Afbeeldingen, Cards, Discovery en de zoektocht naar een baan in Google veranderen binnenkort

In de BlooSEM Updates vind je nieuws, korte updates en weetjes over alles wat met online marketing te maken heeft. 

Future of Search gaat voornamelijk over content

Gisteren vond het Future of Search event plaats, wat dit jaar ook het 20 jaar Google event was. Belangrijkste take-away is dat Google nog meer focust op het samenbrengen van kwalitatieve content voor de gebruiker, en dan vooral op het mobiele apparaat. Nog geen spectaculair nieuws op advertising gebied; geen van de genoemde features heeft adspace. Het betreft dus vooral goed nieuws voor content marketeers!

Google Feed wordt Discover

Een belangrijke update voor mobiele gebruikers vinden we in Google Feed, wat voortaan ‘Discover’ zal heten. Hier komt een nieuwe lay-out voor met meer mogelijkheden om de topics te beïnvloeden en we zullen er ook meer video in terug gaan vinden. Google verklapte dat Google feed wereldwijd meer dan 800 miljoen actieve gebruikers heeft per maand, dus dat is de moeite waard.

Video 

Meer video-achtige content komt straks ook terug in de zoekresultaten met ‘featured video’ en AMP stories, een tool die nu gebruikt kan worden voor publishers om nieuws als een dynamisch ‘swipe-through’ verhaal te brengen. De AMP stories komen vooralsnog eerst alleen beschikbaar voor zoekopdrachten gerelateerd aan celebrities en atleten.

Relevante content voor jou samengebracht

Met Activity Cards en Collections brengt Google jouw zoekresultaten samen om jou te helpen je ultieme vakantie samen te stellen of die nieuwe wasmachine te kopen. Dit omdat Google gelooft dat mensen een ‘search journey’ afleggen en zelden geïsoleerd 1 zoekopdracht doen. Daarnaast krijgt de Featured Snippet een ‘topic layer’ wat kortgezegd weer een groepering is van relevante content over een onderwerp. Zie afbeelding hiernaast.

Ontwikkelingen in afbeeldingen

Google Lens komt naar Google photo, zodat je nog beter bepaalde afbeeldingen kunt doorzoeken. Heeft Google Lens het mis, dan kun je hem voortaan ook in de juiste richting duwen door een rondje te tekenen om het object wat je bedoelt. Ook kondigde Google aan de afbeeldingen te verbeteren door meer context te laten zien. Machine learning is de key bij al deze verbeterde content features, waarmee Google content met elkaar kan verbinden.

Future of Search - Topic Layer

Job hunting & ramp alerts

Als laatste kwam Google met een aanpassing voor banenzoekers; al zoekende naar een baan krijg je nu ook relevante opleiding- en trainingsmogelijkheden voor die specifieke baan te zien. Verder was er nog een aankondiging dat ook SOS en openbare meldingen wordt uitgebreid voor rampen zoals overstromingen.

 Eva-promovenster

  Meer weten over online performance marketing? Neem dan contact op met Eva!