Feestdagen checklist; 9 aandachtspunten voor Shopping & Sponsored Products

Black Friday, Sinterklaas, Kerst. Het is al bijna, dus even een last minute check of jouw leger van elfjes al goed getraind klaar staat voor de grote drukte én of mensen jou wel kunnen vinden tussen al het feestdagen gedruis. We helpen je met 9 aandachtspunten voor Shopping en Sponsored Products!

Is Google Shopping of Sponsored Products nog relatief nieuw voor je? Lees dan eerst meer over Google Shopping en over Sponsored Products.

Google Shopping

Feestdagen checklist Shopping

  • 1. Kalenders & heatmap

    Heb je voldoende in de smiezen wanneer die top koopmomenten voor jouw producten eigenlijk zijn? Een ouderwetse kalender is een mooie basis, maar vergaarde data van afgelopen jaren en periodes in bijvoorbeeld heatmap vorm zijn ook een goede bron om de targeting en biedingen aan te passen. En vergeet dat budget niet te verhogen!

  • 2. Campagnes

    Naast de aanbevolen setup op basis van intentie is het ook de moeite waard om je Black Friday toppers bijvoorbeeld in een aparte campagne te zetten met hoge prio, en dito CPC en budgetten.

  • 3. Custom Labels

    Neem aparte labels op in je feed om die campagnes gemakkelijk te structureren, bijvoorbeeld voor Black Friday of Sinterklaas. Ook de intentiefase is een optie, zoals bijvoorbeeld een ‘care’ label voor items met een hogere orderwaarde die je wil laten zien aan vaste klanten.

  • 4. Remarketing

    Maak vol gebruik van je vergaarde data, gebruik lijsten uit Analytics en neem daar ook microconversies in op als time on site of engagement om nog meer intentie gedreven bodaanpassingen te kunnen maken.

  • 5. Productfeed

    Als laatste, de basis mag niet ontbreken; hoe is het met je productfeed? Staan alle nieuwe en populaire producten er lekker bij? Investeren in goede tooling als Datafeedwatch of Channable is een must.

Voorbeeld Google Shopping resultaten
Kerst cadeaus Shopping

Feestdagen checklist Sponsored Products Amazon & bol.com

  • 6. Best offer & Prijs

    Om serieus campagne te voeren check je eerst even of je producten wel ‘best offer’ zijn en je prijs competitief is. Zonder deze voorwaarden heeft adverteren geen zin.

  • 7. Spotlight Campagnes

    Maak in je Sponsored Products account een ‘spotlight’ campagne voor de belangrijkste producten in het assortiment en geef deze campagne voldoende budget, een competitieve CPC en stel eventuele bidmultipliers in.

bol.com homepage tijdens de sinterklaarperiode
  • 8. Amazon

    Check goed je Amazon account. Met de overgang naar Amazon Advertising zijn er ook wat wijzigingen aangebracht in o.a. Sponsored Brand Ads (voorheen Headline Search Ads). Zo zijn er nieuwe plaatsingen en nieuwe automatische biedingsmogelijkheden om daar op te anticiperen.

  • 9. Blijf alert

    Belangrijkste boodschap voor Sponsored Products tijdens de feestdagen; blijf op de bal zitten. Als je gebruik maakt van handmatige biedingen bij Amazon moet je echt elke dag kijken. Ook bij bol.com vereist de feestdagen periode continue aandacht; de traffic in sommige productcategorieën is uitzonderlijk hoog, je bent snel door je budget heen. Ook is de traffic op de homepage op piekniveau en is het goed mogelijk dat je campagnes ook opeens mee doen voor homepage plaatsingen.

Genoeg inspiratie opgedaan maar te weinig tijd? Of zie je de kansen, maar ontbeer je de skills? We kunnen je helpen. Besteed je Google Shopping uit en maximaliseer je rendement voor de feestdagen!

 Eva-promovenster

  Meer weten over Google Shopping of Sponsored Products? Neem dan contact op met Eva!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *