Hoe je anno 2017 email marketing optimaal inzet

Is email marketing passé?email-is-invite-ua

‘Email marketing is achterhaald’ zeggen sommige marketeers. Het is immers zo outbound als het maar kan, is niet interactief en vaak weinig persoonlijk. Bovendien heeft iedereen tegenwoordig spamfilters en ‘promotion’-tabs, waardoor je je ontvanger steeds moeilijker kunt bereiken. Maar is dat wel echt zo?

Immers, als mensen jou toestemming geven om ze content te versturen, heb je een streepje voor op andere bedrijven. Eigenlijk is het jouw uitnodiging tot hun inbox! Met social hoop je dat het Facebook/Twitter/LinkedIn algoritme jouw post vertoont, want met je website bereik je lang niet je gehele doelgroep. Daarom zou een nieuwsbrief inschrijving een belangrijk conversiedoel moeten zijn, het is immers de eerste stap naar (vaste) klant worden. Een mooi begin van een (hopelijk) lange relatie!

Onderschat email marketing dus niet en zet dit kanaal optimaal in. In dit blog bespreken we een aantal trends & ontwikkelingen op het gebied van email marketing.

Email Benchmark 2017 – mobile first

In maart is de 14e editie van e-Village’s jaarlijkse Email Benchmark gepubliceerd. Email marketing staat voor het vierde achtereenvolgende jaar op nummer één in de lijst met belangrijkste online kanalen (met een score van maar liefst 94%, tegenover SEA met 56% en social met slechts 44%). Eén van de belangrijkste conclusies: emails worden vaker geopend op mobiel (54%) dan op desktop (46%). Op mobiel wordt er ook beter doorgeklikt dan op desktop (54% versus 45%). Des te meer reden om je emails te optimaliseren voor mobiel! Zorg dat je een responsive design gebruikt, oftewel een design dat zich automatisch aanpast aan het scherm waar het op bekeken wordt. Op zowel een smartphone als een tablet zal de email er goed uit zien en meeschalen met de resolutie van het apparaat. Voeg daarnaast aan je afbeeldingen alt-tags toe voor het geval ze niet geladen worden, dan begrijpt de lezer in elk geval wat er op de afbeelding te zien was. Wij adviseren om een email nooit breder dan 600 pixels te maken, zodat deze ook op mobiel goed leesbaar is.

Schrijf  voor een persoon           

Zeg nou zelf; jij houdt toch ook niet van algemene emails met commerciële boodschappen? Probeer je een echt persoon in te beelden en schrijf voor díe persoon. Waar is mijn klant/prospect mee bezig? Waar heeft hij/zij interesse in? Waarom heeft die persoon zich ingeschreven? Wat zou hij of zij willen lezen? Leef je in, en schrijf voor je doelgroep, niet voor je sales targets.

Verleid de lezer met een pakkende openingszin en goede CTA’s

Ook hier kun je jezelf als proefpersoon gebruiken. Ga eens na welke emails je zelf ongelezen weggooit en welke jou triggeren om te openen. Deze verdwijnen waarschijnlijk rechtstreeks in je prullenbak:

  • ‘Nieuwsbrief mei’
  • ‘UPDATE WEEK 23’
  • ‘Leuke vacatures’

Maar actiematige titels zullen beter werken, zoals bijvoorbeeld deze:

  • ‘Alleen dit weekend nog 40% korting’
  • ‘5 Manieren om jouw event succesvol online te promoten’
  • ‘Kosteloos kennismaken met ons product’

Maak je lezer vervolgens nieuwsgierig naar de content met een kort tekstje en verwijs dan door met een goede call-to-action button. Maak je nieuwsbrief niet te lang! Hoe verder je lezers moeten scrollen, hoe meer je er verliest. Zorg er ook voor dat ze landen op een relevante pagina, dat kan een speciale landingspagina zijn, zolang je daar maar vertelt of doet wat je in je email belooft.

