Google-signalen komt uit bèta fase voor Google Analytics

In de BlooSEM Updates vind je nieuws, korte updates en weetjes over alles wat met online marketing te maken heeft. 

Gebruikersgedrag over diverse apparaten van gebruikers die ‘advertenties personaliseren’ inschakelen

Het was al een tijdje beschikbaar in bèta fase, maar Google belooft dat iedereen de komende weken gebruiken kan gaan maken van Google-signalen in Analytics. Het grote voordeel van deze nieuwe optie is het inzicht in gebruikersgedrag over meerdere apparaten. Zo kun je zien of mensen bijvoorbeeld oriënteren voor jouw product op desktop en daadwerkelijk tot aankoop overgaan op hun telefoon. ‘Rapporten voor verschillende apparaten’ blijft wel in bèta voorlopig, als je mee wilt doen kun je contact opnemen met je accountmanager.

Wat is ‘Google-signalen’?

Met de nieuwe optie Google-signalen krijg je extra gegevens beschikbaar bij diverse Google Analytics functionaliteiten. Dat komt omdat extra data beschikbaar komt van gebruikers die ‘gepersonaliseerde advertenties inschakelen’ selecteren als instelling. Aan de hand van de gegevens van deze gebruikers, kan Google vervolgens ook het gedrag inschatten van de andere gebruikers die de instelling niet aan hebben staan, en zo voor al jouw visitors de data over apparaat gebruik inzichtelijk maken.

Wat heb je er aan? 

Voor marketeers betekent dit dat ze meer inzichten krijgen over apparaatgebruik en zo ook hun advertenties en targeting kunnen aanpassen, zowel voor acquisitie als remarketing. Publishers krijgen meer inzicht in het gedrag van hun doelgroepen en kunnen hierop inspelen. De data blijft standaard beschikbaar voor 26 maanden. Welke data er wijzigt, zie je hiernaast.

Google signalen activeren

Instellingen voor Google-signalen 

Je moet Google-signalen activeren voor de overzichtsproperty en ten minste één bronproperty. Voor de beste prestaties in je rapportages moet je Google-signalen activeren voor de overzichtsproperty en alle bronproperty’s. Als je alles hebt geactiveerd, worden gebruikers gededupliceerd op verschillende apparaten en ook over de domeinen van de bronproperty’s.

Uitgesloten functies

Hoewel het natuurlijk super is dat we deze inzichten erbij krijgen, zijn er helaas nog wel wat uitzonderingen. Zo komt de data niet voor in bigquery, dashboards, aangepaste rapportages en tabellen, segmenten, user-id’s, de API en Data-studio. Ook is de info niet real-time, de gegevensverwerking duurt meer dan 24 uur. Praktisch gezien betekenen deze beperkingen dat de data dus nog niet erg bewerkelijk is, en je er echt naar op zoek zal moeten gaan.

 Eva-promovenster

  Meer weten over online performance marketing? Neem dan contact op met Eva!