De Mobocalyps is nabij! Bereid je voor…

Het wordt nu al de Apocalyps genoemd van de mobiele SEO. Enkele weken geleden kondigde Google aan dat het algoritme voor de mobiele zoekmachine grondig aangepakt gaat worden. Net als bij een echte doemsdag weet je wat er gaat gebeuren – meer focus op mobiele content – en wanneer – 21 april.
Het is niet de vraag of je website wordt getroffen, maar hoe zwaar. Door deze update wordt het koren van het kaf gescheiden.

Wat gaat er gebeuren?

Mobile search is een grote markt, ruim 30% van alle zoekopdrachten verloopt via mobiel. Mobiel internet is ook al geruime tijd een groeimarkt, dus mag het geen al te grote verrassing zijn dat een autoriteit als Google hierop inspeelt. Je hebt ruim de tijd gehad je website mobiel op orde te krijgen. Wat gaat er gebeuren? Concreet:

  1. Vanaf 21 april wordt gebruiksvriendelijkheid officieel een rankingfactor die zwaar zal meewegen. Gebruiksvriendelijkheid is immers ook een factor die de ervaring met Google zelf beïnvloedt. Heb je een goede mobiele/responsive site dan zal je je ranking behouden of zal deze zelfs stijgen. Heb je dat niet, bereid je dan voor op een flinke terugval in positie!
  2. Introductie van App indexing: content uit geïnstalleerde en geïndexeerde apps zal worden getoond in de zoekmachine resultaat pagina’s.

Let op, de update heeft uitsluitend betrekking op de mobiele Google zoekmachine. Tablet en desktop worden niet getroffen door de update.

Gevolgen?

Posities zakken in de zoekmachine heeft altijd impact, maar deze is, vanwege het kleinere scherm, sterker bij mobiel. Met name in de top 3, daaronder is mobiel dan weer relatief vergevingsgezind. Dit neemt niet weg dat je een flink aandeel van je traffic kan verliezen wanneer je nu nog een goede positie hebt.

De onderstaande grafieken laten dit zien;

  • Boven: doorklikratio per positie in de zoekmachine. Links voor desktop vs. rechts voor mobiel
  • Beneden: gemiddeld verlies in traffic, waarbij de x-as een daling van x-posities aangeeft. Rechts procentueel, links absoluut

CTR and traffic loss per position

In tegenstelling tot andere algoritme updates zal een zwakke mobiele site niet uit de index gehaald worden, maar wel aanzienlijk zakken.

Preppers zijn geen rare mensen!

Wat doe je als de wereld zoals je die kent vergaat? Je bereid je voor… Niet door een bunker te graven en voor vijf jaar eten in te slaan, maar door een serie simpele tests en tips uit te voeren. Dit geeft je een idee van hoe de zaken ervoor staan.

  1. Heb je nog geen responsieve of mobiele website? Het wordt hoog tijd! In alle eerlijkheid, mobiel internet is er inmiddels JAREN
  2. Doe de Google Mobile friendly test
  3. Check je laadtijden. De PageSpeed Insights tool geeft je een score en geeft je tips om de laadtijd te verbeterenPageSpeedInsights
  4. Installeer Google Webmaster Tools en controleer het rapport ‘mobiele bruikbaarheid’ onder ‘zoekverkeer’
  5. Check je Google Analytics account voor signalen van negatieve gebruikerservaring (bijv. doelgroep>mobiel). Hoge bounce rates i.c.m. lagere conversieratio’s duiden vaak op een minder goede ervaring. Dit is geen gouden regel, denk eerst goed na over de data om voorbarige conclusies te voorkomenGoogle Analytics  mobiel verkeer
  6. Bekijk je pagina door de ogen van de gebruiker. In Google Chrome kun je verschillende resoluties en browsers bekijken in je eigen browser. Dit doe je door in het developer gedeelte (ctrl+shift+i of F11) op het icoontje met de smartphone te klikken (linksboven naast zoekglaasje). Binnen dit overzicht kun je zelf een browser, device of resolutie selecterenGoogle Chrome Developer

Ik scoor slecht wat nu?

Mocht je verontrustende resultaten tegen komen, wat moet je dan doen?

  • Zeg niet alleen actie te ondernemen, maar doe het ook. Er zijn nog maar 4 weken voordat de wijziging wordt doorgevoerd, die zijn sneller voorbij dan je denkt
  • Volg de aanbevelingen die de Google-tools je geven zo goed mogelijk op
  • Focus gebruiksvriendelijkheid boven snelheid. Gebruikerservaring is de ranking factor, snelheid is een bijkomend onderdeel
  • Mocht je besluiten dat een grondige fix nodig is of dat er zelfs een nieuwe website moet komen, neem dan juist de tijd. Het is uiteindelijk sneller en goedkoper om het traject goed aan te pakken. Je kunt altijd tijdelijk een mobiele versie maken van je belangrijkste landingspagina’s totdat je nieuwe website gereed is

Geen verrassing

Uiteraard is een dergelijke update geen verrassing voor de SEO-community. Zo waren er eerder al signalen door local search aan te scherpen (lees meer over de Google Pigeon update) en door het toevoegen van mobiel vriendelijke labels in de zoekresultaten.
Daarnaast heeft Google een eigen format voor responsive design geïntroduceerd.

Heb je vragen over de aanstaande mobocalypse of wil je de gebruiksvriendelijkheid van je website laten checken? Twijfel niet om contact op te nemen. Better safe than sorry!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *