Conversie optimalisatie volgens de sprekers van Emerce Conversion 2019

In de BlooSEM Updates vind je nieuws, korte updates en weetjes over alles wat met online marketing te maken heeft. 

Een kort verslag van Emerce Conversion 2019

Op een zonnige 11 april verzamelden online marketeers, CRO specialisten en andere geïnteresseerden zich in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam. Diverse sprekers vertellen over de laatste CRO trends, best practices en ook misvattingen over conversie optimalisatie. Dit waren de key takeaways volgens BlooSEM!

CRO is nooit klaar

Over een aantal zaken waren alle sprekers het roerend eens. CRO is een continu proces, je bent nooit ‘uitgeoptimaliseerd’. Dat is een bekende misvatting, zegt Shirley van Haalem van Traffic Builders. Doelgroepen veranderen, technologieën veranderen. CRO is geen éénmalig project maar iets wat je continu zou moeten doen. Een andere bekende misvatting is dat CRO enkel A/B testen is. A/B testen is een middel, geen doel. Je doel zou moeten zijn om je doelgroep te leren begrijpen en te optimaliseren voor gebruikerservaringen. Dit kan bijvoorbeeld ook door middel van surveys, kwantitatieve onderzoeken en user tests, maar ook personalisatie is conversie optimalisatie. Vooral als je niet voldoende volume hebt voor een valide A/B test, zijn deze type onderzoeken veel waardevoller.

Booking.com: copywriting voor conversie

Booking.com bestaat al sinds 1996 en hun dienstverlening is in de basis niet veel veranderd sindsdien. Hun website wel. De bekende meldingen ‘4 Anderen bekijken deze kamer’ en ‘Jouw reisdata zijn populair!’ kennen we allemaal. Booking test continue en ziet conversie optimalisatie als doorlopend proces. Zo testen zij alle buttons meermaals. Door dit soort CRO testen blijkt bijvoorbeeld dat op dit moment ‘I’ll reserve’ voor de hoogste conversie zorgt. Een button die in jouw subjectieve ogen misschien als conventioneel aandoet. Ook in hun copywriting testen zij voortdurend en gebruiken zij de bekende psychologische principes van onder andere Cialdini.  Een van hun best practices: in de gehele flow gebruikt Booking veel geruststellende termen. Zij geven jou de bevestiging dat jíj al deze keuzes gemaakt hebt en loodsen je op die manier door hun toch wel overweldigende funnel heen.

Karl Gilis: zet de klant centraal – maar dan écht

Om de lunchdip te bestrijden heeft Emerce ‘vuurwerk uit België’ besteld in de vorm van Karl Gilis. Deze internationale spreker schrikt de zaal enigszins op met zijn theatrale presentatie. Heel veel websites zijn ‘shit’, onze advertentieteksten ‘crap’ en ‘nobody gives a fuck’ om onze content. Omdat het namelijk niet vanuit de klant geschreven is! Schrijf altijd vanuit oplossingen en niet vanuit je product of dienstverlening. Hoe ga jij deze bezoeker écht helpen?

Hij noemt het voorbeeld van Carglass en toont 2 versies van de homepage. Eén visuele met enkel een button ‘maak een afspraak’ en eentje met veel tekst. De zaal denkt dat de visuele beter zal scoren. Fout! Een bezoeker heeft verschillende vragen, over de verzekering, over het soort glas, over de wachttijd. Pas als deze vragen beantwoord zijn is hij of zij klaar om een afspraak te maken. Dit principe zien wij ook vaak terug; de THINK fase wordt overgeslagen en je bezoeker heeft nog teveel vragen om direct te converteren. Lees hier meer over See, Think, Do, Care Strategie en hoe dit helpt jouw klant centraal te zetten.

“Zoom in on the problems and situation of the visitor first. Give them what they want, and you’ll get what you want”

fonQ: vraag het je klant gewoon

Zowel de dames van Booking.com, Karl Gilis als Jurrien Schouten van fonQ noemen het: vraag het je klant (of sitebezoeker) gewoon, als je iets wilt weten. Bijvoorbeeld met een Hotjar-poll op je site. Stel simpele, korte vragen zoals:

  • ‘Wat voor content verwacht jij op deze pagina?’
  • ‘Wat zijn voor jou de belangrijkste redenen op product x te kopen?’
  • ‘Welke vragen moeten wij beantwoorden over ons product?’
  • ‘Als je vanaf morgen jouw gekochte product niet meer kon gebruiken, wat zou je dan het meeste missen?’

Het antwoord op deze vragen is waardevolle input voor je productpagina’s. fonQ maakt ook gebruik van user testing; elke 6 weken nodigt zij een aantal klanten uit op het hoofdkantoor om hun site te testen. De respondenten krijgen daar een cadeaubon voor. Hun gedrag geeft inzicht in de user flows en wordt gebruikt voor quick fixes en als input voor A/B testen. Ook het klikgedrag van filters geeft fonQ veel informatie over welke keuzes het belangrijkst zijn voor klanten.

Kortom: conversie optimalisatie is in feite het optimaliseren van gebruikerservaringen. Betrek daarom altijd de gebruiker. Denk vanuit de gebruiker… en je conversie zal omhoog gaan!

BlooSEM Emerce 100

 Eva-promovenster

 Meer weten over conversie optimalisatie? Neem dan contact op met Eva!