Als je een Universal Analytics beheerder bent kun je je nu nog voorbereiden op de toekomst.
Maar, wat nu? Google Analytics 4 (GA4) gaat Universal Analytics vervangen. Als jouw organisatie historische gegevens nodig heeft (zodat je overwogen beslissingen kan maken gebaseerd op performance, bijvoorbeeld), raden we je aan om GA4 te implementeren. Hoe eerder je dit doet, hoe eerder je gegevens kan beginnen te verzamelen!
Wat zijn de grootste verschillen tussen GA4 en UA?
Google Analytics 4 werkt anders dan Universal Analytics. GA4 kan zowel app- als websitebezoeken bijhouden in één Google Analytics-property, in tegenstelling tot Universal Analytics.
Daarnaast slaat het ook geen IP-adressen by default op. Dit kan organisaties helpen om de privacyregelgeving beter te waarborgen. Hieronder nog enkele andere verschillen op een rijtje:
- Rapportage-interface
- Meetmodel
- Bouncepercentage en betrokkenheidspercentage
- ip-anonimisering
- Attributiemodellering Cross-device and Cross-platform tracking
Waarom is dit belangrijk voor jou?
Als je nog geen GA4-property’s hebt ingesteld, is dit hét moment om ermee te starten. Als je GA4 nu configureert, begin je al met het verzamelen van statistieken die belangrijk voor jouw business zijn. Zo bouw je historische gegevens op en begin je in juli niet vanaf 0. Wacht hier dus niet te lang mee!
Dit is ook een wake-up call: zowel bedrijven als marketeers hebben lang geaarzeld als het gaat om overstappen naar Google Analytics 4. Maar hoe sneller je vertrouwt raakt met de interface en data verzamelt, hoe meer datahistorie je hebt.
Google Analytics 4 biedt veel belovende instellingen en is toekomstbestendiger dan Universal Analytics. Dit komt omdat het gebouwd is op moderne technologieën (die niet 15+ jaar oud zijn). Het is gebaseerd op een doordacht, logisch en gestructureerd dataschema.
Kortom, Google Analytics 4 is de toekomst wat betreft het meten van websitegegevens. Stap over! Heb je hulp nodig? Bloosem helpt je graag om jouw Analytics-doelen te bereiken.