Ben jij onze nieuwe Financieel Administratief Medewerker? Solliciteer nu →

Google for Jobs in Nederland!

In augustus 2020 was het officieel zover: Google for Jobs in Nederland! Maar wat is het precies en hoe werkt het? Wij leggen het uit!
admin,
28 aug, 2020,

Wat is Google for jobs?

‘s Werelds populairste en meest gebruikte zoekmachine stort zich fanatiek op de vacaturemarkt. Vacatures die worden gevonden als gevolg van een zoekopdracht worden nu direct in de zoekresultaten weergegeven. Dat ziet er zo uit:

Google for Jobs

Google speurt het internet af naar vacatures die jouw zoekopdracht matchen. Onder andere Monsterboard, Randstad, de Rijksoverheid, Nationale Vacaturebank en LinkedIn zijn bronnen die Google gebruikt om vacatures te verzamelen.

Klik je verder in de resultaten dan kun je extra selectiecriteria aangeven. Denk aan locatie, branche of datum van publicatie. Ook is het mogelijk, net als bij veel vacaturebanken, een e-mail te ontvangen wanneer er een vacature beschikbaar is die voldoet aan jouw eisen. Google for Jobs is dus een verzamelplek van vacatures uit verschillende vacaturebanken. Hartstikke handig dus!

SEO voor Google for jobs

Google for jobs is gratis biedt een enorme mogelijkheid voor bedrijven om hun vacatures voor het grote publiek zichtbaar te maken. Zonder tussenkomst van (betaalde) vacaturebanken. Er komt echter wel meer bij kijken dan enkel een vacature op je website zetten en kennis van zoekmachine optimalisatie is zeker geen overbodige luxe. Net als de ‘’normale’’ zoekresultaten rangschikt en indexeert Google vacatures door middel van een algoritme. Naast dat relevante content en de goede trefwoorden van belang zijn is vooral structured data enorm belangrijk voor Google for jobs!

Google leest gegevens van vacatures namelijk uit structured data. Dit zijn korte stukjes code die je aan je website kan toevoegen om zoekmachines van informatie te voorzien. Deze structured data bevat bijvoorbeeld de informatie over functietitel, functieomschrijving, locatie, salaris, contracttype, aantal werkuren en bedrijfsnaam. Ook moet je via structured data kenbaar maken aan Google dat het om een vacature gaat.

Gevolgen voor vacaturebanken en websites

De komst van Google for jobs heeft uiteraard ook gevolgen voor vacaturebanken en (bedrijfs) websites. Omdat Google alle vacature informatie weergeeft is er geen noodzaak de vacaturebank te bezoeken. Om te solliciteren zal een werkzoekende de Google resultatenpagina wel moeten verlaten. De sollicitatie vindt dus plaats op de pagina waar de vacature is geplaatst. Dit betekent dat de websites waar de vacature geplaatst is minder organisch verkeer ontvangen via vacature gerelateerde zoektermen. De keerzijde is dat je vacature mogelijk wel meer gezien wordt waardoor de kans op een geschikte sollicitant toeneemt. 

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

Trendonderzoek social mediagebruik 2025

Trendonderzoek social mediagebruik 2025

Al sinds 2010 voert onderzoeksbureau Newcom het grootste onderzoek naar social media uit onder de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Social Media is natuurlijk niet meer weg te denken uit ons leven. Dankzij dit onderzoek is er elk jaar interessante data over het gebruik van social media in Nederland. Als organisatie is het ook goed om te beseffen hoeveel tijd gebruikers spenderen op verschillende kanalen. Want dit zijn ook de platformen waar jullie naamsbekendheid, betrokkenheid en leads uit kunnen halen. Dus op welke kanalen bevindt jullie doelgroep zich?

lees meer
Online marketing trends 2025: 3 verbeteringen voor direct resultaat

Online marketing trends 2025: 3 verbeteringen voor direct resultaat

Om te blijven scoren met jullie online marketing, is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de laatste trends en ontwikkelingen. In dit blog vind je 3 verbeteringen voor direct resultaat in jullie online marketing. Dus lees verder – en lees je in over de belangrijkste online marketingtrends voor 2025!

lees meer
5 Social media trends voor 2025

5 Social media trends voor 2025

In onze blog over SEA en SEO, heb je kunnen lezen dat de ontwikkelingen online in een hoog tempo doorgaan. Dat geldt ook voor Social. Sociale media-platformen zoals Instagram, TikTok en LinkedIn lanceren voortdurend nieuwe functies en ook algoritmes veranderen continu. Dit betekent dat het belangrijk is om ook in jullie Social-aanpak rekening te houden met de belangrijkste ontwikkelingen in de wereld van social media advertising.

lees meer