fbpx
Google Analytics 4: alle voordelen op een rijtje

Google Analytics 4: alle voordelen op een rijtje

Home » Google Analytics 4: alle voordelen op een rijtje

Google Analytics 4: alle voordelen op een rijtje

In dit artikel bespreken we wat Google Analytics 4 is, welke waarde het biedt aan bedrijven en welke problemen je ermee kunt oplossen.

Google Analytics 4 (GA4) is de toekomst. Als je nog twijfels hebt of je GA4 wel écht nodig hebt, geef ons vijf minuten en we veranderen je van gedachten! In dit artikel kom je erachter welke voordelen GA4 biedt ten opzichte van Universal Analytics en waarom je vandaag nog moet upgraden.

Wat is Google Analytics 4?

GA4 is een nieuwe, intelligentere tool die is ontworpen om toekomstbestendig te zijn. Het biedt verbeterde tracking, rapportages en inzichten ten opzichte van een Universal Analytics-property (UA).

GA4 maakt gebruik van machine learning om belangrijke inzichten vast te leggen. Deze nieuwe aanpak helpt betere inzichten te krijgen in de betrokkenheid van gebruikers op verschillende apparaten, apps en domeinen. Deze slimmere inzichten helpen bij het verbeteren van zowel marketing als zakelijke beslissingen. En uiteindelijk voor een betere ROI!

Wat zijn de voordelen van Google Analytics 4?

GA4 biedt nieuwe en geavanceerde technieken om bedrijven beter en duurzamer te ondersteunen. Hieronder 8 voordelen die de tool biedt:

  1. Google Analytics 4 is gratis beschikbaar
  2. Cross-platform gebruikersidentificatie
  3. Google Analytics 4 combineert web- en app-rapportages
  4. Geavanceerde analysemogelijkheden binnen GA4-interface
  5. Veelvoorkomende gebeurtenissen worden automatisch bijgehouden
  6. Machine learning: nieuwe, snelle inzichten
  7. Privacy is een topprioriteit in GA4
  8. Data-Driven Attributie Model in GA4

1. Google Analytics 4 is gratis

Net als Universal Analytics (GA3) is ook GA4 gratis. Daarom is het voor nu aan te raden om Universal Analytics te behouden, maar wel al GA4 op te zetten. Op dit moment is het namelijk niet mogelijk om historische gegevens binnen GA4 op te halen vanuit Universal Analytics.

2. Cross-platform gebruikersidentificatie

GA4 houdt rekening met individuele gebruikers die interactie hebben met een bedrijf, niet met de apparaten en browsers. Het doet dit met behulp van drie identificatieniveaus:

  • Gebruikersnaam
  • Google-signalen
  • Apparaat ID


GA4 maakt het mogelijk om het pad van een gebruiker beter te volgen, van eerste touchpoint tot de uiteindelijke conversie en zelfs vervolg conversies. Als een gebruiker dezelfde conversie meer dan eens voltooit met verschillende apparaten, worden de gegevens voor deze conversie samengevoegd tot één contactpunt.

3. Google Analytics 4 combineert web- en app-rapportages

GA4 biedt zowel web- als app-rapportages binnen één enkele interface. Hierdoor is het mogelijk om het volledige gebruikstraject te zien terwijl de gebruiker van het ene platform naar het andere gaat.

4. Geavanceerde analysemogelijkheden binnen GA4-interface

Google Analytics 4 voordelen

Een ander groot voordeel van GA4 is de Verkenningsrapporten (voorheen bekend als Analysis Hub). Dit is een verzameling van geavanceerde technieken die verder gaat dan de standaardrapporten die inzicht geven in het gedrag van klanten.

Deze sectie binnen GA4 omvat een sjabloongalerij met verschillende soorten diagrammen die gemaakt kunnen worden, zoals:

  • Trechterverkenning

Met een trechterverkenning rapport zijn stappen goed te visualiseren die gebruikers doen om een ​​bepaalde gebeurtennis te voltooien. Het is mogelijk om in kaart te brengen hoe de gebruikerservaring geoptimaliseerd kan worden en ook doelgroepen die over- of ondermaats presteren.

