Google- en Web Analytics add-ons voor de beginner

In oktober vorig jaar verscheen er al een blog over de 9 (eigenlijk 8) must have Google Chrome extensies die je als marketeer moet hebben. Nu doen we daar een schepje bovenop en laten we je kennis maken met een aantal add-ons en extensies die je helpen om data beter en vollediger te kunnen verzamelen en aflezen. Zeker als beginnend online marketeer of web analytics specialist kunnen deze tools je helpen het hoofd boven water te houden.

Enhanced Google Analytics Annotations

Komt het je bekend voor dat je een dipje in je organisch verkeer ziet en heb je geen enkel idee hoe dat komt? Misschien is het wel een update van Google geweest. Maar hoe vogel je dat dan uit? De maker van deze tool had er blijkbaar schoon genoeg van om elke keer op zoek te moeten gaan na algoritme wijzigingen van Google en besloot hier een handige tool voor te maken: Enhanced Google Analytics Annotations. Deze tool geeft in Google Analytics zelf aan wanneer er een Google algoritme verandering heeft plaatsgevonden en of deze officieel is bevestigd door Google. Ook kan je de tool bij laten houden wanneer de nationale vakantiedagen zijn. Bij je volgende ‘’onverklaarbare’’ dipje of stijging van je traffic weet jij in ieder geval waar het wel of juist niet door komt!

Enhanced Google Analytics Annotations

Event Tracking Tracker

Als gebruiker van Google Tag Manager en Google Analytics heb je vaak te maken met events, oftewel gebeurtenissen die afgaan wanneer een bepaalde actie wordt uitgevoerd op een website. Zo’n gebeurtenis kan zijn het verzenden van een contactformulier, het klikken op een e-mailadres of het bezoeken van een bepaalde pagina. Of een event af gaat of niet is natuurlijk te checken via de GTM debugger, maar via de Event Tracking Tracker kan het sneller en eenvoudiger. Met de Chrome extensie kan je ook op websites waarvoor je geen GTM toegang hebt checken welke events er worden afgevuurd. Vooral handig om ‘’even snel’’ te troubleshooten dus!

Event Tracking Tracker

Table Booster for Google Analytics

Data kan heel snel onoverzichtelijk worden. Zeker als er veel traffic op je website komt en je hebt meerdere zichtbare kolommen ingesteld in Google Analytics. De Table Booster biedt uitkomst! Deze tool zorgt er namelijk voor dat je data een stuk gemakkelijker kunt onderscheiden van elkaar. Door middel van heatmaps, bar charts en vergelijkingsbalken kun je eenvoudig en snel een inschatting maken hoe de situatie ervoor staat. Deze tool moet je gewoon eigenlijk een keer uitproberen om erachter te komen hoe handig hij eigenlijk is!

Table Booster

Keyword Hero

Laten we even de pet opzetten van de SEO marketeer. We gaan naar Google Analytics en willen dolgraag zien op welke keywords ons organische verkeer binnenkomt. We sorteren op meeste bezoekers en het is…(not provided).

Not provided not set

De termen (not set) en (not provided) zie je regelmatig terug in analytics rapporten. Keyword Hero is een tool die het ongemak in ieder geval grotendeels uit het zoekwoordenrapport haalt. Helaas is het ook voor deze tool niet mogelijk om perfect te zijn en zul je zeker nog de (not provided) tegenkomen, maar dan staat hij wel mooi tussen een rij échte keywords. 85% van het organisch zoekverkeer zal worden verbonden aan een keyword die wordt verkregen door het samenvoegen van data uit verschillende op zichzelf staande Google tools. Op basis van deze data wordt een waarschijnlijkheidsscore berekend dat persoon A op keyword A is binnengekomen. Is deze score hoog genoeg, dan durft Keyword Hero hem in het lijstje met keywords te zetten. Helemaal waterdicht is het dus niet, maar als SEO marketeer maakt het je leven wel een stuk makkelijker.

Keyword Hero resultaat

Om Keyword Hero te kunnen gebruiken moet je wel een account aanmaken. Vervolgens kun je Keyword Hero toegang geven aan jouw Google Analytics account en maakt de tool een aparte ‘’Keyword View’’ voor je aan. In deze view kun je de inzichten bekijken die voor je verzameld zijn. De tool is binnen een minuut of drie in te stellen dankzij de gemakkelijke stapsgewijze wizard van Keyword Hero.

De tool is overigens gratis te gebruiken tot 10 URL’s en 2000 sessies. Bevalt de tool je en wil je meer URL’s en sessies analyseren dan begint een maandelijks abonnement bij $9,00 (ongeveer €8).

Google Analytics debugger

Het kan soms lastig zijn om Google Analytics correct op te zetten. Zeker als beginner. Er zijn zoveel kleine foutjes die je kunt maken waardoor je geen of onvolledige data te zien krijgt in je Google Analytics Account. Een ergernis voor eenieder die met web analytics in de weer is. De Google Analytics Debugger is in het leven geroepen om je te helpen! Deze tool geeft je nuttige informatie door de debug Javascript van Google Analytics in jouw console weer te geven (CTRL+SHIFT+J in chrome). In je console komen verschillende dingen te staan zoals de data die wordt doorgepusht naar analytics, ook wel de datalayer genoemd. Het interessante aan deze tool is echter dat hij aangeeft wanneer Google Analytics niet correct is geïmplementeerd en waar dat dan aan ligt. Oftewel: je ziet heel eenvoudig wat je moet aanpassen om het wel goed te laten werken. Altijd fijn.

Google Analytics Debugger

Maak je data nóg betrouwbaarder

Deze handige tools maken je het leven als web analytics specialist natuurlijk een stuk makkelijker. Echter gebeurt het maar al te vaak dat data verkeerd wordt geïnterpreteerd, op een verkeerde manier wordt verzameld, niet volledig wordt verzameld of vervuild is. Wil jij nou weten hoe je Google Analytics of Google Tag Manager account ervoor staat dan kun je altijd contact met ons opnemen. We helpen je graag de knelpunten te herkennen en natuurlijk op te lossen!

 Daan-promovenster

 Meer weten over Google Analytics? Neem dan contact op met Daan!