Waarom Facebook onderdeel moet zijn van je marketingstrategie

Waarom Facebook onderdeel moet zijn van je marketingstrategie

Home » Waarom Facebook onderdeel moet zijn van je marketingstrategie

Waarom Facebook onderdeel moet zijn van je marketingstrategie

Het is niet de vraag óf je als bedrijf Facebook moet inzetten als marketingkanaal, maar hoe. Wij leggen uit waarom!

Facebook

Vaak krijgen wij van onze klanten de vraag of Facebook het juiste kanaal is om als bedrijf in te zetten? Moeten ze hiervoor een Facebookpagina aanmaken of met Facebook adverteren? Met 2,3 miljard actieve gebruikers over de hele wereld waarvan 12,2 miljoen gebruikers in Nederland zijn deze vragen niet langer relevant. Facebook is simpelweg te groot om te negeren. Daarom is het niet meer de vraag óf je Facebook als kanaal moet inzetten, maar hoe. We leggen je het haarfijn uit in een blogserie over Facebook. Laten we bij het begin beginnen…

Je doelgroep zit op Facebook

Eén van de belangrijkste redenen om Facebook in te zetten als online marketingkanaal is het bereik. Het kanaal creëert door alle dagelijkse bezoekers (geef toe, wanneer heb jij voor het laatst je Facebook gecheckt?) een enorm bereik. Oftewel: een uitstekend platform om met je producten, diensten en/of promoties de juiste doelgroep te bereiken!

Mensen verwachten 24/7 contact op te kunnen nemen met je bedrijf via Facebook. Ook willen ze dat er zo snel mogelijk wordt gereageerd op (privé)berichten. Mede door deze veranderde verwachting van de consument is het bijhouden van een bedrijfspagina op Facebook een belangrijk instrument geworden om service te verlenen. Daarnaast biedt een bedrijfspagina de mogelijkheid om een relatie op te bouwen met de klant en om je doelgroep proactief te informeren door content over je product of dienst te posten.

Facebook als onderdeel van je marketingstrategie
Het hebben van een Facebookpagina is geen doel an sich, maar draagt bij aan het bereiken van je bedrijfsdoelstellingen. Ook al is dit effect niet direct zichtbaar, deze volgers worden langzaamaan fans, en ze kunnen zelfs ambassadeurs worden. Zij delen dan actief je content in hun netwerk en vergroten op die manier je bereik. Alles valt of staat dus met het opbouwen van een goede Facebook-community!

Een Facebook community bouwen

Laten we het nu praktisch gaan maken: je wil je Facebook-community uitbreiden om je merkbekendheid op te bouwen. Waar begin je dan? We bespreken een paar tips om te starten met een Facebook-community:

Begin met de basis; een strakke en complete Facebookpagina
Denk hierbij aan de profielfoto (het logo van je bedrijf, of een creatieve invulling hierop) en een omslagfoto die onmiddellijk toont wat je bedrijf te bieden heeft. Check meteen of de afmetingen ook op je mobiel kloppen. Vul het profiel volledig in met informatie over je bedrijf. Vergeet verder niet de call-to-action button te kiezen die het beste bij je business past: bij een restaurant kies je bijvoorbeeld een “Boek nu”-button.

Help klanten je Facebookpagina vinden

Bloosem Facebook

Geef je bedrijfspagina de naam van je bedrijf. Zo exact mogelijk, anders maak je het lastig voor (potentiële) klanten je bedrijf te vinden.

‘Volg ons op Facebook’-button

Wederom één van de basics, maar helaas zien we nog te vaak dat bedrijven vergeten een ‘Volg ons op Facebook’-button op hun site te plaatsen. Dit is een gemiste kans om een websitebezoeker de pagina te laten liken. Kleine moeite, groot resultaat!

Nieuwsbrief/e-mailhandtekening

volg-ons-facebook

Maak een ‘Volg ons op Facebook’-button een vast onderdeel van je nieuwsbrief-template en zet het in de footer van je e-mailhandtekening. Mensen die je e-mailt kennen je al en zullen sneller geneigd zijn om je Facebookpagina te liken.

Wees actief in Facebookgroepen

Als bedrijf heb je een bepaalde expertise en het is goed deze te delen met je potentiële klanten. Er bestaan talloze groepen waar je actief in kunt deelnemen en vragen van potentiële klanten kunt beantwoorden. Een geholpen persoon is wellicht een toekomstige klant!

Deel of creëer engaging content
Engaging content is content die je doelgroep graag leest, deelt en op reageert. Waarom is het zo belangrijk om de content engaging te maken? Dit heeft te maken met het bereik van de berichten die jij op je Facebookpagina plaatst. Gemiddeld ligt het bereik van Facebook tussen de 2,5% en 6%; dat betekent dat van de 1.000 pagina-likers er in eerste instantie maar 25 tot 60 personen het bericht zien. Op het moment dat jouw fans op de content gaan reageren, is dit voor het Facebookalgoritme een signaal dat de content kwalitatief goed is, waardoor je bereik zal groeien. Hoe meer personen je content zien, hoe groter de kans is dat ze erop reageren en nog beter: je content gaan delen! En zo bereik je steeds meer personen met je bericht, wat vervolgens weer meer fans genereert. Simpel hè?

Maar ik heb geen tijd en/of resources om de content te creëren…

Dat is niet erg en zelfs logisch. Het creëren van de goede content waar mensen iets mee doen (engagement!) kost veel tijd en eist veel kennis over de doelgroep: wat leest men graag, welke problemen heeft men, en hoe kan ik door middel van de content hun vragen beantwoorden? Het is bijna een fulltime baan! Hier komt Facebook advertising nog bij – verrassend genoeg is dit dan vaak de goedkoopste en snelste manier om een community te bouwen. Door middel van Facebook advertising kun je heel gericht je doelgroep bereiken en je berichten laten zien. Sterker nog, hoe meer deze doelgroep zich met je advertentie bezighoudt, hoe goedkoper je campagne wordt. Over het slim inzetten van Facebook advertising gaan we in het volgende blog meer vertellen!

Wil jij als eerste op de hoogte zijn van Facebooknieuws? Like dan de Facebookpagina van BlooSEM of schrijf je in voor onze nieuwsbrief!