  • Padverkenning

Met een padverkennigsrapport is het mogelijk om paden te visualiseren die gebruikers volgen terwijl bezoekers gebruik maken van de website of app. Dit helpt om de paden beter te begrijpen die gebruikers/bezoekers volgen na het voltooien van bepaalde acties.

  • Segmentoverlap

Met een segmentoverlap rapport is het mogelijk om maximaal drie gebruikerssegmenten te vergelijken en te zien hoe ze elkaar overlappen en met elkaar in verband staan. Met andere woorden, het is een analysetechniek die de relatie tussen meerdere segmenten van gebruikers visualiseert.

  • Cohortverkenning

Een Cohortverkenningsrapport geeft inzicht in het gedrag en de prestaties van groepen gebruikers op basis van gemeenschappelijke kenmerken.

Cohorten zijn te maken op basis van:
– De acquisitiedatum van de gebruiker
– Een gebeurtenis die de gebruiker heeft geactiveerd
– De transacties of de conversies van de gebruiker.

  • Levensduur gebruiker

De ‘User Lifetime-techniek’ laat zien hoe gebruikers zich tijdens hun lifetime als klanten hebben gedragen op de site of app. De User Lifetime-techniek kan helpen om specifieke inzichten te vinden, zoals:
– De bron/het medium/de campagne die gebruikers met de hoogste lifetime-inkomsten heeft gegenereerd.

5. Veel veelvoorkomende gebeurtenissen automatisch bijgehouden

GA4 houdt automatisch veel veelvoorkomende gebeurtenissen bij. Deze evenementen omvatten scrollen, uitgaande links, downloads, on-site zoeken en evenementen voor YouTube-videobetrokkenheid. Dit alles zorgt ervoor dat er veel tijd bespaart wordt die in de vorige versie nog nodig was voor implementatie en configuratie via bijvoorbeeld een tool als Google Tag Manager.

6. Machine learning: nieuwe/snelle inzichten

Misschien wel de belangrijkste voordelen van Google Analytics 4 zijn de functies voor machine learning. Hierdoor wordt het mogelijk om bijvoorbeeld toekomstige gedrag van gebruikers te voorspellen. Machine learning kun je gebruiken om: 

– De waarschijnlijkheid van een conversie te voorspellen en op basis van die waarschijnlijkheid doelgroep prognoses te maken voor Google Ads.
– De waarschijnlijkheid van uitstroom van klanten voorspellen, zodat je effectief kunt investeren in het behouden van klanten.

7. Privacy is een topprioriteit

GA4 bevat opties om gebruikers te helpen voldoen aan gegevensregelgeving zoals de AVG. Het brengt gebruikers in staat om zelf te beheren hoe het platform de gegevens verzamelt, bewaart en gebruikt.
– IP-anonimisering in Google Analytics 4 is standaard geconfigureerd en kan niet worden gewijzigd.

8. Data-Driven Attributie Model in GA4

Google Analytics 4 voordelen

Het Data-Driven Attributie Model (DDAM) in GA4 is één van de innovaties waar veel mensen op zaten te wachten. In Oktober 2021 vrijgegeven en gratis voor iedereen. Alle GA4-property’s kunnen profiteren van het data gestuurde attributiemodel!

In het kort, in tegenstelling tot andere attributiemodellen zoals ‘de laatste klik’, verdeelt DDAM krediet aan elk contactpunt op basis van de bijdrage die het had op het genereren van een bepaalde actie. Door het gebruik van machine learning biedt het attributiemodel een meer solide benadering die de klantreis definieert en welke kanalen een bijdragen leveren.

GA4 is de toekomst

De ontwikkelingen binnen Google Analytics 4 zijn nog in volle gang wat betekent dat het GA-team zijn middelen besteed aan het verbeteren en ontwikkelen van nieuwe functies in GA4 in plaats van de oude versie van Google Analytics. Dit is dan ook het moment om je voor te bereiden op de toekomst!

blank

Nog steeds niet helemaal zeker of je GA4 (zelf) gaat implementeren? Wij helpen graag om jullie Analytics-doelen te bereiken. Neem contact met ons op!