Google Marketing Live 2019!

In de BlooSEM Updates vind je nieuws, korte updates en weetjes over alles wat met online marketing te maken heeft. 

Google ontwikkelingen 2019

Afgelopen week stond in het teken van Google Marketing Live! Het jaarlijkse evenement waarin Google de nieuwste innovaties en ontwikkelingen deelt met de wereld. We zien vooral ontwikkelingen die zich richt op doelgroepen en machine learning. Ook komt er steeds meer een focus op afbeeldingen en video. Wij van BlooSEM waren enthousiast over de nieuwe ontwikkelingen; hier vind je in een vogelvlucht waarmee wij aan de slag gaan komend jaar.

Smart Bidding met meerdere conversieacties in biedstrategieën

Biedstrategieën zijn al jaren een goede manier om binnen bepaalde budgetten conversies te realiseren. Maar wij wachten al jaren met de smart op de cruciale verbetering dat de biedstrategie ook kan optimaliseren op specifieke conversiedoelen. Het wachten wordt beloond! De nieuwste ontwikkelingen:

  • Conversie doelen op campagne level : je kan nu op campagne niveau je biedingen optimaliseren voor een specifieke conversie.
  • Conversie actie sets: niet alle conversies zijn even belangrijk. Wanneer je de biedingen wil optimaliseren over verschillende campagnes, kun je een set van regels creëren van verschillende conversiedoelen. Hiermee focus je op de belangrijkste conversies zonder dat je daarbij de andere conversies niet meer meetelt.
  • Seizoens-aanpassingen: een optie om promotionele periodes uit je biedstrategie te halen, of juist hierop in te zetten. Ook dit is een fantastische toevoeging, omdat pieken en dalen voorheen je biedstrategie in de war konden sturen.

Nieuwe campagnetype: Discovery Ads

Wij waren al ingeschreven voor de bèta, maar later dit jaar wordt het uitgerold voor alle adverteerders; de nieuwe Discovery Ads campagnes! De advertenties in deze campagnes vind je terug in Google Discover feed, YouTube home en Gmail. Discovery ads maken gebruik van afbeeldingen, je logo en je kan 5 headlines en 5 omschrijvingen toevoegen om hiermee te testen. Het betreft weer een van de nieuwe ‘dynamische’ smart campagne types van Google; hij zoekt automatisch de juiste advertentieformaten op de juiste plek voor de doelgroepen die mogelijk converteren.

Google Discovery Ads

Google Discovery Ads

Afbeeldingen in SEA: Gallery Ads

Deze advertenties tonen bovenaan de pagina met zoekresultaten, vooralsnog alleen op mobiel. De Gallery ads bevatten meerdere afbeeldingen, tussen de 4 en 8, en je kunt tot 70 tekens tekst toevoegen bij iedere afbeelding. Zo kun je in veel minder klikken een verhaal vertellen! Google zegt zelf dat deze ads zelfs voor 25% meer interactie zorgen. Deze Gallery Ads worden later dit jaar uitgerold voor mobiel. Ze zijn nog niet beschikbaar voor desktop maar deze ontwikkeling volgt mogelijk later.

Direct vanuit search en shopping naar jouw app: Deep linking

Wederom een mooie ontwikkeling: vanuit een Search, Shopping of Display campagne doorlinken met een deep Link zodat de app van de klant gelijk op de juiste pagina opent. Hiermee maken we de reis die de klant maakt nog persoonlijker en makkelijker. In een app heeft de klant vaak al de benodigde informatie gevuld zodat het afrekenen nog sneller kan verlopen dat op een website. De gemiddelde conversieratio’s liggen in een app daardoor vaak veel hoger; de deeplink zorgt dus voor serieuze business.

Uitbreidingen van doelgroepen: Audiences

Custom Affinity en Custom Intent doelgroepen voor Display en Search worden samengevoegd tot de nieuwe Custom Audience. Hiermee kan je straks mensen bereiken op basis van interesse, gewoonte en onderwerpen waar mensen op zoeken. Deze Custom Audience kan je dan toevoegen aan Search, Display en Discovery Ads.

Een toevoeging hierop wordt de Audience expansion tool. Hiermee kan je een nieuwe doelgroep maken die lijkt op je doelgroep die je hebt gemaakt met Custom Audience. Suggesties voor nieuwe klanten die lijken op je eerdere doelgroepen dus!

Google Shopping re-design en direct afrekenen

Niet alleen de interface zal veranderen, ook zien we shopping Ads straks terug op meerdere Google platformen zoals naast search en images. YouTube en de Google Assistant worden toegevoegd. Met Smart shopping was deze inventory overigens al bereikbaar, maar Google voegt dit ook toe voor gewone shopping campagnes. Maar dat niet alleen, ook zal het voor klanten straks mogelijk worden om rechtstreeks in Google af te rekenen. Het blijft  ook gewoon mogelijk om de website van de verkoper te bezoeken via shopping. De uitbreiding van shopping is een direct antwoord op de concurrentie van grote retailer/marktplaatsen als Amazon. Ook wil Google volgens eigen zeggen ‘de shopper’ bereiken waar die zich bevindt. En dat is in toenemende mate in afbeeldingen en video’s en niet meer alleen in search.

Google Shopping

 Daan-promovenster

 Meer weten over online performance marketing? Neem dan contact op met Daan!