Google Shopping: een must voor iedere webshop!

Google Shopping bestaat al een tijdje (in 2011 is het in Nederland gelanceerd) en is eigenlijk niet meer weg te denken als acquisitie kanaal voor webshops. Toch wordt het door veel webshops nog niet altijd ingezet en dat is een gemiste kans! In dit blog artikel leggen we uit wat de voordelen zijn van een Google shopping campagne en welke kosten daarmee gemoeid zijn.

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is een onderdeel van de zoekmachine Google waar producten met een afbeelding kunnen worden weergegeven. Je zou Google Shopping kunnen zien als een alternatief voor de vergelijkingswebsites zoals kieskeurig.nl en vergelijk.nl. Wie op Google zoekt naar een bepaald product, krijgt in een apart veld binnen de zoekresultaten ook te zien in welke webshops dat product te koop is en voor welke prijs. Gebruikers van de dienst kunnen ook productrecensies lezen en extra informatie vinden.

Google Shopping

Webshops kunnen zelf gratis hun gegevens (productassortiment en leveringscondities) aan Google aanbieden via het aanmaken van een Google Merchant Center account en het uploaden van een product feed die wordt omgezet naar een PLA – Product Listing Ads.

Google Shopping resultaat

Hoe werkt Google Shopping?

Het opzetten van een Google Shopping campagne middels onderstaande stappen worden uitgevoerd:

  1. Het begint met het aanmaken van een product feed. Hierin bied je Google op een gestructureerde manier je assortiment aan waarmee je Google in staat stelt om een zoekopdracht aan een product te koppelen.  Google stelt echter  wel bepaalde eisen aan het opstellen van een feed die voor Google Shopping gebruikt kan worden, ook wel productspecificaties genoemd.  Hoe nauwkeuriger en completer deze productspecificaties worden ingevuld, hoe groter de kans op succes. Want hoe beter jij dit doet tov van de markt en je concurrentie, hoe vaker je wordt vertoond tijdens relevante zoekopdrachten.
  1. Stap 2 is het aanmaken van een account in het Google Merchant Center. Dit programma is de schakel tussen je product feed en Google Ads. Hier kan je de product feed uploaden en de koppeling maken met Google Ads. Daarnaast kan je in Google Merchant Center ook aanvullende leveringsvoorwaarden en bedrijfsgegevens invullen. In het Google Merchant Center worden ook meldingen over je feed weergegeven en welke zaken je kan optimaliseren om tot betere resultaten te komen.
  1. De laatste basisstap is het aanmaken van een Shopping-campagne in Google Ads. Maak daarvoor eerst een koppeling tussen het Google Merchant Center en Google Ads. Vervolgens voer in de campagne instellingen onder andere de biedstrategie, het dagbudget en de feed prioriteiten in. Daarna  is het van belang om de campagne op basis van voortschrijdend inzicht te managen en optimaliseren met het doel om je ROAS (return on ad spend) zo hoog mogelijk te maken.
Google Shopping ads

Voordelen van Google Shopping

Ben je nog niet overtuigd van het opstarten van een Google Shopping campagne? Hieronder geven we de voornaamste voordelen van het inzetten van een Google Shopping.

  • Advertenties op productniveau, dus erg specifiek en relevant.
  • Producten worden zichtbaar worden in Google door een productafbeelding. Dit spreekt altijd meer tot de verbeelding dan een tekstadvertentie.
  • Meer zichtbaarheid door de vergelijkingstool van Google Shopping, dit biedt zeker kansen als je prijsonderscheidend bent.
  • Kosten per klik liggen gemiddeld lager dan bij tekstadvertenties.
  • De bezoekers die op de advertentie klikken zijn vaak relevanter door het visuele aspect van de advertenties.
  • De mogelijkheid om meer advertentieruimte ‘claimen’ binnen Google door zowel met Google Shopping als met Search Ads aanwezig te zijn.

De kosten van Google Shopping

De kosten voor het inzetten van Google Shopping hangen uiteraard samen met het productportfolio waarmee je wilt adverteren. Wij kunnen een berekening maken hoeveel mediabudget er nodig is om een maximale zichtbaarheid te garanderen voor je producten. Daarnaast zijn er eenmalige kosten voor het opzetten en inrichten van het Merchant Center & Google Ads account. Op het moment dat de campagnes zijn opgezet moeten ze vervolgens ook actief worden gemanaged om de beste resultaten te behalen. Afhankelijk van de omvang en complexiteit van de campagnes worden hier maandelijks campagne management uren voor berekend.

Meer weten over Google Shopping?

BlooSEM zet voor verschillende klanten met succes Google Shopping campagnes in, we gaan graag met je in gesprek om de mogelijkheden in kaart te brengen.

PS: Heb je niet veel producten? Geen probleem! Lees hier meer over het inzetten van Google Shopping met weinig producten.

 Daan-promovenster

Hulp nodig met Google Shopping? Neem contact met ons op!