Facebook Update: YouTube 2.0?

In de BlooSEM Updates vind je nieuws, korte updates en weetjes over alles wat met online marketing te maken heeft. 

Wie creatieve content maakt of zoekt is veelal te vinden op YouTube, het grootste videoplatform ter wereld. Het lijkt de perfecte mengelmoes van fans die geëntertaind willen worden en content creators die voor de entertainment zorgen en daar nog een leuk zakcentje aan verdienen. Facebook tracht het concept (deels) over te nemen en komt met een aantal interessante updates die makers van interessante content de mogelijkheid biedt op een effectievere manier hun doelgroep te bereiken en meer geld te verdienen met deze content. Facebook hoopt zo meer content creators naar hun platform te trekken.

Ad Revenue

De naam van deze update verklapt eigenlijk al waar het om gaat. Vrij vertaald betekent het Ad Revenue namelijk advertentie opbrengst. Facebook biedt creators meer mogelijkheden om advertentieplaatsingen te beheren en te sturen. Zo is er de mogelijkheid om niet-onderbrekende advertenties in of bij je video’s te plaatsen maar kan je er ook voor kiezen om de advertentie op een bepaald moment tijdens de video te laten zien. Heb je liever een afbeelding als advertentie? Dan kan je ook aangeven dat je die onder je video wil. Wil je het allemaal? Ook geen probleem en kan je meer advertentie inkomsten genereren. Vrije keus dus!

Brand Collaborations

Met de Brand Collabs Manager, welke vorig jaar al aangekondigd werd door Facebook, kunnen adverteerders gemakkelijk content creators vinden om hun branded advertenties te plaatsen op basis van statistieken. De manager zorgt er voor dat zowel adverteerder als content creator kunnen zien hoe de branded content presteert en welke doelgroepen het best kunnen worden getarget. Wellicht ook buiten Facebook en de branded content om. Momenteel nog niet geheel uitgerold in Nederland, maar dit gaat niet lang meer duren.

Facebook Update

Fan support

Ook op Facebook wordt het mogelijk je te abonneren op een bepaald kanaal of bepaalde content creator. In de nabije toekomst kunnen Facebook gebruikers maandelijks een bedrag overmaken naar de maker van de content die zij interessant vinden. Op dat moment zijn zij fans en kunnen content creators kiezen om deze fans exclusieve content aan te bieden, kortingscodes of andere beloningen aan een abonnement te binden. Op deze manier heeft Facebook een extra verdienmodel gecreëerd voor de makers van interessante en relevante content.

Creator Studio

Om de nieuwe weg die Facebook qua content creatie is ingeslagen te kunnen ondersteunen hebben zij ook hun Creator Studio doorontwikkeld. Met de Creator Studio kunnen creators op één centrale plek hun content beheren, volgen en analyseren. De drie belangrijkste ontwikkelingen binnen Creator Studio zijn:

  1. Monetisatie overzicht
    Hier kan men precies zien wat de uitgaven en inkomsten zijn van hun content
  2. Instagram en IGTV in Creator Studio
    Dit geeft creators de mogelijkheid hun aanwezigheid op zowel Facebook als Instagram vanaf één plek te managen.
  3. Vernieuwde statistieken en inzichten
    Facebook stelt verschillende nieuwe en/of doorontwikkelde statistieken weer die men kan analyseren om hun doelgroep beter te leren begrijpen en content effectiever in te zetten.

Wat de ontwikkelingen van Facebook daadwerkelijk teweeg gaan brengen zullen we moeten afwachten. Maar één ding is zeker: Facebook wil content creators aan zich binden en gaat hiermee de concurrentie aan met een platform als YouTube. Nederlandse creators zullen echter nog wat langer moeten wachten want wij staan helaas niet bovenaan het lijstje qua update planning. Lees voor meer informatie over de update het officiële bericht van Facebook.

Wil jij toch al graag aan de slag met het verbeteren van je content marketing, social media marketing of social advertising? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen!

 Daan-promovenster

 Meer weten over Facebook (Advertising)? Neem dan contact op met Daan!