CTA

Personalisatie anno 2017

Waarschijnlijk is je email wel gepersonaliseerd met een ‘Hallo {voornaam}’. Maar het kan tegenwoordig veel geavanceerder! Je kan de content van je email aanpassen op basis van het profiel van de lezer. Gebruik verzamelde data (clicks, patronen, voorkeuren en bijvoorbeeld winkelmand verlaters) om dynamische content te tonen. Je email marketing programma wordt hiermee een stuk complexer, maar ook aanzienlijk relevanter en zeker succesvoller. Twijfelende kopers kun je dan als het ware rechtstreeks in hun inbox remarketen. Een voorbeeld hiervan is Bol.com die mailt: ik zie dat je dit product hebt bekeken (maar dus nog niet hebt gekocht), ik bewaar ‘m even voor je:

bol.com-winkelverlater

Overigens kun je email adressen ook inladen in Google Adwords, Facebook en tegenwoordig zelfs LinkedIn. Dit heet ‘customer match’ en is een mooie manier om je klanten te benaderen op de plekken waar ze zich online begeven. Vervolgens kan je van die doelgroeplijsten ook weer look-a-like doelgroepen maken (doelgroepen die lijken op je klanten). Email adressen zijn dus super waardevol en bieden een legio aan mogelijkheden voor bedrijven.

Gedrag analyseren & testen

Natuurlijk kijk je naar de bouncerate en de click-to-open rate van je mail. Maar vergeet ook niet het gedrag van de lezer te analyseren. Tag je buttons met utm-tags, zodat je in Google Analytics kunt terugzien waar het verkeer vandaan komt. Hier voorkom je grote hoeveelheden direct verkeer mee (hier word je verkeer aan toegeschreven als je je emails vergeet te taggen) én kun je zien welke nieuwsbrief content goed werkt.

utm-nieuwsbrief

Daarnaast is het met email marketing net als met zoveel andere kanalen binnen online marketing: testen, testen, testen. Wat werkt voor de ene doelgroep, werkt niet voor de andere. Test email titels, CTA’s en volgordes van onderwerpen tegen elkaar. Zo kom je er achter wat werkt voor jouw doelgroep!

Wees goed voor je subscribers

We schreven eerder: een opt-in is een uitnodiging voor iemands inbox. Je bent daar als het ware te gast. Respecteer je positie als gast en spam je emailinglijst niet onnodig. Stuur relevante emails én maak het ze niet te moeilijk als ze zich willen uitschrijven. Dit moet met één klik mogelijk zijn. Op deze manier houd je je database ‘schoon’; er zitten alleen daadwerkelijk geïnteresseerde en betrokken mensen in. Dit komt je click to-open rate ten goede!

Als Mailchimp niet meer volstaat…

Werk je met Mailchimp? Daar is natuurlijk niets mis mee. Maar wordt je email marketing programma complexer, dan doe je er goed aan met een geavanceerder systeem te werken. Met Copernica kan je beter segmenteren, je database goed beheren & koppelen met je CRM, automatische opvolgacties inrichten en gemakkelijk A/B testen. Copernica biedt daarnaast de mogelijkheid om eenvoudig enquêtes en webformulieren aan te maken. Verder  is het mogelijk om zowel geavanceerde emails in HTML op te maken evenals met een gebruiksvriendelijke drag & drop editor te werken.

Copernica-registered-partner-logo

Email us!

Wil je je email marketing programma naar the next level brengen maar weet je niet hoe? Neem contact met ons op! BlooSEM is een ervaren partner op het gebied van email marketing. Wij zijn gecertificeerd Copernica partner en zetten email marketing onder andere in voor Mihatra, Re-Age Health Supplements, Feld Entertainment en uiteraard ook voor onszelf. Wij helpen je graag verder!

Ben je geïnteresseerd in meer van dit soort blogs? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! We beloven onze positie als gast in jouw inbox te respecteren en je niet te spammen met irrelevante emails…

Aanmelden nieuwsbrief

BlooBuzzz

Voornaam
Tussenvoegsel
Achternaam
Email adres

 

 

Misschien vind je deze blogs ook interessant?

1 Comment

  1. Frans Westra schreef:

    goed leesbaar en instructief verhaal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *