5 manieren hoe je jouw eventmarketing succesvol inzet

5 manieren hoe je jouw eventmarketing succesvol inzet

Home » 5 manieren hoe je jouw eventmarketing succesvol inzet

5 manieren hoe je jouw eventmarketing succesvol inzet

online-evenementen-promotie

Evenementen zijn er in allerlei soorten en maten en het organiseren ervan is een vak apart. Er komt zoveel bij kijken. Elk weekend wordt er wel een evenement georganiseerd, dus hoe zorg je ervoor dat juist jouw evenement opvalt en de juiste doelgroep bereikt?

In dit blog leggen we de focus op het online promoten van een event, oftewel online eventmarketing. Hoe zorg je er nu voor dat je evenement goed online wordt gepromoot? En dat men ook daadwerkelijk kaarten koopt voor het evenement? BlooSEM heeft veel ervaring met het online promoten van evenementen, zoals voor Disney on Ice en Libéma, en daarom volgen hieronder enkele goede eventmarketing tips.

1. Zorg voor een goed werkende event website


Het is misschien een open deur, maar voordat je begint met online eventmarketing is het uiterst belangrijk dat je een website hebt die werkt. Dat wil zeggen dat de website gemakkelijk te navigeren is vanaf een mobiel, tablet of desktop computer. De laadtijd van een website moet onder de 2 seconden blijven. Bijvoorbeeld afbeeldingen of filmpjes moeten niet te zwaar zijn, anders kan de website vastlopen. Voor meer informatie over een goed werkende website, lees ons blog over (mobiele) website optimalisatie.

Adverteer of promoot  je een evenement vanuit betaalde kanalen zoals Google, Bing of Facebook Ads, dan kun je ervoor kiezen om te werken met specifieke landingspagina’s. Zeker als je te maken hebt met terugkerende bezoekers, is een speciale event landingspagina aan te raden. Daarop geef je beknopt aan waar en wanneer het evenement plaats vindt, met de juiste call to action (kaartverkoop).

website-loading

Bij de verkoop van kaarten voor een event wordt er vaak gewerkt met een ticketing partij. Zij zorgen ervoor dat de kaartverkoop daadwerkelijk plaatsvindt en regelen alles van zitplaatsen, betalingen, tot het versturen van kaarten. Het is handig om met deze ticketing partijen duidelijke afspraken te maken met betrekking tot optimalisatie van hun website. Want al is je eigen website optimaal, als je bezoeker op een andere website uiteindelijk de kaarten moet kopen en als deze website dan niet goed werkt (bijvoorbeeld op mobiel), dan verlies je direct omzet. Dat is erg zonde en in onze ogen onnodig!

2. Wie is de doelgroep van het event?

evenement-kinderen

Uiteraard wil je natuurlijk zo veel mogelijk mensen bereiken en interesseren voor je evenement. Het is slim om vooraf al een duidelijk beeld te schetsen van de doelgroep voor het event. Op die manier kun je veel gerichter online je evenement promoten.

We nemen als voorbeeld een evenement voor kinderen, zoals de Kindervliegdagen bij Aviodrome. Het liefst zou je hen direct overtuigen om naar je evenement te komen. Je primaire doelgroep is echter de ouder of eventueel een opa/oma van die (klein)kinderen. Zij zijn diegenen die uiteindelijk de tickets kopen. Dus je online marketing inspanningen moeten erop gericht zijn om deze doelgroep te overtuigen kaarten te bestellen!

3. Van goede content word je content

Zorg voor de juiste afmetingen van afbeeldingen, banners, video’s en stukken tekst met informatie over het evenement. Deze zijn zeer belangrijk om de juiste snaar te raken en om interesse te wekken voor jouw evenement. Het is belangrijk te zorgen voor de juiste merkuitstraling. Je kunt er voor kiezen om deze content te laten maken door een creatief bureau, maar in Google Ads kun je tegenwoordig ook zelf eenvoudig banners opmaken. Zorg er in ieder geval voor dat er in de uiting de wie / wat / waar / wanneer en hoe van het event gecommuniceerd wordt. Dat is immers de belangrijkste informatie!

Het mobiele verkeer heeft het desktop verkeer inmiddels al ruim overtroffen. Je weet dus dat je doelgroep meer vanuit een mobiel apparaat de event website zal bezoeken. Het is dus noodzakelijk om hier je content op af te stemmen, bijvoorbeeld door banners in de mobiele formaten: 320 x 100 en 320 x 50 op te laten maken.

4. Promoot je event op verschillende online kanalen

Online kun je op verschillende manieren je evenement promoten; betaald of niet betaald. In principe kun je van alles op social media kanalen plaatsen, zonder hiervoor te betalen. Ook kun je zorgen voor online persberichten en mensen verzoeken om te linken naar je event. Social media zoals Instagram, Snapchat en Pinterest kunnen hier aan bijdragen. Maar je bereik is waarschijnlijk te beperkt!

Als je voldoende budget hebt en je flink wat verkeer naar je website wilt trekken, dan is zoekmachine marketing hiervoor uitermate geschikt. Denk alleen al aan het bereik wat je kunt krijgen door het adverteren bijvoorbeeld met Google Ads, Bing, Twitter, Facebook (en Instagram) en LinkedIn. Ook de inzet van influencers (bloggers, vloggers) kan ertoe bijdragen dat je website en daarmee het event goed gevonden wordt.

instagram-snapchat-pinterest

Timing is zeer belangrijk. Vaak duurt een evenement een dag of een week. Bij een populair evenement of concert zijn tickets vaak binnen 1 dag uitverkocht, of worden ze vrij vroeg gereserveerd (al dan niet met een vroegboekkorting). Als dit niet aan de orde is, dan worden de tickets vaak pas enkele dagen voor het event verkocht. Hoe zorg je ervoor dat je op het juiste tijdstip begint met adverteren? Heeft het bijvoorbeeld zin om in je Google Ads teksten af te tellen naar het evenement, zodat je de urgentie nog eens benadrukt? BlooSEM adviseert hier haar klanten in. Eerst wordt er een duidelijke forecast gemaakt van het aantal te verwachten bezoekers en vervolgens volgt er een heldere strategie.

5. Werkt het? Google Analytics biedt uitkomst

Nog voordat je met alle activiteiten begint, moet je ervoor zorgen dat het Google Analytics profiel van de betreffende website goed is ingericht. Op die manier kun je veel meer informatie van je websitebezoeker zien. Hoe lang is iemand op de website? Hoeveel pagina’s worden er gemiddeld bezocht? Welke pagina’s zijn dat dan? Het geeft daarnaast inzicht in demografische kenmerken als leeftijd, geslacht en woonplaats, maar nog veel belangrijker is dat je kunt zien uit welk kanaal de meeste tickets worden verkocht. Oftewel welk kanaal het beste converteert. Wie kopen er tickets? Zijn dit nieuwe bezoekers of vaak terugkerende bezoekers?  Met deze waardevolle gegevens kun je exact bepalen welke marketing campagnes je wel en niet moet inzetten om je doelgroep te bereiken.

Wanneer het evenement voorbij is, zijn de online marketing activiteiten nog niet over. Want je wilt misschien het contact onderhouden en nog een after movie van het event sturen? En hoe kun je dit beter doen dan via e-mailmarketing?!

Daan-promovenster


 Meer weten over email marketing en het online promoten van een evenement? Maak kennis met BlooSEM, contact Daan!

2 comments