus ook ‘pagina’ nemen als dimensie in plaats van de ‘title van de pagina’).
  • Je kunt het Client ID koppelen aan een User ID en daarmee ook cross-device meten.

Je hebt dan het beste van twee werelden: enerzijds de intuïtieve visualisatie van het Gebruikersverkenner rapport in Google Analytics en anderzijds de vrijheid van bredere inzetbaarheid van je Client ID voor analyses.

Het nieuwe Gebruikersverkenner / User Explorer rapport in Universal Analytics geeft je inzicht in de customer journey van je gebruikers en opent daarmee deze wereld ook voor minder ervaren Google Analytics gebruikers. Hoewel de voordelen talrijk zijn zitten er nog een paar beperkingen aan, maar deze los je grotendeels op door het Client ID ook via GTM beschikbaar te maken. In ons volgende blog leggen we uit hoe je het Client ID instelt in Google Tag Manager.

Hulp nodig met het User Explorer rapport? Twijfel dan niet en neem contact met BlooSEM op!

 

Misschien vind je deze blogs ook interessant?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *