Google en bol.com stappen over op First price auction. Maar wat is dat?

In de BlooSEM Updates vind je nieuws, korte updates en weetjes over alles wat met online marketing te maken heeft. 

Google Ad Manager en bol.com stappen over naar First price auction afrekenmodel

Een paar dagen geleden kondigde Google aan met zijn Ad manager over te stappen naar het first price auction afrekenmodel. Dit heeft overigens geen invloed op de veilingen van Google Ads en Youtube, die vanuit een ander platform opereren. Ter verduidelijking; Google Ad manager is een integratie van de oude Doubleclick for Publisher en Doubleclick Ads. Het gaat dus om advertentieruimte bij publishers, buiten het Google Display netwerk om. Google is een van de laatste grote exchanges die overstapt naar het first price auction afrekenmodel, wat steeds meer terrein aan het winnen is. bol.com kondigde gisteren ook aan met zijn Sponsored Products veiling over te stappen naar first price in plaats van second price auction.

First Price en Second price auction, wat is het verschil?

De overstap is vooral het gevolg van dalende prijzen voor advertentieruimte bij publishers, maar ook is first price auction simpelweg eenvoudiger. Nog even het verschil op een rijtje:

Huidige Model: 2nd Price Auction

  • Adverteerder A bied €2.00
  • Adverteerder B bied €3.00
  • Adverteerder C bied €4.00

Adverteerder C wint de veiling en betaalt €3.01 voor deze klik.

First Price Auction

Nieuwe Model: 1st Price Auction

  • Adverteerder A bied €2.00
  • Adverteerder B bied €3.00
  • Adverteerder C bied €4.00

Adverteerder C wint de veiling en betaalt €4.00 voor deze klik.


Kortom; wat je biedt is wat je betaalt. Dat is dus inderdaad best helder, maar in de praktijk is het minder goed nieuws voor adverteerders en goed nieuws voor publishers. De verwachting is namelijk dat de prijzen eerst stevig zullen stijgen tot iedereen zijn biedingen aanpast. Ook daarna zal er vermoedelijk een hoger prijspeil overblijven.

First price auction in bol.com Sponsored Products

Het hogere prijspeil bij bol.com Sponsored Products is overigens nog geen vaststaand feit. Zij kondigen namelijk aan automatisch alle biedingen en bid multipliers te zullen resetten op dinsdag 26 maart. Iedereen biedt dan weer floor price, het minimum bod. Mogelijk graai je dus nog wel wat clicks weg tegen een lager tarief, voordat je concurrent weer gaat verhogen. Dus geniet daar nog maar even van, voor alle veilingen waar we mee werken straks first price auction zijn en de adverteerdes overal aan het kortste eind trekken.

 Daan-promovenster

 Meer weten over online performance marketing? Neem dan contact op met Daan!