Google Analytics 4: Upgrade met nieuwe mogelijkheden

Google Analytics 4: Upgrade met nieuwe mogelijkheden

Home » Google Analytics 4: Upgrade met nieuwe mogelijkheden

Google Analytics 4: Upgrade met nieuwe mogelijkheden

Google Analytics 4 logo

In augustus 2019 begonnen we het al een beetje aan te voelen: een nieuwe versie van Google Analytics. Nouja nieuw…deze vierde editie is grotendeels hetzelfde als de inmiddels bekende App + Web property die dus al ruim een jaar beschikbaar is. Gisteren maakte Google bekend dat de upgrade klaar is om uitgerold te worden. Een mooi moment om een aantal nieuwe features uit te lichten.

Customer lifecycle

Niet per se een nieuwe feature, wel een nieuwe insteek. Google Analytics 4 is om de customer lifecycle heen gebouwd. In de praktijk komt het erop neer dat de verschillende rapporten in een andere, meer logische, volgorde staan. De rapporten zijn iets versimpeld en richten zich meer op gedrag in plaats van platform of device. Of deze nieuwe opzet ook iets voor jou is zul je zelf moeten ontdekken.

Google Analytics 4 report

Cross-platform

Mocht je nog geen kennis hebben gemaakt met het kleinere broertje Web+App dan kan dit een nieuwe feature voor je zijn. We kunnen tegenwoordig namelijk data uit verschillende platformen in dezelfde Google Analytics property verzamelen. Bijvoorbeeld data van je website en data uit je app. Zo heb je de optie om je bezoekers in zijn totaliteit te analyseren. Naast dat dit extra inzichten met zich meebrengt scheelt het ook nog eens een hoop heen-en-weer geklik tussen properties. Win-win.

Machine Learning

Een feature waar Google erg trots op lijkt te zijn is het uitgebreide inzetten van machine learning. Machine learning moet de gebruikers van de nieuwe Google Analytics helpen tot waardevolle inzichten te komen. Denk hierbij aan een groeiende interesse in een bepaald product. Ook biedt dit meer, of in ieder geval eenvoudiger, inzicht in welke doelgroepen en campagnes voor jou het meest succesvol kunnen zijn.

Google Analytics predictive metrics

Google Ads integratie

Google Analytics en Google Ads konden we natuurlijk al met elkaar verbinden om data en doelgroepen uit te wisselen. Dit gaat nu een flinke stap verder. Dankzij machine learning biedt GA4 je de mogelijkheid ‘’predictive audiences’’ op te zetten. Zo kun je bijvoorbeeld een audience laten opstellen waarvan de leden waarschijnlijk (predictive dus) binnen één week zullen converteren. En hier hoef je eigenlijk niets voor te doen. Ontzettend handig om je campagnes een flinke boost te geven.

Codeloos tracken

Heb je altijd Google Tag Manager moeten gebruiken voor scroll tracking of video tracking? Nu niet meer! Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn, maar het lijkt erop dat we dit grotendeels geheel aan Google Analytics zelf over kunnen laten. 

Cookies…nu een minder groot probleem

Gelukkig houdt Google ook rekening met hun gebruikers aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. In 2018 is de bekende GDPR regelgeving ingevoerd waardoor veel informatie niet meer verzameld mocht of kon worden. In september verscheen dit onderdeel van GA4 al: Consent Modus. Met deze modus kun je aangeven welke informatie jouw Google tags kunnen en mogen verzamelen. In de vorige versie van Analytics moest je dit zelf in zien te regelen via bijvoorbeeld Google Tag Manager.

Google Analytics 4 property maken

Wil je Google Analytics zelf bekijken? Dan kan je een nieuwe property aanmaken in je huidige Google Analytics account. Bij sommige gebruikers zal er een melding komen te staan dat je je property kunt upgraden. Staat deze melding er niet dan kun je gewoon een nieuwe property aanmaken en hier kiezen voor de ‘’Apps and web’’ optie. De rest wijst zich vanzelf.

blank

Meer weten over Google Shopping?
Neem dan contact op met Daan!