Google Analytics 4: de voordelen op een rijtje

Google Analytics 4: de voordelen op een rijtje

Home » Google Analytics 4: de voordelen op een rijtje

Google Analytics 4: de voordelen op een rijtje

Google Analytics 4 (GA4) is de toekomst. Twijfel je nog of je GA4 wel écht nodig hebt? In dit artikel zetten we de belangrijkste voordelen voor je op een rijtje.

Wat is Google Analytics 4?

GA4 is een nieuwe, intelligente en toekomstbestendige tool. Het biedt verbeterde tracking, rapportages en inzichten ten opzichte van Universal Analytics (UA).

Google Analytics 4 voordelen

Het maakt gebruik van machine learning om belangrijke gegevens vast te leggen; een aanpak die zorgt voor betere inzichten in de betrokkenheid van gebruikers op verschillende apparaten, apps en domeinen. Deze (slimmere) inzichten helpen bij het verbeteren van marketing en zakelijke beslissingen. En dragen uiteindelijk bij aan een betere ROI!

Wat zijn de voordelen?

Google Analytics 4 biedt geavanceerde technieken om bedrijven beter en duurzamer te ondersteunen. Hier vind je de belangrijkste voordelen op een rijtje:

  1. Google Analytics 4 is gratis beschikbaar
  2. Cross-platform gebruikersidentificatie
  3. Combinaties van web- en app-rapportages
  4. Geavanceerde analysemogelijkheden binnen de GA4-interface
  5. Veelvoorkomende gebeurtenissen worden automatisch bijgehouden
  6. Machine learning: nieuwe, snelle inzichten
  7. Privacy als topprioriteit
  8. Het Data-Driven Attributie Model

1. Google Analytics 4 is gratis

Net zoals Universal Analytics is GA4 ook gratis. Het is aan te raden om snel naar de deze nieuwe property over te stappen, aangezien het niet mogelijk is om de historische gegevens uit Universal Analytics ‘over te maken’. Dus, hoe sneller je overstapt naar GA4, hoe sneller je beging met het verzamelen van belangrijke websitegegevens!

2. Cross-platform gebruikersidentificatie

Google Analytics 4 maakt het mogelijk om het pad van gebruiker beter te volgen, van de eerste touchpoint tot de uiteindelijke conversie (en zelfs vervolg conversies). Dit betekent dat, als een gebruiker dezelfde conversie meermaals voltooit via verschillende apparaten, de gegevens voor deze conversie samengevoegd worden tot maar één contactpunt. Dit is mogelijk middels de volgende identificatieniveaus: gebruikersnaam, Google-signalen en apparaat ID.

3. Google Analytics 4 combineert web- en app-rapportages

Deze property biedt web- en app-rapportages binnen één zelfde interface. Dit maakt het mogelijk om het volledige traject van een gebruiker te zien is; ook als deze gebruiker meerdere platforms gebruikt.

4. Geavanceerde analysemogelijkheden binnen GA4-interface

Een ander voordeel van GA4 zijn de Verkenningsrapporten (voorheen bekend als Analysis Hub). Deze rapporten geven duidelijker inzicht in het klantengedrag door middel van geavanceerde technieken. Verkenningsrapporten omvatten een sjabloongalerij met verschillende soorten diagrammen:

Google Analytics 4 voordelen

Trechterverkenning

Een trechterverkenning rapport maakt de stappen die gebruikers volgen om ​​bepaalde acties te voltooien goed zichtbaar. Dit maakt het mogelijk om in kaart te brengen hoe de gebruikerservaring geoptimaliseerd kan worden, maar ook welke doelgroepen over- of ondermaats presteren.

Padverkenning

Een padverkennigsrapport visualiseert welke acties gebruikers volgen na een specifieke gebeurtenis op een website of app. Zo krijg je inzicht in welke paden er verbeterd moeten worden.

Segmentoverlap

Een segmentoverlap rapport maakt het mogelijk om drie gebruikerssegmenten te vergelijken. Zo kan je inzien hoe ze elkaar overlappen. Kortom: het is een analysetechniek die de relaties tussen meerdere gebruikers segmenten visualiseert.

Cohortverkenning

Een Cohortverkenningsrapport geeft inzicht in het gedrag en prestaties van gebruikersgroepen, op basis van gemeenschappelijke kenmerken. Deze zijn te maken op basis van:
– De acquisitiedatum van de gebruiker
– Een gebeurtenis die de gebruiker heeft geactiveerd
– De transacties of de conversies van de gebruiker.

Levensduur gebruiker

De ‘User Lifetime-techniek’ laat zien hoe gebruikers zich tijdens hun lifetime als klanten hebben bewogen op de site of app. De User Lifetime-techniek kan helpen om specifieke inzichten te vinden, zoals de bron, medium of campagnes die de hoogste lifetime-inkomsten hebben gegenereerd.

5. Veelvoorkomende gebeurtenissen automatisch bijgehouden

GA4 houdt automatisch veelvoorkomende gebeurtenissen bij. Deze evenementen omvatten scrollen, uitgaande links, downloads, on-site zoeken en evenementen voor YouTube-videobetrokkenheid. Met UA was Google Tag Manager nodig voor de implementatie en configuratie hiervan. Dit bespaart veel tijd.

Google Analytics 4 voordelen

6. Machine learning: nieuwe, snelle inzichten

Dit is één van de belangrijkste voordelen van Google Analytics 4: machine learning functies. Deze maken het mogelijk om toekomstig gebruikersgedrag te voorspellen. Je kan machine learning dus gebruiken om: 

– De waarschijnlijkheid van een conversie te voorspellen en op basis van die waarschijnlijkheid doelgroep prognoses te maken voor Google Ads.
– De waarschijnlijkheid voor klanten uitstroom voorspellen, zodat je effectief kunt investeren in het behouden van klanten.

7. Privacy is een topprioriteit

Google Analytics 4 bevat opties om gebruikers te helpen voldoen aan gegevensregelgeving zoals de AVG. Het brengt gebruikers in staat om zelf te beheren hoe het platform de gegevens verzamelt, bewaart en gebruikt. IP-anonimisering in GA4 is standaard geconfigureerd en kan niet worden gewijzigd.

8. Data-Driven Attributie Model in GA4

Het Data-Driven Attributie Model (DDAM) is één van de innovaties waar veel mensen op zaten te wachten. Het is in oktober 2021 vrijgegeven en gratis gesteld voor iedereen. Alle GA4-property’s kunnen dus profiteren van dit gestuurde attributiemodel!

In tegenstelling tot andere attributiemodellen (zoals bijvoorbeeld ‘de laatste klik’) geeft DDAM krediet aan elke touchpoint die bijdrage heeft gehad aan het genereren van een actie of conversie. Dit definieert beter de klantreis en welke kanalen het meest effectief zijn.

Google Analytics 4 voordelen

GA4 is de toekomst

Heb jij een duidelijker beeld over Google Analytics 4 en wat je ermee kan? Wacht niet te lang en laat ons je helpen met het overstappen!

Timo

Heb je hulp nodig met het implementeren van Google Analytics 4? Wij helpen je graag verder. Neem contact op!