Wat is Google for jobs?
‘s Werelds populairste en meest gebruikte zoekmachine stort zich fanatiek op de vacaturemarkt. Vacatures die worden gevonden als gevolg van een zoekopdracht worden nu direct in de zoekresultaten weergegeven. Dat ziet er zo uit:
Google speurt het internet af naar vacatures die jouw zoekopdracht matchen. Onder andere Monsterboard, Randstad, de Rijksoverheid, Nationale Vacaturebank en LinkedIn zijn bronnen die Google gebruikt om vacatures te verzamelen.
Klik je verder in de resultaten dan kun je extra selectiecriteria aangeven. Denk aan locatie, branche of datum van publicatie. Ook is het mogelijk, net als bij veel vacaturebanken, een e-mail te ontvangen wanneer er een vacature beschikbaar is die voldoet aan jouw eisen. Google for Jobs is dus een verzamelplek van vacatures uit verschillende vacaturebanken. Hartstikke handig dus!
SEO voor Google for jobs
Google for jobs is gratis biedt een enorme mogelijkheid voor bedrijven om hun vacatures voor het grote publiek zichtbaar te maken. Zonder tussenkomst van (betaalde) vacaturebanken. Er komt echter wel meer bij kijken dan enkel een vacature op je website zetten en kennis van zoekmachine optimalisatie is zeker geen overbodige luxe. Net als de ‘’normale’’ zoekresultaten rangschikt en indexeert Google vacatures door middel van een algoritme. Naast dat relevante content en de goede trefwoorden van belang zijn is vooral structured data enorm belangrijk voor Google for jobs!
Google leest gegevens van vacatures namelijk uit structured data. Dit zijn korte stukjes code die je aan je website kan toevoegen om zoekmachines van informatie te voorzien. Deze structured data bevat bijvoorbeeld de informatie over functietitel, functieomschrijving, locatie, salaris, contracttype, aantal werkuren en bedrijfsnaam. Ook moet je via structured data kenbaar maken aan Google dat het om een vacature gaat.
Gevolgen voor vacaturebanken en websites
De komst van Google for jobs heeft uiteraard ook gevolgen voor vacaturebanken en (bedrijfs) websites. Omdat Google alle vacature informatie weergeeft is er geen noodzaak de vacaturebank te bezoeken. Om te solliciteren zal een werkzoekende de Google resultatenpagina wel moeten verlaten. De sollicitatie vindt dus plaats op de pagina waar de vacature is geplaatst. Dit betekent dat de websites waar de vacature geplaatst is minder organisch verkeer ontvangen via vacature gerelateerde zoektermen. De keerzijde is dat je vacature mogelijk wel meer gezien wordt waardoor de kans op een geschikte sollicitant toeneemt.