Bloosem staat voor de 7e keer op een rij in de Emerce100!

Google Shopping: waarom je het in moet zetten!

Google Shopping is in 2011 in Nederland gelanceerd en niet meer weg te denken als verkoopkanaal voor webshops, groot en klein. Toch wordt het door veel webshops nog niet ingezet en dat is een gemiste kans! In dit blog leggen we uit wat Google Shopping is, wat de voordelen zijn en welke kosten ermee gemoeid zijn.
Bloosem,
16 mei, 2018,

Wat is Google Shopping?

Google Shopping

Google Shopping is een onderdeel van de zoekmachine Google waar producten met een afbeelding worden weergegeven. Je zou Google Shopping kunnen zien als een alternatief voor vergelijkingswebsites zoals kieskeurig.nl en vergelijk.nl. Wie op Google zoekt naar een bepaald product, krijgt in een apart veld binnen de zoekresultaten ook te zien in welke webshops dat product te koop is en voor welke prijs. Gebruikers van de dienst kunnen ook recensies lezen en extra informatie vinden.

Webshops kunnen zelf gratis hun gegevens (productassortiment en leveringscondities) aan Google aanbieden via het aanmaken van een Google Merchant Center account en het uploaden van een productfeed.

Google Shopping resultaat

Hoe werkt Google Shopping?

Het opzetten van een Google Shopping campagne gaat als volgt:

  • Begin met het aanmaken van een productfeed. Hierin bied je Google op een gestructureerde manier je assortiment aan waarmee je Google in staat stelt om een zoekopdracht aan een product te koppelen. Google stelt wel eisen aan het opstellen van de feed, ook wel ‘productspecificaties’ genoemd. Hoe nauwkeuriger en completer je deze productspecificaties invult, hoe groter de kans op succes. Want hoe beter jij dit doet dan je concurrentie, hoe vaker je wordt vertoond bij relevante zoekopdrachten.
  • Stap 2 is het aanmaken van een account in het Google Merchant Center. Dit programma is de schakel tussen je productfeed en Google Ads. Hier kan je de productfeed uploaden en de koppeling maken met Google Ads. Daarnaast kan je in Google Merchant Center ook aanvullende leveringsvoorwaarden en bedrijfsgegevens invullen. In het Google Merchant Center worden ook meldingen over je feed weergegeven en welke zaken je kan optimaliseren om tot betere resultaten te komen.
  • De 3e en laatste basisstap is het aanmaken van een Shopping campagne in Google Ads. Maak daarvoor eerst een koppeling tussen het Google Merchant Center en Google Ads. Vervolgens vul je de campagne instellingen slim in, zoals biedstrategie, dagbudget en productfeed prioriteiten. Daarna moet de campagne goed gemanaged worden en geoptimaliseerd, met als doel de ROAS (return on ad spend) zo hoog mogelijk te maken.
Google Shopping ads

Voordelen van Google Shopping

Ben je nog niet overtuigd van het starten van een Google Shopping campagne? Hier volgen de voornaamste voordelen op een rij:

  • Advertenties op productniveau, dus erg specifiek en relevant
  • Producten worden getoond met een productafbeelding; dit spreekt altijd meer tot de verbeelding dan een tekstadvertentie
  • Meer zichtbaarheid door de vergelijkingstool van Google Shopping biedt zeker kansen als je prijsonderscheidend bent
  • Kosten per klik liggen gemiddeld lager dan bij tekstadvertenties
  • Bezoekers zijn relevanter door het visuele aspect van de advertenties
  • De mogelijkheid om meer advertentieruimte te ‘claimen’ binnen Google door zowel met Google Shopping als met Search Ads actief te zijn

De kosten van Google Shopping

De kosten voor het inzetten van Google Shopping hangen uiteraard samen met het productportfolio waarmee je wilt adverteren. Bloosem kan een berekening maken hoeveel mediabudget er nodig is om een maximale zichtbaarheid te garanderen voor je producten. Daarnaast zijn er eenmalige kosten voor het opzetten en inrichten van het Merchant Center en het Google Ads account. Op het moment dat de campagnes zijn opgezet moeten ze ook actief worden gemanaged om de beste resultaten te behalen. Afhankelijk van de omvang en complexiteit van de campagnes worden hier maandelijks campagne management uren voor berekend.

Meer weten over Google Shopping?

Bloosem zet voor verschillende klanten met succes Google Shopping campagnes in. We gaan graag met je in gesprek om de mogelijkheden in kaart te brengen. Zeker ook voor webshops met een beperkt aantal producten.

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer bereik, meer klanten, meer sales. De belofte van e-commerce klinkt simpel, maar in de praktijk lopen veel webshops tegen dezelfde uitdagingen aan, zoals stijgende advertentiekosten, dalende marges en een doelgroep die steeds minder gevoelig is voor “koop nu!”-boodschappen. De vraag is dan ook niet óf je inzet op digital performance marketing – maar hoe jullie het slim en duurzaam aanpakken.

Lees meer
Afbeeldingen optimaliseren voor betere resultaten op jullie website: zo doe je dat.

Afbeeldingen optimaliseren voor betere resultaten op jullie website: zo doe je dat.

Voor jullie website wil je natuurlijk relevante, aantrekkelijke afbeeldingen. De selectie aan afbeeldingen en de opmaak zijn immers van groot belang voor de uitstraling en visuele representatie van jullie als bedrijf. Het is echter wel belangrijk om jullie afbeeldingen een beetje aandacht te geven vóór het uploaden. Onbewerkte afbeeldingen kunnen namelijk de laadtijd vertragen en, ja, zelfs de SEO-prestaties negatief beïnvloeden. Door afbeeldingen te optimaliseren, verbeter je niet alleen de gebruikerservaring, maar ook jullie zichtbaarheid in zoekmachines.

Lees meer