Emerce Recruitment: verslag van een niet-recruiter

Vandaag naar Emerce Recruitment! Emerce events zijn doorgaans zeer de moeite waard en meestal bezoeken een of twee van onze mensen zo’n event. Dit keer heb ik mezelf uitverkoren om te gaan. Ik voorzie tenslotte een aantal klanten van recruitment en/of employer branding campagnes én ben verantwoordelijk voor de werving en selectie van mijn eigen fantastische collega’s (en het afwimpelen van volhardende recruiters).

In de trein bekijk ik de Emerce Events App (handige app) en maak ik mijn definitieve keuze voor de sessies die ik ga bijwonen. Een vol programma; ben benieuwd wat voor bagage ik weer mee naar kantoor neem. Heb er zin in!

De 10 jeukwoorden in recruitment

App Emerce
Hands-on

Er wordt geopend met, ja echt, een liedje. De dagvoorzitter zingt ‘mag ik dan bij jou’ met een recruiters tekst. Dapper, maar ben blij dat we verder gaan met een leuke, gevatte dame van het NRC – Japke d. Bouma met ‘de 10 jeukwoorden in recruitment’.

We worden aangesproken met recruiters. Zou ik dan de enige niet-recruiter zijn in de zaal en zit deze vol met mensen waar ik best een hekel aan heb? Recruiters die mij aan de ene kant continu lastig vallen met zogenaamd geweldige kandidaten en aan de andere kant mijn collega’s willen wegkapen voor een topjob?!

Terug naar Japke met haar 10 jeukwoorden. Key take away (oeps Engelse woorden mogen ook niet van Japke),  even onze vacatureteksten controleren, want ja, passie, pro-actief en prestatiegericht staan er bij ons volgens mij ook in. Wat het nr. 1 jeukwoord was? Agile! Helemaal mee eens, krijg  spontaan jeuk, brrr.

Generatiedenken: Hoe doelgroepen te raken!

We gaan verder met Paul Wilkens van  Minescape. Hij gaat ons vertellen hoe je je doelgroep kunt raken. Trouwens, hij is de bedenker van de ladyphone. Waar is die eigenlijk gebleven?

Hij heeft zeker een inspirerend verhaal. Generatiedenken en kennis van je doelgroep zijn enorm belangrijk om je doelgroep te raken en te laten converteren. Dat wist ik natuurlijk allemaal al, maar de voorbeelden die hij aanhaalt raken mij nu juist, dus dat doet hij ook weer goed. Hoe Angela Ahrendts van Burburry’s het merk van de regenjas van je vader/opa omgetoverd heeft tot een merk dat hot is bij de millenials. Hoe kan je dit nu toepassen op recruitment – hoe kun je mensen raken voor een nieuwe baan? Hier volgt een mooi voorbeeld van ‘werken in de zorg’.

Doelgroepen recruitment

Generatie X (38-57) die getarget wordt met een filmpje op Facebook op tablet, het platform en het device dat zij veel gebruiken. Er wordt ingespeeld op wat hen bezighoudt, parallellen getrokken met hun leven en gebruik gemaakt van een voor hun belangrijke conversietrigger:  een Landal weekendje weg.

Vervolgens generatie Y (23-37) die 5 uur op een dag op een mobieltje zit die getarget worden op Instagram met een video die volledig op hen is afgestemd, en met conversietrigger. Ben even vergeten wat het was, maar ja ik ben ook geen generatie Y meer helaas.

Dus hoe ga je om met die bedreiging, het toenemende tekort aan personeel? Ken je doelgroep, maak campagnes die de doelgroep écht raken en weet hen te converteren.

GDPR en de gevolgen voor recruitment

GDPR compliant persbericht BlooSEM

De volgende sessie gaat over GDPR en de gevolgen voor recruiters. GDPR ofwel AVG, het favoriete onderwerp voor online marketeers zoals ik (not!), maar gezien wij bij BlooSEM ons bezig houden met het GDPR compliant maken van organisaties kon ik deze sessie natuurlijk niet skippen.

De privacy wetgeving is duidelijk een onderwerp dat ook leeft onder de recruiters. Zo veel vragen en interactie dat de presentatie van Mark Valentijn van onze klant Ordina amper begonnen is als de tijd al om is.

De eerste spreker is een dame van Yacht. Een deel van hun database heeft nog geen toestemming gegeven om hun gegevens te bewaren. Dus deze mensen krijgen nu een email met een opt-in voor een privacy statement. De mail wordt ‘warm’ gebracht; ze vragen je goedkeuring om onderdeel te blijven van het netwerk van Yacht. Geef je binnen 6 weken geen toestemming dan worden de data geanonimiseerd.

