Google I/O 2017 in Dublin

IO-Dublin

Onze SuperBIJen Randy en Bart woonden 17 en 18 mei het jaarlijkse Google I/O event bij in Dublin. Google I/O is een jaarlijks terugkerende ontwikkelaarsconferentie van Google die officieel plaatsvindt in San Francisco met een bijbehorend Europees event in Dublin. Tijdens dit event maakt Google haar plannen voor het komende jaar bekend en brengt ontwikkelaars van over de hele wereld bij elkaar om de nieuwe technologieën op het gebied van mobiele apparaten te bespreken. Hierbij moet je denken aan een Android updates (Android O), Google Home, zelfrijdende auto’s en ontwikkelingen in augmented & virtual reality.

Het Europese hoofdkantoor van Google in Dublin organiseert jaarlijks een tweedaags event om I/O heen met onder andere diverse workshops, tech panels en op de tweede dag een Hackathon. De focus van deze workshops lag deze keer voornamelijk op hoe je mobiele websites en apps kunt optimaliseren, sneller kunt maken of kunt integreren met bijvoorbeeld Google’s recent uitgebrachte Firebase (o.a. Analytics voor apps).

In dit blog vatten we onze trip en de bijgewoonde workshops samen en delen we de belangrijkste key takeaways!

Workshop ‘Unlocking Mobile Opportunities with CRO’

De eerste workshop die werd bijgewoond was van Googler Cemal Buyukgokcesu, UX & Analytics consultant. Deze presentatie ging voornamelijk over best practices op het gebied van UX (User Experience) en design tips om je mobiele website mooi maar toch functioneel te maken. Ook werden er goede voorbeelden gegeven van A/B-tests die onder begeleiding van Googlers zijn uitgevoerd. Volgens Cernal is een goede mobiele ervaring creëren niet moeilijk, zolang je de volgende drie punten in gedachten houdt:

• Content
• Design
• Speed

Content:

Op mobiele apparaten is natuurlijk veel minder ruimte voor content. Daarom is het belangrijk dat een mobiele gebruiker direct alle belangrijke content te zien krijgt. Cernal gaf met diverse voorbeelden aan dat daarom mobiele websites meer ‘conversie’ gericht mogen zijn dan desktop websites. Dit kun je bijvoorbeeld doen met grotere buttons en duidelijke call-to-actions zodat de klant gemakkelijk kan doorklikken naar wat voor hem of haar belangrijk is.

Momenteel worden mobiele apparaten nog te veel gebruikt als ‘research device’ en de echte conversies worden gedaan op een desktop. Met de tips & tricks van de presentatie moet het makkelijker worden voor de bezoeker om direct te converteren op een mobiel apparaat.

Design:

Dat er bij het maken van een mobiele website heel anders over design nagedacht moet worden dan voor een desktop site lijkt voor de hand liggend. Maar waar je vooral op moet letten, is het ‘Avoid dead ends’-principe. Wellicht lees je dit blog nu op je mobieltje in één hand. Als je een beetje beweegt met je duim kom je al gauw tot de ontdekking dat je niet overal even gemakkelijk bij komt, bijvoorbeeld links of rechts bovenin. Waarom zou je dan in je mobiele site design belangrijke call-to-actions of zoekbalken op die onlogische plek plaatsen?

Cemal haakte in op de wijze waarop smartphone gebruikers hun mobiele apparaat vasthouden. De één heeft zijn mobiel graag in zijn linkerhand en de ander misschien wel in zijn rechterhand. De één gebruikt twee duimen, de ander alleen zijn wijsvinger. Een goed design houdt rekening met al deze verschillende grepen. Het midden van het scherm is vrijwel altijd bereikbaar met een vinger waardoor gebruikers hier makkelijk bij komen. De hoeken van het scherm zijn echter lastiger te bereiken, dit is dus een belangrijk om je te realiseren tijdens het ontwikkelen van je mobiele website of app.

