Het einde is nu echt nabij voor Google+

In de BlooSEM Updates vind je nieuws, korte updates en weetjes over alles wat met online marketing te maken heeft. 

Ken jij het nog, Google+?

Na 7 jaar kondigde Google gisteren aan dat zij stopt met de consumentenvariant van Google+ wegens privacy-issues en ‘te weinig gebruik’. Ze gaven toe dat de gemiddelde user sessie inmiddels niet meer dan 5 seconden duurde. Google+ is een sociaal netwerk dat werd gelanceerd als directe concurrent voor o.a. Facebook, maar het kwam nooit echt van de grond. Het netwerk volgde op de integratie van +1 button van Google, een factor die toentertijd ook als ranking factor voor je website werd meegewogen.

Google+ in search

Los van de netwerkfunctie gebruikte Google lange tijd de Google+ informatie voor meerdere van zijn searchfuncties. Zo was het gekoppeld aan Google News, aan ‘real time search’ en doken er in je zoekresultaten ook je eigen afbeeldingen, vluchten en andere informatie op. Ook gebruikte Google informatie van je vrienden om je zoekresultaten te verbeteren.

Het einde van Google+

Inmiddels zijn vrijwel al deze functies uitgefaseerd. Google+ stierf een langzame dood terwijl Google de aanwezigheid ervan steeds verder afbouwde. Volgend jaar augustus verwacht Google definitief afscheid te nemen. In de komende maanden krijgen resterende gebruikers informatie over o.a. het omzetten en bewaren van persoonlijke informatie.

Google+, My Places en Google Business

Mocht je denken; Google+, “dat was niet belangrijk voor mij, maar wel voor mijn bedrijf”, dat klopt. Lange tijd domineerde het Google+ profiel de lokale zoekopdrachten en verdrukte toen Google Places bijna. Inmiddels is Google places My Business geworden, wat natuurlijk nog springlevend is.

Google+ stopt definitief

 Eva-promovenster

  Meer weten over online performance marketing? Neem dan contact op met Eva!