Google Tag Manager v2 – van grijze muis naar confetti-kanon

Google Tag Manager (GTM) komt met een nieuwe interface. Hierdoor verdwijnt voor de doorgewinterde GTM’ers onder ons een stukje vertrouwdheid, in ruil voor een meer intuïtieve user interface. Zou GTM dan toch een beetje ‘gezellig’ gaan worden? In dit artikel leggen we je uit wat er anders is en wat je moet doen om over te gaan op GTM v2.

De belangrijkste wijzigingen op een rijtje:

  • Nieuwe interface
  • Regels zijn nu triggers
  • Macro’s zijn nu variabelen
  • Auto-events en listeners zijn inbegrepen
  • Opstellen van tags / rules is opgedeeld in stappen.
  • Een aantal extra tag-opties / API koppelingen.

Nieuwe UI

Het eerste dat opvalt is het Windows 8-achtige accountoverzicht. Niet iedereen zal fan zijn van de felle, lichte kleuren of vrij chaotische speelse indeling van accounts. Toch lijkt het ten opzichte van het hoge grijsgehalte van de huidige GTM een stap in de goede richting. Deze lijn zet zich door in alle menu’s.

GTM V2 User Interface
Listeners en Macro’s

Een van de meest belangrijke wijzigingen in GTM v2 is het feit dat alle bekende listeners/auto-event variabelen al in de interface ingebakken zitten. Waar je voorheen bijv. een tag met een click-listener op elke pagina af liet gaan en deze combineerde met een element, zijn er nu een reeks standaard-listeners beschikbaar. Deze activeer je door simpelweg een vinkje te zetten voor het betreffende element. Let op: standaard zijn alleen de ‘Pages’ variabelen aangevinkt; je zult dus zelf je macro’s aan moeten zetten om die te kunnen gebruiken.
Verder is het voormalige ‘macro’s’ gedeelte van Google Tag Manager omgedoopt tot ‘variables’. Je eigen macro’s maak je aan in het “User-Defined Variables” menu. Los van het feit dat de dropdown met opties is vervangen door knoppen (geïnspireerd op een fruitweegschaal?) is er verder niets veranderd.

GTM V2 Variables

Tags

Wat is er anders:

  1. Tagtype is opgedeeld in twee stappen. GTM V2 TagtypeDeze komen overeen met het eerste en tweede niveau van de dropdown in de originele GTM
  2. Je triggers staan in het overzicht zelf i.p.v. in het rijtje rechts (rood).

 

GTM V2 Tags

Regels

Regels zijn nu ‘triggers’; los van de naam is er weinig veranderd in de logica achter het definiëren van triggers. De nieuwe interface is wel volledig anders. In lijn met de tags, is het opstellen van regels ook opgedeeld in diverse stappen.

GTM V2 New TriggerGTM V2 Edit Rule

Stap 1: Kies een event. Je keuze komt overeen met de ‘klassieke’ triggers, zoals; gtm.click, gtm.linkClick gtm.formSubmit, gtm.timer en natuurlijk ‘event’.

GTM V2 Choose Event

Stap 2: Kies wanneer je je tag af wilt laten gaan.

Stap 3: Definieer je trigger nader: gtm.click of gtm.linkClick, gtm.js/dom/load en overige instellingen.

Overgaan op GTM v2

Google heeft eerder aangekondigd in januari 2015 alle GTM accounts over te zetten naar versie 2 van Google Tag Manager. In Google Analytics leverde dit in het verleden al wat problemen op (migratie classic naar universal analytics), dus houd je data goed in de gaten in januari!
Hoe je het handmatig doet is nog niet geheel duidelijk, maar in de praktijk komt het erop neer dat je je oude container volledig overzet in de nieuwe interface (oftewel gewoon kopiëren in v2). Voor degene die hier weinig tijd/zin in heeft, is het een kwestie van afwachten. Op dit moment wordt er nog geen optie tot overzetten aangeboden. Mocht dit wel het geval zijn, dan houden we je zeker op de hoogte.

Kortom…

Maak een test-account aan in de nieuwe user interface en ga aan de slag! Heb je een kleine site / klein klantenbestand? Zet je tags zelf om voor het einde van het jaar; je weet het nooit!

Hulp of tips nodig? Neem gerust contact met ons op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *