Google Assistent blijft ontwikkelen – Ben jij al voice- ready?

In de BlooSEM Updates vind je nieuws, korte updates en weetjes over alles wat met online marketing te maken heeft. 

Voice ontwikkelt zich snel

Gisteren kondigde Google alweer een interface en design verbetering aan voor zijn Google Assistant voor smartphones. Met een rijkere interface met meer knoppen en grotere afbeeldingen die ook met aanraking bediend worden, moet de interactie met de Assistent nog beter worden.

Daarnaast zijn er meer belangrijke kansen voor bedrijven en marketeers bijgekomen; het was al mogelijk fysieke producten aan te schaffen, maar ook ‘digitale producten’, diensten en abonnementsvormen zijn nu via de assistent aan te schaffen. Om dat te faciliteren is ook single login bij een bedrijf mogelijk. Deze wijzigingen worden vooralsnog ingevoerd voor de US, maar zullen ook volgen in andere landen. Reden genoeg om de ontwikkelingen te volgen en de eerste stappen misschien al te gaan zetten.

Over Voice, speakers en assistenten

Dat je mogelijk nog niet voice- ready bent is best logisch; de Assistent is voor ons Nederlanders nog maar sinds kort live in het Nederlands en de Google Home speaker is vooralsnog niet in Nederland te koop. Ook al wordt hij wel voor de kerst verwacht. Ook marktleider Alexa van Amazon is in Nederland  helemaal niet verkrijgbaar. Toch als we kijken naar de massale adoptie in de US en andere landen is het slim om stembesturing niet te onderschatten. En er zijn nu al makkelijke aanpassingen om jouw bedrijf wat meer voice-ready te maken voor de early – adopters.

Google Assistant voor diensten

Voice Actions en structured Speakable Data & Mark Up

Wat kun je nu al doen? Gezien de enige echte mogelijkheid in onze markt de Google Assistent is; zijn er 2 opties:

  • Maak een Voice- Action. Een Voice Action is een soort stukje script dat geschikt is voor de Google Assistent. Als iemand jouw bedrijf aanroept: ‘Praat met BlooSEM’ bijvoorbeeld; komt hij terecht in jouw Action. Daar kun je de consument van alles bieden. In ons geval kunnen we er bijvoorbeeld voor kiezen of iemand onze laatste updates wil lezen of onze diensten wil horen. Vervolgens kunnen we die tonen of laten oplezen. Ook is het mogelijk uit een action mensen direct te laten shoppen. Probeer bijvoorbeeld eens ‘Praat met bol.com’ om te testen hoe dat er uit ziet.
  • Pas je huidige website-content aan voor voice met Speakable Markup en structured data voor voice. Dat is nu alleen nog zinvol voor Engelstalige content helaas, maar het is wachten op de rest van de talen. Het komt er simpelweg op neer dat je Google laat weten welke content geschikt is voor voice en deze dan ook daarop aanpast. Wanneer het in het Nederlands komt lees je het natuurlijk in onze updates.

 Eva-promovenster

  Meer weten over online performance marketing? Neem dan contact op met Eva!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *