Eventmarketing: 5 manieren om jouw event succesvol online te promoten

Evenementen zijn er in allerlei soorten en maten en het organiseren ervan is een vak apart. Er komt zoveel bij kijken. Elk weekend wordt er wel een evenement georganiseerd, dus hoe zorg je ervoor dat juist jouw evenement opvalt? In dit blog leggen we de focus op het online promoten van een event. Hoe zorg je er nu voor dat jouw evenement goed online wordt gepromoot? En dat men ook daadwerkelijk kaarten koopt voor het evenement? BlooSEM heeft veel ervaring met het online promoten van evenementen, zoals voor Disney on Ice en Libéma, en daarom volgen hieronder enkele goede tips.

online-evenementen-promotie

1. Zorg voor een goed werkende event website

Het is misschien een open deur, maar voordat je begint met de online promotie van een evenement, is het uiterst belangrijk dat je een website hebt die werkt. Dat wil zeggen dat de website gemakkelijk te navigeren is vanaf een mobiel/tablet of via de computer. De laadtijd van een website moet onder de 2 seconden blijven en bijvoorbeeld afbeeldingen of filmpjes moeten niet te zwaar zijn, waardoor de website kan vastlopen. Voor meer informatie over een goed werkende website, lees ons blog over (mobiele) website optimalisatie.

website-loading

Adverteer of promoot  je een evenement vanuit betaalde kanalen zoals Adwords, Bing of Facebook, dan kun je ervoor kiezen om te werken met specifieke landingspagina’s.  Zeker als je te maken hebt met terugkerende bezoekers, is een speciale event landingspagina aan te raden. Daarop geef je beknopt aan waar en wanneer het evenement plaats vindt, met de juiste call to action (kaartverkoop).

Bij de verkoop van kaarten voor evenementen wordt er vaak gewerkt met een derde partij, vaak een ticketing partij. Zij zorgen ervoor dat de kaartverkoop daadwerkelijk plaatsvindt en regelen alles van zitplaatsen, betalingen, tot het versturen van kaarten. Het is handig om met deze ticketing partijen duidelijke afspraken te maken met betrekking tot optimalisatie van hun website. Want al is je eigen website optimaal, als jouw bezoeker op een andere website uiteindelijk de kaarten moet kopen en als deze website dan niet goed werkt (bijvoorbeeld op mobiel), dan verlies je direct omzet. Dat is erg zonde en in onze ogen niet nodig!

2. Wie is de doelgroep van het evenement?

Uiteraard wil je natuurlijk zo veel mogelijk mensen bereiken en interesseren voor je evenement. Het is slim om vooraf al een duidelijk beeld te schetsen van de doelgroep voor het event. Op die manier kun je veel gerichter online je evenement promoten.

We nemen als voorbeeld een evenement voor kinderen, zoals de Kindervliegdagen bij Aviodrome. Het liefst zou je hen direct overtuigen om naar jouw evenement te komen. Je primaire doelgroep is echter de ouder of eventueel een opa/oma van die (klein)kinderen. Zij zijn diegenen die uiteindelijk de tickets kopen. Dus je online marketing inspanningen moeten erop gericht zijn om deze doelgroep te overtuigen kaarten te bestellen!

evenement-kinderen

Waar zit deze doelgroep online? Welke websites bezoeken zij regelmatig? Kunnen ze daar banners van het evenement tegenkomen? Lezen ze graag fora of blogs? Kunnen ze vanuit daar geattendeerd worden op het evenement? Door je te verdiepen in de doelgroep weet je beter via welke kanalen je ze kunt bereiken. Maar eerst moet je zorgen voor de juiste boodschap.

3. Van goede content word je content

Zorg voor de juiste afmetingen van afbeeldingen, banners, video’s en stukken tekst met informatie over het evenement. Deze zijn zeer belangrijk om de juiste snaar te raken en om interesse te wekken voor jouw evenement. Het is belangrijk te zorgen voor de juiste merkuitstraling. Je kunt er voor kiezen om deze content te laten maken door een designbureau, maar in Google Adwords kun je tegenwoordig ook zelf eenvoudig banners opmaken. Zorg er in ieder geval voor dat er in de uiting de wie / wat / waar / wanneer en hoe van het event gecommuniceerd wordt. Dat is immers de belangrijkste informatie!

Het mobiele verkeer heeft het desktop verkeer inmiddels al ruim overtroffen.  Je weet dus dat jouw doelgroep meer vanuit een mobiel apparaat de event website zal bezoeken. Het is dus noodzakelijk om hier je content op af te stemmen, bijvoorbeeld door banners in de mobiele formaten: 320 x 100 en 320 x 50 op te laten maken.

4. Inzet van de verschillende online kanalen om je evenement te promoten

Online kun je op verschillende manieren jouw evenement promoten; betaald of niet betaald. In principe kun je van alles op social media kanalen plaatsen, zonder hiervoor te betalen. Ook kun je zorgen voor online persberichten en mensen verzoeken om te linken naar jouw event. Social kanalen als Instagram, Snapchat en Pinterest kunnen hier aan bijdragen.

instagram-snapchat-pinterest

Maar wanneer je voldoende budget hebt en je flink wat verkeer naar je website wilt trekken, dan is zoekmachine marketing hiervoor uitermate geschikt. Denk alleen al aan het bereik wat je kunt krijgen door het adverteren bijvoorbeeld met Google Adwords, Bing, Twitter, Facebook (en ook weer Instagram) en LinkedIn. Ook het gebruik van experts in de vorm van bloggers en vloggers kan ertoe bijdragen dat je website en daarmee het event goed gevonden wordt.

Timing is zeer belangrijk. Vaak duurt een evenement een dag of een week. Bij een populair evenement of concert zijn tickets vaak binnen 1 dag uitverkocht, of worden ze vrij vroeg gereserveerd (al dan niet met een vroegboekkorting).  Als dit niet aan de orde is, dan worden de tickets vaak pas enkele dagen voor het event verkocht. Hoe zorg je ervoor dat je op het juiste tijdstip begint met adverteren? Heeft het bijvoorbeeld zin om in je Adwords teksten af te tellen naar het evenement, zodat je de urgentie nog eens benadrukt? BlooSEM adviseert hier haar klanten in. Eerst wordt er een duidelijke forecast gemaakt van het aantal te verwachten bezoekers en vervolgens volgt er een heldere strategie.

5. Werkt het? Google Analytics biedt uitkomst

Nog voordat je met alle activiteiten begint, moet je ervoor zorgen dat het Google Analytics profiel van de betreffende website goed is ingericht. Op die manier kun je veel meer informatie van je websitebezoeker zien. Hoe lang is iemand op de website? Hoeveel pagina’s worden er gemiddeld bezocht? Welke pagina’s zijn dat dan? Het geeft daarnaast inzicht in demografische kenmerken als leeftijd, geslacht en woonplaats, maar nog veel belangrijker is dat je kunt zien uit welk kanaal de meeste tickets worden verkocht. Oftewel welk kanaal het beste converteert. Wie kopen er tickets? Zijn dit nieuwe bezoekers of vaak terugkerende bezoekers?  Met deze waardevolle gegevens kun je exact bepalen welke marketing campagnes je wel en niet moet inzetten om je doelgroep te bereiken.

Wanneer het evenement voorbij is, zijn de online marketing activiteiten nog niet over. Want je wilt misschien ook nog leuke video’s sturen van het event? En hoe kun je dit beter doen dan via een email marketing programma? Meer weten over email marketing en het online promoten van een evenement? Neem contact op met BlooSEM!

 

Misschien vind je deze blogs ook interessant?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *