Het einde van ‘gemiddelde positie’ als Google Ads metric

In de BlooSEM Updates vind je nieuws, korte updates en weetjes over alles wat met online marketing te maken heeft. 

Vorig jaar kondigde Google het al aan: de metric ‘Gemiddelde positie’ zou verdwijnen. Vanaf 29 september aanstaande is het zover. Dit is natuurlijk niet zonder reden, Google heeft een aantal nieuwe metrics in het leven geroepen. Wat betekent dit voor jouw account, kolommen, regels en biedstrategieën?

Positie statistieken in Google Ads

Gemiddelde positie wil niet zeggen dat je altijd rond die positie staat. Het kan bijvoorbeeld betekenen dat je in de helft van de gevallen op 1 staat en in de andere helft van gevallen ergens onderaan. Daarom zegt dit getal eigenlijk heel weinig. Google gaat daarom over naar andere statistieken!

Om je toch inzicht te geven in je positie op de pagina, heeft Google de ‘ad position’ statistiek geïntroduceerd. Deze geeft je een beeld van het aandeel dat je bovenaan de pagina te zien was. Helaas is niet te zien of en wanneer je onderaan vertoond werd. Dit zijn de vier nieuwe statistieken die je straks in je Google Ads account zult vinden:

Ad position metrics in Google

  • Impr. (Absolute Top) % – percentage dat je advertentie helemaal bovenaan stond, bij zoekresultaten boven de organische resultaten.
  • Impr. (Top) % – percentage dat je advertentie boven de organische zoekresultaten stond.
  • Search (Absolute Top) IS – impressieaandeel dat je hebt gerealiseerd op de eerste positie boven de organische zoekresultaten.
  • Search (Top) IS – impressieaandeel gerealiseerd op een van de posities boven de organische zoekresultaten.

Target Impression Share biedstrategie in Google Ads

In navolging van deze nieuwe metrics, is er ook een nieuwe biedstrategie; Target Impression Share. Deze smart bidding strategie zorgt voor zichtbaarheid tot een door jou ingesteld percentage. Vooral handig voor brand campagnes, daar wil je doorgaans 100% op gevonden worden. Wees wel voorzichtig met generieke termen, daar kan 100% zichtbaarheid ineens heel prijzig worden.

Wat betekent dit voor mijn campagnes?

Het betekent in ieder geval dat op maandagochtend 30 september je ‘gemiddelde positie’ niet meer als metric ziet staan in Google Ads. Die kolommen worden vervangen door ‘Vertoningen (absolute top)%’ en ‘Vertoningen (top) %’. Gebruik je deze metric ook in rapportages of als KPI, dan kun je daar één van de nieuwe statistieken voor gebruiken. Denk ook aan regels of scripts die gebaseerd zijn op de gemiddelde positie. Deze werken straks niet meer!

Ook ‘versnelde weergave’ straks niet meer beschikbaar

Vanaf 1 oktober is het ook niet meer mogelijk om de instelling ‘versnelde weergave’ te gebruiken. Deze instelling zorgde ervoor dat je advertenties vooral in de ochtend vertoond werden tot het budget op was. Bij de standaard weergave worden de vertoningen van de ads meer over de dag verspreid. Google zal deze setting eind deze maand automatisch omzetten naar de standaard weergave.

Daan-promovenster 

 Hulp nodig met Google Ads? Maak kennis met BlooSEM, contact Daan!