Wat neem ik mee voor mijn organisatie? We hebben een email bestand waarvan een deel geen expliciete goedkeuring heeft gegeven. De emailing voor deze groep stond al op onze GDPR checklist, maar ik ga er zeker een teasende email van proberen te maken om ze te overtuigen onze nieuwsbrief vooral te blijven ontvangen.

Voice search: Ga jij zo je toekomstige baan vinden?

Dat voice search hot is wist ik natuurlijk allang als online marketeer. Ben benieuwd naar het haakje voor werving en selectie. Dat wordt zo uitgelegd: je vraagt Alexa of Google Home om job alerts. Vervolgens vraag je bijvoorbeeld of je de Top 3 toegezonden kan krijgen in email. Vandaaruit kan je dan solliciteren. Er klinkt nog wat cynisme in de zaal. Gaat nog even duren denk ik.

Hoe je data echt goed gebruikt en je recruitment strategie verscherpt!

En dan, voor mij veruit de meest interessante en concrete presentatie van de dag, die van Stefan Wiepjes van Sandd. Hij is nog maar 30 en werkt al 12 jaar bij Sandd. Sinds zijn 18e dus (!)

Hij vertelt dat Sandd veel data heeft en laat zien welke kanalen de meeste sollicitanten opleveren, wat een sollicitant kost en wat de kosten per aangenomen werknemer zijn. Maar ze kijken verder, namelijk naar de kwaliteit van de conversie. Hoe lang blijft iemand in dienst, uit welk kanaal kwam die en op welk device heeft hij gesolliciteerd? En er wordt niet alleen gekeken naar last click; attributie van kanalen en devices wordt meegenomen. Dit geeft natuurlijk heel goede inzichten in hoe je je recruitment budget het beste in kan zetten. Precies wat wij bij BlooSEM ook graag analyseren en uitvoeren voor onze klanten. Goed bezig, Stefan!

Stefan Wiepjes

Hoe McDonald’s video-gedreven nieuwe talenten werft

De doelgroep van McDonalds is zowel aan klantzijde als aan werknemerszijde jong. Een doelgroep die enorm video gedreven is, hun recruitment site is daar dan ook volledig op afgestemd.

Echte werknemers van McDonalds kregen de ruimte om zelf recruitment filmpjes te maken, echter het bleek dat een McDonalds Amsterdam filmpje niet goed viel in het Zuiden of hoge Noorden van het land. Daarom is er gekozen voor een lokale insteek. Dit heeft een veelheid aan leuke streek/stad gebonden recruitment filmpjes opgeleverd. Ze laten de echtheid van het team zien.

Een manier van werven waarbij Nederland zich in de kijker heeft gespeeld en een voorbeeld is voor andere McDonalds landen.

Work together as an orchestra!

Dominic Seldis

En dan de uitsmijter van de dag; Dominic Seldis. De reden dat ik nog geen trein naar huis heb gepakt. “ Wat kan je leren van de synergie van een orkest?!”.

We krijgen eerst een stukje muziek, Dominic op de contrabas en zijn collega op de vleugel. Daarna gaat Dominic vertellen, wat een storyteller is dat! Hij vertelt onder ander dat een fase van de recruitment ‘achter het gordijn’ plaatsvindt. 25 Leden van het Concertgebouw Orkest jureren dan blind de sollicitanten. Lijkt The Voice wel. Collega’s bepalen dus mee, nou dat proberen wij ook zoveel mogelijk te doen. Niks fijner dan in een team werken dat elkaar aanvult en goed bij elkaar past!

Dominic moedigt ons aan om naar een concert te gaan. Als jij het combineert met je storytelling dan kom ik zeker kijken.

Het einde van de dag is in zicht, tijd voor een borrel en daarna met de trein terug naar Hilversum. Ik had het idee dat ik als niet-recruiter een vreemde eend in de bijt was, maar ik heb me vermaakt, en eigenlijk geen moment verveeld. Uiteraard wat nieuwe inzichten en ideeën opgedaan voor onze eigen ‘arbeidsmarkt klanten’.

Wil jij weten wat BlooSEM zoal doet in recruitment voor onze klanten? Lees dan dit blog van mijn collega Susan over online marketing kanalen binnen arbeidsmarktcommunicatie!

 Eva-promovenster

  Ook je online performance verbeteren binnen de arbeidsmarkt? Maak kennis met BlooSEM, contact Eva!

Foto’s: Emerce