Ben jij onze nieuwe Financieel Administratief Medewerker? Solliciteer nu →

Google stopt met Universal Analytics op 1 juli 2023

Google heeft aangekondigd dat Universal Analytics (UA) de verwerking van websitegegevens in 2023 stopzet. De Universal Analytics-property's zullen vanaf 1 juli 2023 geen nieuwe hits meer verwerken. Dit geldt voor Universal Analytics 360-property’s tot en met 1 oktober 2023. Maar wat betekent dit voor jou?
Timo Harmankaya,
17 mrt, 2022,

Als je een Universal Analytics beheerder bent kun je je nu nog voorbereiden op de toekomst.

Maar, wat nu? Google Analytics 4 (GA4) gaat Universal Analytics vervangen. Als jouw organisatie historische gegevens nodig heeft (zodat je overwogen beslissingen kan maken gebaseerd op performance, bijvoorbeeld), raden we je aan om GA4 te implementeren. Hoe eerder je dit doet, hoe eerder je gegevens kan beginnen te verzamelen!

Wat zijn de grootste verschillen tussen GA4 en UA?

Google Analytics 4 werkt anders dan Universal Analytics. GA4 kan zowel app- als websitebezoeken bijhouden in één Google Analytics-property, in tegenstelling tot Universal Analytics.

Daarnaast slaat het ook geen IP-adressen by default op. Dit kan organisaties helpen om de privacyregelgeving beter te waarborgen. Hieronder nog enkele andere verschillen op een rijtje:

  • Rapportage-interface
  • Meetmodel
  • Bouncepercentage en betrokkenheidspercentage
  • ip-anonimisering
  • Attributiemodellering Cross-device and Cross-platform tracking

Waarom is dit belangrijk voor jou?

Als je nog geen GA4-property’s hebt ingesteld, is dit hét moment om ermee te starten. Als je GA4 nu configureert, begin je al met het verzamelen van statistieken die belangrijk voor jouw business zijn. Zo bouw je historische gegevens op en begin je in juli niet vanaf 0. Wacht hier dus niet te lang mee!

Dit is ook een wake-up call: zowel bedrijven als marketeers hebben lang geaarzeld als het gaat om overstappen naar Google Analytics 4. Maar hoe sneller je vertrouwt raakt met de interface en data verzamelt, hoe meer datahistorie je hebt.

Google Analytics 4 biedt veel belovende instellingen en is toekomstbestendiger dan Universal Analytics. Dit komt omdat het gebouwd is op moderne technologieën (die niet 15+ jaar oud zijn). Het is gebaseerd op een doordacht, logisch en gestructureerd dataschema.

Kortom, Google Analytics 4 is de toekomst wat betreft het meten van websitegegevens. Stap over! Heb je hulp nodig? Bloosem helpt je graag om jouw Analytics-doelen te bereiken.

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

Contentmarketing is een essentieel onderdeel van elke online marketingstrategie. Voor welk kanaal je ook schrijft: het is het startpunt van het doorvertalen van waar jullie als bedrijf voor staan. SEO, SEA, social, e-mailmarketing: je ontkomt niet aan online content! Met de opkomst van ChatGPT en andere generatieve AI is het schrijven van teksten in één klap makkelijker én sneller geworden. Het is een geweldige tool, maar is het handig om jullie volledige content er door te laten schrijven? In hoeverre moet je als organisatie AI inzetten voor contentcreatie?

Lees meer
First-party data activatie in 4 stappen.

First-party data activatie in 4 stappen.

Strengere privacyregels, minder accurate tracking door adblockers en het plan om third-party cookies volledig uit te faseren. Het zijn genoeg redenen om first-party data te omarmen. Het zorgt tegelijkertijd wel voor een flinke uitdaging, want de overstap naar first-party data is niet simpel. Om je op weg te helpen met het maken van de overgang, vind je in dit blog een stappenplan voor first-party data activatie. Dit blog is vooral de voorbereidende en strategische fase voor het verzamelen, zodat jullie de juiste basis hebben voor het meten van first-party data.

Lees meer