De Nederlandse e-mailmarketing benchmark 2024

De Nederlandse e-mailmarketing benchmark 2024

Home » De Nederlandse e-mailmarketing benchmark 2024

De Nederlandse e-mailmarketing benchmark 2024

Hij is weer bekend! De Nederlandse E-mail Marketing Benchmark van 2024 geeft je inzicht in de belangrijkste cijfers en learnings uit de data van Spotler Mail+ en Spotler Webpower. Voor deze benchmark zijn 1,2 miljoen campagnes van 6497 bedrijven geanalyseerd, en in totaal zijn er 20,5 miljard mails in opgenomen! De Nederlandse E-mailmarketing Benchmark geeft een betrouwbaar beeld van de Nederlandse e-mailactiviteiten en kan vergelijkingen mogelijk maken die teruggaan tot 2015!

Optimaliseer je e-mailcampagnes

We nemen je graag mee door de meest opvallende resultaten van de Nederlandse E-mailmarketing Benchmark. Zie jij het volgende ook gebeuren in jouw e-mailcampagnes en wil je dit verbeteren? Dan zijn dit onze adviezen hiervoor. 

Doorklikratio & Branches

De doorklikratio is het aantal keren dat vanuit een mail op een link wordt geklikt, gedeeld door het totaal aantal met succes afgeleverde e-mails. De doorklikratio wordt ook wel Click Trough Rate (CTR) genoemd. Hier zien we dat die aan het dalen is. Dit houdt in dat minder mensen interactie vertonen met de inhoud van de mail.

De oorzaak ligt in de mailings die aan te grote groepen verstuurd worden. Als je merkt dat je doorklikratio laag is, is het handig om te kijken naar het publiek dat je mailings ontvangt. Segmenteer je database, verstuur relevante campagnes aan geselecteerde doelgroepen en probeer te personaliseren.

Gemiddelde opens en kliks van 2018 tot 2023
COR en CTR in B2B en B2C van 2018 tot 2023

Als je de CTO en clicks opsplitst naar B2B- en B2C-doelgroepen, krijg je een iets ander beeld dan de algemene gemiddelden. Click To Open (CTO) geeft weer wie daadwerkelijk je mail opent. 

De CTO in de B2C stijgt en de CTR daalt, terwijl bij B2B het tegenovergestelde gebeurt. Blijf B2C en B2B mailen maar maak onderscheid in het klikgedrag, want dat is niet bij elke groep hetzelfde. Zorg ervoor dat de mailing echt past bij de ontvanger en bewust verstuurd wordt. Door passende mailingen verhoog jij je CTR en CTO! 

Naast onderscheid te maken tussen B2B- en B2C-doelgroepen is het verstandig om de specifieke ratio’s van je eigen branche erbij te pakken. Ook hierin kunnen duidelijke verschillen zitten met de algemene gemiddelden.

Verzendmomenten van e-mailcampagnes

Wanneer verzend jij je e-mailcampagne? Het moment waarop jij je campagne verzendt heeft impact op hoe de e-mail ontvangen wordt door de doelgroep. Denk hier aan de maanden van het jaar waarin je campagne loopt, maar ook natuurlijk op welke dag je de mail verstuurt en hoe laat je dit doet. Als je merkt dat je mailings niet vaak geopend worden, raden we je aan om te kijken naar het gedrag van de doelgroep. Aan de hand van je data kan je inzien op welk moment de meeste mailingen geopend worden en met die kennis kan jij je campagne optimaliseren. Vanuit de benchmark zien we dat de populairste dag om je mailing te versturen donderdag is (23,91%) en dinsdag staat op de tweede plek (19,32%). Ook valt het op dat ‘s ochtends een populairder tijdvak wordt om je mailing te versturen, met een piek om 11 uur. Zie hiernaast een vergelijking tussen 2022 (in het blauw) en 2023 (in het oranje).

Campagnes per uur B2B - gemiddeld in een grafiek

Aflevering van e-mailcampagnes

Een goede aflevering van je e-mailcampagne is erg belangrijk, daarom wordt er altijd gekeken naar de bounce rate en de acceptatieratio. Acceptatieratio is het percentage verzonden mails dat door de mailservers van jouw relaties is geaccepteerd. De bounce rate staat voor het percentage ontvangers die de mail niet goed ontvangen. Uit de benchmark is op te maken dat de acceptatieratio hoog is, met een gemiddelde van 99,28%! Ondanks dat de acceptatieratio hoog is, blijft het belangrijk om te kijken naar waarom je e-mails bouncen. Uit je data kan je halen wat voor soort bounce heeft bijgedragen aan het percentage en aan de hand daarvan kan je aanpassingen aan je mailings maken. 

Een bounce ratio is op te splitsen in twee soorten: hard bounces en soft bounces. Een hard bounce (HBR) is een permanente afwijzing van je mail en bij een soft bounce(SBR) kan er veel meer aan de hand zijn. De HBR is met haar dalende tendens geen probleem, maar de stijgende SBR wel. Bij een soft bounce is vaak sprake van een tijdelijk probleem. En daar kun je zelf veel aan doen, denk aan het controleren van links en het toepassen van ALT-teksten.

Wil je nog meer tips om de aflevering van je mailings te verbeteren? Lees dan ons blog over het spambeleid van Gmail en haal er interessante inzichten uit die jij kan doorvoeren in je campagnes.

Waarom is e-mailmarketing belangrijk?

E-mail is een belangrijk marketing- en communicatiemiddel om direct in contact te blijven met je doelgroep en ze bij je organisatie betrokken te houden. In Q3 2024 verdwijnt de Third-party data en dan blijft alleen de First-party data over. Dit zorgt ervoor dat je nóg relevanter moet zijn voor je doelgroep!

Collega Céline roze blouse armen in zij

Hulp nodig bij e-mailmarketing?

Wil je beginnen met e-mailmarketing of maak je er al gebruik van maar wil je het optimaliseren? Samen kunnen wij ervoor zorgen dat jouw e-mailcampagnes nog meer voor je op gaan leveren! Neem contact op met Céline!