 

 

 

 

 

 

 

Speed:

Mobile site speed is tevens ontzettend belangrijk voor de mobiele ervaring. Want als je de snelheid van je site verhoogt, dan verhoog je daarmee ook je conversieratio aanzienlijk! Volgens Google is iedere seconde langer laden een killer voor je conversieratio. Na zo’n 5 seconde laden ligt het gemiddelde conversiepercentage al snel onder de 1% en zie je het bouncepercentage flink toenemen! Terwijl een website die binnen 3 seconde laadt een conversiepercentage van zo’n 2% haalt.

Naast de technische aspecten van site speed zijn er tijdens de presentatie en later tijdens de hackathon twee quick wins naar voren gekomen die we graag met jullie delen:

1. Gebruik geen sliders op je website

Sliders worden vaak gebruikt op desktop en mobiele apparaten. Ze maken het mogelijk om vanuit een marketingperspectief snel en gemakkelijk meerdere boodschappen aan de gebruiker te tonen. Echter sliders hebben meer nadelen dan voordelen volgens Google. Ze zorgen er namelijk voor dat het apparaat meerdere afbeeldingen moet downloaden wat weer voor een langere laadtijd zorgt. Daarnaast wekken de sliders ook irritaties op daar deze vaak te snel ‘sliden’, terwijl de gebruiker ze nog aan het bekijken is. De boodschap vanuit Google is dus duidelijk: weg met deze ‘Evil Sliders’!

2. Gebruik van ‘Web fonts’ / verschillende lettertypes

Het ziet er natuurlijk heel strak uit om allerlei niet-standaard lettertypes te gebruiken. Besef je echter wel dat het gebruik van deze lettertypes de snelheid van je website drastisch verslechteren! Het gebruik van verschillende ‘custom’ lettertypes kan al snel een aantal seconden duren voordat je content zichtbaar is en dus leesbaar op je website getoond wordt.

Tevens is het ‘gevaarlijk’ binnen verschillende browsers om deze fonts te gebruiken als deze niet geladen kunnen worden. Google heeft zelf in Chrome een ‘fallback’ ingebouwd welke na zo’n 3 seconden in werking treedt als de custom fonts niet worden geladen. Bij Safari kan dit tot wel 20 seconden duren! Je kunt je voorstellen wat voor impact dit heeft op je conversiepercentage en bouncerate. Google raadt daarom het gebruik van dit soort fonts af en wij sluiten ons daar bij aan.

Keynote livestream vanuit Google HQ

Na de diverse workshops was het om 17:30 tijd om te verzamelen in het grote auditorium voor de 2 uur durende I/O 2017 Keynote. Tijdens deze keynote kondigt Google de laatste ontwikkelingen en haar toekomstplannen aan. Een aantal voorbeelden hiervan zijn de Google Lens, Android O en Google Daydream.

Na afloop van de keynote was er natuurlijk ook nog even tijd om verschillende Ierse bieren te proberen! Maar natuurlijk niet te veel, want de volgende dag moesten we weer vroeg uit de veren voor de Mobile Site Hackathon.

 

Mobile Site Hackathon

De tweede dag van de Dublin trip stond volledig in het teken van een Mobile Site Hackathon. Ter voorbereiding op deze hackathon hebben Bart en Randy in Nederland het nieuwe ‘Mobile Site Developer’s Certificaat’ gehaald. Deze certificering is bedoeld om de basiskennis van het ontwikkelen van mobiele sites en apps te vergroten.

Tijdens deze hackathon kon er onder begeleiding van Google Engineers bijna 10 uur lang ‘gehackt’ worden aan websites. De focus van de hackathon lag voornamelijk op het verbeteren van de laadsnelheden van de uitgekozen website. In ons geval hebben wij door middel van de diverse tools die tijdens deze hackathon beschikbaar werden gesteld onze klantenpagina’s gecheckt op verbeterpunten van de laadtijd.

Na deze intensieve hackathon was het helaas weer tijd om richting Nederland te gaan. Wij kijken terug op een zeer informatief en leerzaam event. De opgedane kennis kunnen wij inzetten bij onze klanten om hun website of app te verbeteren!

Wil jij weten wat BlooSEM voor jouw website of app kan betekenen? Neem dan nu contact met ons op!

 

Misschien vind je deze blogs ook interessant?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *