Bloosem staat voor de 7e keer op een rij in de Emerce100!

Google for Jobs in Nederland!

In augustus 2020 was het officieel zover: Google for Jobs in Nederland! Maar wat is het precies en hoe werkt het? Wij leggen het uit!
admin,
28 aug, 2020,

Wat is Google for jobs?

‘s Werelds populairste en meest gebruikte zoekmachine stort zich fanatiek op de vacaturemarkt. Vacatures die worden gevonden als gevolg van een zoekopdracht worden nu direct in de zoekresultaten weergegeven. Dat ziet er zo uit:

Google for Jobs

Google speurt het internet af naar vacatures die jouw zoekopdracht matchen. Onder andere Monsterboard, Randstad, de Rijksoverheid, Nationale Vacaturebank en LinkedIn zijn bronnen die Google gebruikt om vacatures te verzamelen.

Klik je verder in de resultaten dan kun je extra selectiecriteria aangeven. Denk aan locatie, branche of datum van publicatie. Ook is het mogelijk, net als bij veel vacaturebanken, een e-mail te ontvangen wanneer er een vacature beschikbaar is die voldoet aan jouw eisen. Google for Jobs is dus een verzamelplek van vacatures uit verschillende vacaturebanken. Hartstikke handig dus!

SEO voor Google for jobs

Google for jobs is gratis biedt een enorme mogelijkheid voor bedrijven om hun vacatures voor het grote publiek zichtbaar te maken. Zonder tussenkomst van (betaalde) vacaturebanken. Er komt echter wel meer bij kijken dan enkel een vacature op je website zetten en kennis van zoekmachine optimalisatie is zeker geen overbodige luxe. Net als de ‘’normale’’ zoekresultaten rangschikt en indexeert Google vacatures door middel van een algoritme. Naast dat relevante content en de goede trefwoorden van belang zijn is vooral structured data enorm belangrijk voor Google for jobs!

Google leest gegevens van vacatures namelijk uit structured data. Dit zijn korte stukjes code die je aan je website kan toevoegen om zoekmachines van informatie te voorzien. Deze structured data bevat bijvoorbeeld de informatie over functietitel, functieomschrijving, locatie, salaris, contracttype, aantal werkuren en bedrijfsnaam. Ook moet je via structured data kenbaar maken aan Google dat het om een vacature gaat.

Gevolgen voor vacaturebanken en websites

De komst van Google for jobs heeft uiteraard ook gevolgen voor vacaturebanken en (bedrijfs) websites. Omdat Google alle vacature informatie weergeeft is er geen noodzaak de vacaturebank te bezoeken. Om te solliciteren zal een werkzoekende de Google resultatenpagina wel moeten verlaten. De sollicitatie vindt dus plaats op de pagina waar de vacature is geplaatst. Dit betekent dat de websites waar de vacature geplaatst is minder organisch verkeer ontvangen via vacature gerelateerde zoektermen. De keerzijde is dat je vacature mogelijk wel meer gezien wordt waardoor de kans op een geschikte sollicitant toeneemt. 

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer bereik, meer klanten, meer sales. De belofte van e-commerce klinkt simpel, maar in de praktijk lopen veel webshops tegen dezelfde uitdagingen aan, zoals stijgende advertentiekosten, dalende marges en een doelgroep die steeds minder gevoelig is voor “koop nu!”-boodschappen. De vraag is dan ook niet óf je inzet op digital performance marketing – maar hoe jullie het slim en duurzaam aanpakken.

Lees meer
Afbeeldingen optimaliseren voor betere resultaten op jullie website: zo doe je dat.

Afbeeldingen optimaliseren voor betere resultaten op jullie website: zo doe je dat.

Voor jullie website wil je natuurlijk relevante, aantrekkelijke afbeeldingen. De selectie aan afbeeldingen en de opmaak zijn immers van groot belang voor de uitstraling en visuele representatie van jullie als bedrijf. Het is echter wel belangrijk om jullie afbeeldingen een beetje aandacht te geven vóór het uploaden. Onbewerkte afbeeldingen kunnen namelijk de laadtijd vertragen en, ja, zelfs de SEO-prestaties negatief beïnvloeden. Door afbeeldingen te optimaliseren, verbeter je niet alleen de gebruikerservaring, maar ook jullie zichtbaarheid in zoekmachines.

Lees meer